Aftermarket parkeersensoren worden gestoord van magnetische velden Volvo V70

Op verzoek van de klant, monteert het autobedrijf aftermarket parkeersensoren in de voorbumper van de Volvo V70 bouwjaar 2002. Het Park Distance Control (PDC) systeem doet het perfect, totdat de motor gestart wordt.

Lees meer

Het ene motormanagement is het andere niet

Van een Mercedes-Benz Sprinter 515 CDI/43 waar de monteur over belt, houdt de motor in en direct vanaf het starten levert deze geen vermogen. ‘Luchtmassasignaal niet plausibel’, zo luidt de foutcode P2633, naast de andere codes die die OBD opgeeft: P1954, P1955 en P0101 LMM. De monteur heeft al diverse metingen verricht en de storing ook in Autodata nagekeken, maar komt er niet uit. Ook al niet omdat de storing P2633 volgens hem statisch is en het lukt hem niet deze te wissen.

Lees meer

Foutcode 640A ‘nokkenasverstelling’ in Volvo C70 leidt tot verwarring

Van de Volvo cabriolet C70 II met 2.4-liter benzinemotor brandt het motormanagementlampje. De eigenaar brengt de auto naar de garage, waar de oorzaak van het probleem niet heel erg voor de hand blijkt te liggen.

Lees meer

Ondanks servicemelding nog geen tijd voor een pitstop

De servicemelding op het dashboard voor het wisselen van de wielen tussen de voor- en achteras is een handig hulpmiddel tegen ongelijkmatige slijtage van de banden. Zo weet de bestuurder wanneer zijn auto hiervoor naar de garage moet en dit is gunstig voor de bandenslijtage, het rijcomfort en de veiligheid. Maar wat nu als de melding ‘Bandenrotatie nodig’ verschijnt, compleet met steeksleutelicoontje, terwijl de auto hier nog niet aan toe is? Dat wil de monteur die Automotive Techline belt ook graag weten.

Lees meer

Tesla Model S kampt met niveauregeling-perikelen tijdens APK

De tijd dat universele autobedrijven elektrische auto’s aangeboden krijgen voor onderhoud en reparatie is aangebroken. Zo ook voor het autobedrijf dat een Tesla Model S in de werkplaats heeft staan voor de APK. Tijdens de keuring verschijnen er allerlei alarmmeldingen die in relatie staan met de luchtvering en niveauregeling.

Lees meer

Mislukken inleren sleutel blijkt gevolg van miscommunicatie

De eigenaar van een universeel garagebedrijf wil een nieuwe sleutel laten inleren op een Fiat Ducato en gaat hiervoor naar de Fiat-dealer. Die lukt het echter niet om de communicatie tot stand te brengen tussen de tester en de auto. De dealer is van mening dat het probleem in de auto moet zitten. Ook de garagehouder stelt met een universele tester vast dat de auto inderdaad niet uit te lezen is, terwijl wel de juiste voertuiggegevens zijn ingevoerd. Dit alles roept de nodige vragen op, die worden voorgelegd aan de Automotive Techline.

Lees meer

Draadbreuk zorgt voor problemen

De motor van de Peugeot 207 1.6-liter diesel met motorcode 9HV uit 2009 houdt in. Na een aantal controles, roept het autobedrijf de hulp in van de Automotive Techline.

Lees meer

Na reiniging en vervanging VANOS-kleppen houdt motor de hik

Van een 2-liter BMW uit de 3-serie brandt het MIL-lampje, wat niet terug te voeren valt op concrete klachten aan de auto. Wel levert de diagnosetest de foutcode 2A83 op, die duidt op een foutieve nokkenasverstelling aan de inlaatzijde, wat nadelige gevolgen heeft voor de variabele kleptiming van de motor. Reiniging en daarna vervanging van de VANOS-kleppen biedt niet de gewenste oplossing, dus neemt de monteur contact op met de Automotive Techline

Lees meer

Eenvoudige oplossing geeft boost aan motorvermogen

Soms is de oplossing van een technisch probleem zo simpel, dat je die door de veelheid aan foutcodes misschien in de verkeerde richting zou gaan zoeken. Zoals bij deze Volkswagen Polo 1.2 TSI, die maar bar weinig motorvermogen levert. Als een diagnose dan maar liefst vijf foutcodes oplevert, kun je je als monteur weleens achter je oor staan krabben.

