Autotechniek wordt steeds complexer. Om problemen op te lossen heeft u veel meer nodig dan alleen een diagnosetester. Kennis en ervaring zijn onontbeerlijk, maar ook logisch na (blijven) denken bij elke stap die u zet, zorgt ervoor dat de ene monteur de andere niet is en het ene probleem sneller opgelost wordt dan het andere.

 

Zo ook in het geval van de bijna twintig jaar oude Mercedes-Benz ML 270, waarvan de airconditioning niet werkt. De garage voert automatisch eerst een aircoservice uit, echter lost dit het probleem niet op. De monteur heeft het vermoeden dat de airco niet werkt, omdat de koelvin niet draait.

 

Het eerste wat meestal gedaan wordt, is de diagnosetester pakken en de computers uitlezen bij een auto met een probleem. In de meest ideale situatie laat de uitleesapparatuur dan in hapklare brokken zien wat het probleem veroorzaakt en hoe het opgelost moet worden. Vaak gaat dit goed en kan het probleem snel opgelost worden. In het geval van de Mercedes ML in dit artikel kwamen tijdens het uitlezen van het voertuigmanagementsysteem onderstaande foutcodes aan het licht.
 

Foutcodes Mercedes-Benz ML 270

P1636 – Sturing koelventilator onderbreking
P0100 – Spanning te laag
P1404 – EGR onderbreking
P1470 – Turbodrukregeling onderbreking
P1489 – Inlaatkanaal afschakeling onderbreking
 

De fouten kunnen wel gewist worden, maar blijven terugkomen dus gaat de monteur op onderzoek uit. Hoewel de P14xx codes wel enige relatie met elkaar lijken te hebben, zijn de P1636 en P0100 codes twee vreemde eenden in de bijt. Deze laatste twee zouden, hoewel niets zeker is, op het eerste gezicht best wel eens iets met de airconditioning te maken kunnen hebben. De EGR, turbo en inlaatcodes veroorzaken bij de monteur echter toch wel wat vraagtekens.
 

Desondanks gaat de monteur vol vertrouwen op zoek naar de oorzaak van het probleem en de oplossing ervan. Allereerst controleert hij de aansturing van de module die op de koelvin gemonteerd is en de snelheid van de ventilator regelt. De plus en massa blijken in orde te zijn, echter is de duty cycle 0,5 Volt. De monteur meet dezelfde waarde tevens bij het motorregelapparaat. Omdat de monteur op dit punt vastloopt, besluit hij om contact op te nemen met de Automotive Techline.
 

Kortsluiting elektromotor wervelkleppen

De helpdesk hoort het hele verhaal aan en herkent het beschreven fenomeen van een eerdere case waaruit bleek dat de elektromotor van de wervelkleppen kortsluiting maakte vanwege olielekkage. Het elektromotortje wordt vervangen, echter zijn de storingen nog steeds aanwezig.
 

De monteur gaat zelf verder op onderzoek uit en ontdekt een defecte zekering die nergens beschreven staat. De 7.5A zekering zit in de achterste hoek van de zekeringkast en de zekeringkast moet uit elkaar gehaald worden om vernieuwd te kunnen worden. Nadat de zekering vervangen is, draait de koelventilator weer, worden de foutcodes gewist en werkt alles weer naar behoren.


Deel deze pagina met je netwerk!