Autofabrikanten hebben steeds meer weg van IT-bedrijven. Nieuwe auto’s worden voorzien van de nieuwste technologische snufjes die het de bestuurder makkelijker maken. Maar deze ontwikkeling heeft ook een keerzijde. Zo bleek onlangs dat ‘connected cars’ veel meer data verzamelen dan veel autobezitters beseffen. Technische informatie zoals het brandstofverbruik, de snelheid, het rijgedrag, de locatie en de afgelegde route. Gegevens waarmee autofabrikanten inbreuk (kunnen) maken op de privacy van de automobilist.

 

In een reactie tegenover het FD geven autofabrikanten aan te werken aan het verbeteren van de manier waarop zij kopers inlichten over de persoonsgegevens die ze uit hun auto’s halen. Benieuwd hoe dit precies zit? Daar vertellen wij je alles over in deze blog.

 

Welke data wordt verzameld?

Auto’s zijn een bron van (technische) informatie. Dit komt mede doordat nieuwe auto’s steeds vaker zijn voorzien van internet. De verzamelde data bestaat deels uit technische gegevens over olieverbruik en andere prestaties van de motor, maar autofabrikanten kunnen ook van alles achterhalen over het rijgedrag. Garages gebruiken de info bijvoorbeeld weer om klanten een herinnering te sturen voor een onderhoudsbeurt.

 

Wat gaat er veranderen?

Het FD sprak met verschillende grote autofabrikanten over het verzamelen van data en hoe zij consumenten hierover informeren. Daarin gaf Peugeot aan te werken aan het verbeteren van de informatie op de website. Die bleek namelijk nog niet aangepast aan de Europese privacyrichtlijn GDPR. Volvo gaat haar dealers inschakelen om klanten beter te informeren over het verzamelen van gegevens door connected cars. BMW zegt genoeg te doen, omdat ze ter ondersteuning een koopovereenkomst van 21 pagina’s opsturen. Hierin staat welke data de auto verzamelt. BMW erkent echter ook dat kopers hier weinig belangstelling voor tonen.

 

De BOVAG pleit tegenover het FD voor een compact en helder overzicht voor autokopers. De ANWB vindt alleen een handtekening onder een koopovereenkomst niet voldoende. Bovendien moeten er volgens de ANWB afspraken gemaakt worden over het eigendomsrecht van de data en het doel om bepaalde data te verzamelen. Het Verbond van Verzekeraars is tot slot van mening dat de data altijd het eigendom moet blijven van de automobilist en dat data via een onafhankelijk platform gedeeld moet worden.


Deel deze pagina met je netwerk!