Lees meer

Verontrustende lampjes gevolg van lange benen

Een autobedrijf heeft een Ford Focus C-Max ingenomen en hoewel de auto normaal rijdt, geven diverse waarschuwingslampjes reden tot onrust. Ook werken onder meer de cruise control en centrale portiervergrendeling niet. Een diagnose levert de foutcode U1900 op, naast de code P0231, onderbreking/massasluiting van de elektrische brandstofpomp. Vreemd, want de auto rijdt wel prima. Tijd voor een WhatsApp’je naar de Automotive Techline.

Lees meer

Tussenbak BMW 530D xDrive van slag door verschillende bandenomtrekken

Auto’s worden steeds gevoeliger, storingen en problemen hebben steeds vaker een soms onverklaarbare of moeilijk te traceren oorzaak. Zo ook bij de BMW 530D xDrive in dit artikel, waarin na een lekke band trillingen en vreemde geluiden in de aandrijflijn optreden.

Lees meer

Nieuw draadje uitstekend middel tegen airbagproblemen

Een Citroën Berlingo geeft bij diagnose een foutmelding van de passagiersairbag. De foutcode F40 duidt op een tijdelijke communicatiefout van het CAN-bussysteem, waarbij de code 06F aangeeft dat de airbag van de voorpassagier is gedeactiveerd. De monteur heeft al enkele elektronische componenten vervangen, maar krijgt de storing er niet uit.

Lees meer

Fiat Punto diesel uit 2010 houdt in

Een klant brengt zijn Fiat Punto met 1.248 cc dieselmotor uit bouwjaar 2010 naar het autobedrijf. De motor houdt tijdens het rijden in. De motorregeleenheid staat in noodloop. Er is een foutcode en het probleem lijkt te worden veroorzaakt door de turbo. Echter is ook in de autotechniek niet alles wat het lijkt. Een probleem is vaak veel minder groot dan wordt aangenomen.

Lees meer

Opel Zafira benzine houdt in door defecte hogedrukpomp

Een Opel Zafira-B met 2.2-liter benzinemotor uit 2006 loopt tijdens rustig rijden goed. Als er echter gas gegeven en vermogen gevraagd wordt, houdt de motor in. Uitlezen van het motormanagement-systeem geeft tijdelijke en permanente foutcodes P0304 en P0191.

Lees meer

Verversen en ontluchten remsysteem leidt tot storing

Een monteur die van een Toyota Prius de remvloeistof heeft ververst, meldt dat na het ontluchten van het systeem het ABS-lampje blijft branden. Als hij het systeem vervolgens uitleest met een KTS-diagnosetester, verschijnen er twee foutcodes: C1345 Linear Solenoid Valve Offset Learning undone en C1451 Motor Drive Permission.

Lees meer

Via verwarrend veel foutcodes naar een simpele oorzaak

Als een Opel Ampera er tijdens het rijden spontaan de brui aan geeft en de betreffende monteur via de EOBD Mode 3 maar liefst zes foutcodes uitleest, weet hij even letterlijk niet waar hij het moet zoeken. Termen als ‘Requested MIL’ met betrekking tot de transmissie en hybride aandrijflijn en ‘Lost Communication’ lijken te duiden op een complex mankement. Toch is er op het eerste gezicht geen aanwijsbare klacht aanwezig.

Lees meer

Ververs tijdig je remvloeistof en houdt de conditie van je auto op peil!

Het blijkt een onderdeel te zijn dat veel garagebedrijven overslaan: het verversen van de remvloeistof. Dit blijkt uit analyses van service provider WESP. “Vervang je remvloeistof altijd volgens het onderhoudsschema, zo zorg je voor een goede conditie van het systeem en verklein je de kans op dure reparaties”, aldus WESP-consultant Ad Vane. Hij geeft aan dat het bovendien commercieel een aantrekkelijke klus voor de werkplaats.

Lees meer

ABS problemen Volkswagen Passat CC

Een autobedrijf uit Noord-Holland zitten met de handen in het haar. Een Volkswagen Passat CC uit 2013 lijkt een ESP-probleem te hebben. Echter wordt de oplossing niet gevonden. De auto roept zelfs meer vragen op dan er beantwoord kunnen worden! Automotive Techline biedt door middel van Remote Diagnostics op afstand hulp.

Lees meer

Airco van Alfa Romeo 166 wil niet koelen

Bij Automotive Techline komen dagelijks de meest uiteenlopende vragen binnen van monteurs die met de handen in het haar zitten. Ook de meest ervaren vakman kan wel eens tegen een probleem aanlopen waar hij de oplossing niet van weet te vinden. Speciaal voor deze mensen is de Techline in het leven geroepen. Omdat je soms net even dat extra paar ogen nodig hebt. Bij een Alfa Romeo 166 was de airconditioning de boosdoener. Deze wilde maar niet koelen en zorgde voor flinke kopzorgen.

