Nederlandse automobilisten gaan graag goed voorbereid op reis. Zo wordt de koelvloeistof aangevuld voor de zomervakantie en worden de deurrubbers ingesmeerd om bevriezing in de winter te voorkomen. Veel mensen wisselen bovendien de banden en inspecteren de accu voor de winter. Maar hoe zit het eigenlijk met de ruitenwissers? Krijgen die wel de aandacht die ze verdienen? Volgens de BOVAG niet. Maar liefst 96% van de Nederlandse automobilisten vervangt de ruitenwissers namelijk te laat. Daarom vertellen wij je graag meer over het belang van goed werkende ruitenwissers en hoe je hier als autobedrijf slim op kan inspelen.

 

Voorkom gevaarlijke situaties

Veel mensen onderschatten het belang van een goede ruitenwisser. En dat terwijl slecht zicht de oorzaak is van een groot aantal auto-ongelukken. Door slecht schoon gewiste ruiten kan de zon of het licht van tegenliggers namelijk veranderen in een verblindende vlek. En in de winter zorgt pekel juist weer voor een witte waas op de autoruiten. Maar wanneer zijn je ruitenwissers aan vervanging toe?

 

Vervang je ruitenwissers op tijd

Dat ruitenwissers na een tijdje vervangen moeten worden is duidelijk, maar wanneer is dat? Volgens BOVAG hebben ruitenwissers na 12 tot 15 maanden hun beste tijd gehad. Het synthetische rubber is dan uitgehard en de strepen op de voorruit nemen drastisch toe. Maar als je ruitenwissers een (of meer) van onderstaande kenmerken vertonen, is het in ieder geval de hoogste tijd:
 

  • Lawaai maken. Hoor je een piepend geluid? Dan zijn de rubbers waarschijnlijk uitgedroogd.
  • Strepen achterlaten. Wordt je ruit niet meer helemaal droog? Of blijft er een waas achter? Dan zijn de rubbers beschadigd of versleten.
  • Stuiteren. Wanneer de ruitenwisser niet hard genoeg tegen de voorruit drukt, gaat de wisser stuiteren. De kans is groot dat dit wordt veroorzaakt door slijtage van het rubber.

Bovendien zijn veel ruitenwissers tegenwoordig voorzien van een handig stickertje dat geleidelijk van zwart naar geel verkleurt. Zodra de sticker geel kleurt, is het tijd om je ruitenwissers te vervangen!

 

Hoe speel je hier als garage op in?

Uit het onderzoek van BOVAG blijkt dat automobilisten het wel belangrijk vinden om de ruitenwissers te vervangen. Het probleem is dat ze het niet doen. De meeste automobilisten vinden dat extra ritje naar de garage toch teveel moeite. En precies hier liggen de kansen voor jou als autobedrijf! Controleer van ieder voertuig dat jouw garage binnenrijdt de wissers. Maak dit een vast onderdeel van het proces bij het binnenrijden van een auto in de werkplaats. Zijn ze versleten? Wijs je klant hier dan op en maak ze bewust van de gevaren die dit met zich meebrengt. ‘Het valt me op dat uw ruitenwissers strepen/herrie maken. Zullen we deze gelijk vervangen voor uw veiligheid?’. Komt de auto voor een onderhoudsbeurt? De klant ziet het nieuwe filter of de verse olie niet, maar van nieuwe ruitenwissers heeft de klant direct plezier. Zo vertrekt de klant met een tevreden gevoel!
 

Vind je klantgerichte communicatie lastig? Of voel je je bezwaard om geld voor je service te vragen? Bij Automotive Academy helpen wij je graag bij het verbeteren van jouw commerciële skills. Binnen het Commercieel Opleidingsplan behandelen we verschillende onderdelen die je helpen bij het verbeteren van jouw commerciële vaardigheden.


Deel deze pagina met je netwerk!