Ben je altijd druk bezet en heb je het idee dat je handen en tijd tekort komt? Dan heb je waarschijnlijk last van een te hoge werkdruk. Hoge werkdruk kan bijvoorbeeld ontstaan als je te weinig tijd hebt om het gevraagde werk af te krijgen of wanneer je continu op je tenen moet lopen om het gevraagde niveau te kunnen halen. Een van de bekendste gevolgen is stress, maar ook de kans op verzuim neemt toe door controleverlies en een gebrek aan energie. Dit wil je als werknemer, maar ook zeker als werkgever, natuurlijk proberen te voorkomen. Gelukkig zijn er op het internet genoeg tips te vinden om een hoge werkdruk te verminderen. Wat dacht je bijvoorbeeld van het optimaliseren van de bedrijfsprocessen of ‘timemanagement’? Wij hebben een aantal goede tips voor je verzameld en vertellen je er alles over in deze blog.

 

Een gouden tip voor werknemers

Voorkomen is beter dan genezen, en dat geldt zeker voor stress door een te hoge werkdruk. Het voorkomen van een te hoge werkdruk begint bij goede ‘timemanagement’. Zo kun je met behulp van een realistische planning de hoeveelheid taken afstemmen op jouw uren. Daarom moeten er prioriteiten worden gesteld en zullen er af en toe keuzes moeten worden gemaakt. Dit kan ook door af en toe ‘nee’ te zeggen.

 

Tips voor werkgevers

De belangrijkste tip voor werkgevers: herken een te hoge werkdruk (op tijd) bij je werknemers. Je kunt een hoge werkdruk herkennen aan de volgende symptomen:

 

  • Veel overwerken.
  • Slaapproblemen (vermoeid zijn).
  • Ziekteverzuim door medische klachten (fysiek en psychisch).
  • Lusteloosheid en passiviteit.
  • Minder productief zijn.

Vermoed je een te hoge werkdruk bij een werknemer? Praat er dan met hem of haar over. Maak het probleem bespreekbaar en ga samen op zoek naar een oplossing. Zo kun je voorkomen dat de werknemer langdurig stress ervaart en zich uiteindelijk ziek meldt. Maak bijvoorbeeld samen een planning die, zowel voor jou als voor de werknemer, realistisch is. Heb je moeite met het maken van realistische planningen en vind je het lastig om prioriteiten te stellen? Dan kan een cursus timemanagement je daarbij helpen.

 

Cursus timemanagement

Tijdens een cursus timemanagement leer je werkzaamheden efficiënt in te delen, overzicht te houden op taken en prioriteiten te stellen. Benieuwd of dit iets voor jou is? Timemanagement is dé oplossing voor mensen die dagelijks te maken hebben met:

 

  • Tijdgebrek.
  • Veel interrupties, afleidingen en onderbrekingen.
  • Een overvolle inbox.
  • Veel ad-hoc klusjes, waardoor andere dingen blijven liggen.
  • Moeite om prioriteiten te stellen, ‘nee’ te zeggen en grenzen te stellen.
  • Eindeloze todo-lijstjes.

Herken jij jezelf in één of meerdere van bovenstaande punten? Of heb je het idee dat er veel stress heerst onder andere medewerkers? Overweeg dan het volgen van een cursus timemanagement. Deze training is geschikt voor het management van een garage. Dus ben jij directeur, eigenaar of leidinggevende van een garagebedrijf en wil jij graag beter leren plannen en efficiënt met je tijd leren omgaan? Schrijf je dan snel in voor de cursus ‘Timemanagement voor de manager’.


Deel deze pagina met je netwerk!