Het kan in iedere branche en in ieder bedrijf voorkomen: een ongemotiveerde of gedemotiveerde medewerker. De medewerker komt te laat, is niet meer productief, ontloopt de leidinggevende en andere collega’s of meldt zich regelmatig ziek. Demotivatie kan verschillende oorzaken hebben en kan voortkomen uit problemen op het werk of privé. Wat de oorzaak ook is, het is aan de manager om een gedemotiveerde medewerker snel weer enthousiast te krijgen in het werk. Wil je weten hoe je dat doet? Lees dan snel verder.

 

Krijg inzicht in het probleem

Als leidinggevende word je vaak verantwoordelijk gehouden voor het motiveren van medewerkers. Maar dat is in de meeste gevallen juist het probleem: in eerste instantie ligt deze verantwoordelijkheid natuurlijk bij de medewerker zelf. Hierdoor lijkt het voor de leidinggevende vaak een onmogelijke opgave om dit op te lossen. Maar inzicht in de oorzaken van motivatieproblemen is wél een taak van een leidinggevende. Stap één is het confronteren van de medewerker. Als leidinggevende moet je met een open, niet aanvallende houding, op onderzoek uit. Herkent de medewerker zijn gedrag? Geef hem dan de ruimte om te reageren. Met verschillende tests kun je bovendien inzicht krijgen in de oorzaak van de demotivatie. Zo kun je er samen voor zorgen dat een werknemer weer enthousiast en gemotiveerd raakt.

 

Leer succesvol leidinggeven

Wil je jouw medewerkers ook optimaal laten functioneren binnen je bedrijf? Dan is succesvol leidinggeven een “must”. Hoe motiveer je jouw werknemers en welke eigen verantwoordelijkheden mag je verwachten van je medewerkers? Al deze onderwerpen komen aan bod in de training ‘Succesvol leidinggeven’, welke deel uitmaakt van ons ‘Bedrijfsmanagement Opleidingsplan’. Schrijf je snel in en maak een nieuw begin met een gemotiveerd team!


Deel deze pagina met je netwerk!