Lees meer

Aircostoring in de Peugeot 207

Een haperende airco, daar wordt je niet blij van! Een Peugeot 207 uit 2008 komt met dit probleem een garage binnen. Na een grondige inspectie krijgt de monteur het mankement nog niet boven water. Automotive Techline denkt mee!

Lees meer

Kortsluiting in de Jaguar

Rijdt je in een Jaguar, doet je airco het niet! Een diagnoseverzoek wijst een aircostoring uit bij de Jaguar S-Type 4.2 V8 Sport uit 2003. Een exotische wagen, ook voor de techneuten van Automotive Techline. Wat is er aan de hand?

Lees meer

Remproblemen bij Peugeot 3008

Bij Automotive komt een hulpvraag binnen over een Peugeot 3008 uit 2011 met wielsensorproblemen. Na het uitlezen van het diagnose apparaat wordt gestuit op een wielsensorprobleem.

Lees meer

Roetfilterlampje brandt van BMW 1 serie

Bij een BMW 1-serie diesel bouwjaar 2008 met motorcode N47D20A brandt het roetfilterlampje. Het filter is al 1.000 kilometer niet geregenereerd. Wanneer via geforceerde regeneratie wordt opgestart met de diagnosetester, komt een storingscode naar boven: 461 C brandstoffilter-verwarming en 452A en 4D4A roetfilter functioneringsstoring. Er vindt geen regeneratie plaats.

Lees meer

Onbekende foutcode bij roetfilterprobleem

Een Mazda 6 Skyactiv-D 2.2 wordt bij Automotive Techline gemeld met een storing. Op het dashboard wordt een foutmelding met betrekking tot een roetfilterprobleem gegeven, maar het lijkt een lastiger probleem. Wanneer het motormanagement wordt uitgelezen wordt niet alleen foutcode P2458 weergegeven, wat wijst op een te lange regeneratieduur van het roetfilter, maar ook de onbekende code P2118. Dit staat voor Throttle Actuator Motor CUrrent Range/Performance. Oftewel, de gasklep of smoorklep hapert.

Lees meer

Verstopte roetfilter bij Opel Vivaro zorgt voor problemen

De verstuivers van een Opel Vivaro-2 2.5-liter CDTI diesel zorgen al een week nadat deze vervangen zijn, voor problemen met de motor. De motor wil niet aanslaan, er branden geen controlelampjes en er is geen foutmelding in het motormanagementsysteem te zien. De monteur vraagt Automotive Techline om ondersteuning in het zoeken naar de oorzaak van dit probleem.

Lees meer

Het raadsel van de roetfilter en gloeisturing

Automotive Techline krijgt een melding van een Opel Corsa CDTi 1.3 met bouwjaar 2009 die ruim 170.000 km heeft gelopen. Er verschijnt een gecombineerde foutmelding die lastig te verklaren is. Foutcode P2002 geeft aan dat de roetfilterefficiëntie onder de drempelwaarde is. Code P0683 daarentegen duidt op een storing in de gleoisturing. Dit is opvallend. Twee maanden eerder is namelijk bij de uitlaatgastemperatuursensor reeds vervangen. Ook de roetfilter is toen direct gereinigd. Daarnaast werkt het openen van de EGR-klep niet naar behoren.

Lees meer

Een FIAT 500 TwinAir heeft problemen met de cilinders

Een Fiat 500 TwinAir uit januari 2017 met nog maar 6.000 kilometer op de teller die niet op alle cilinders loopt. Het lijkt een grap, maar na onderzoek door Automotive Techline blijkt de oorzaak toch echt achterstallig onderhoud te zijn. Hoe kon dit gebeuren en wat kun je doen om dit te voorkomen?

Lees meer

Roetfilterprobleem met onbekende foutcode

Een klant van Automotive Techline heeft een Mazda 6 Skyactiv-D 2.2 in de garage staan met een storing. De foutmelding op het dashboard wijst op een roetfilterprobleem, maar het lijkt gecompliceerder. Bij het uitlezen van het motormanagement wijst foutcode P 2458 op een te lange regeneratieduur van het roetfilter, maar daarnaast is er de onbekende foutcode P 2118. Deze duidt op Throttle Actuator Control Motor Current Range/Performance. Met andere woorden: de gasklep (of smoorklep) lijkt te haperen.

Lees meer