De stuurbekrachtiging van een Volvo S80 weigert regelmatig dienst. Dit is niet alleen vervelend, maar kan ook tot gevaarlijke situaties in het verkeer leiden. Gezien de hoge kilometerstand wordt in overleg met de klant de stuurpomp vervangen. Na de montage, spoelen en een proefrit wordt de auto afgeleverd, eind goed al goed zou je zeggen. Alleen meldt de klant zich na het weekend bij de balie van het garagebedrijf,  met de mededeling dat de klacht terug is.

 

De monteur stelt vast dat de nieuwe pomp een zoemend of grommend geluid maakt. Ondanks dat dan de meest voor de hand liggende conclusie een defecte stuurpomp lijkt (deze maakt te veel herrie), vindt de werkplaatschef dat niet logisch. Hij besluit te bellen met Automotive Techline voor advies. 

 

Medewerkers van de Automotive Techline krijgen vaker te maken met nieuwe onderdelen die verantwoordelijk worden gehouden voor terugkerende klachten. Hieronder staan de mogelijke oorzaken van de klacht, deze oorzaken worden besproken.

 

  1. Vervuiling
  2. Te weinig stuurbekrachtigingsvloeistof
  3. Lucht
  4. Onvoldoende flow van stuurbekrachtigingsvloeistof 

 

Vervuiling

Bij het monteren van een nieuw stuurhuis of een nieuwe stuurpomp is het belangrijk om het hydraulische systeem goed te spoelen. In de leidingen van het systeem bevinden zich immers kleine (metalen) restdeeltjes, afkomstig uit het oude stuurhuis of de hydraulische pomp. Niet spoelen betekent dat deze deeltjes opnieuw in het systeem terecht komen met schade tot gevolg.

 

Lucht

Tijdens de reparatie komt er lucht in het systeem, niet alle merken zijn even makkelijk te ontluchten. Lucht in het systeem veroorzaakt niet alleen bijgeluid, maar kan ook schade veroorzaken. In dit geval was de pomp eerst stil en ging daarna pas herrie maken. Dan kan de oorzaak zitten in het feit dat de pomp lucht naar binnen trekt. 

 

Het advies

De techline medewerker adviseert om het vloeistofniveau te controleren en te kijken of er schuimvorming is in het reservoir. Als er lucht in het systeem komt, ontstaat schuimvorming. De aanvoerleiding tussen het reservoir en de stuurpomp is de eerste verdachte. In sommige gevallen vervormt de aansluiting van het reservoir met het aandraaien van de slangenklem waardoor de stuurpomp lucht aanzuigt. Ontlucht het systeem onder vacuüm; de standaardmethode van meerdere keren van aanslag tot aanslag draaien is niet altijd voldoende om alle lucht te verwijderen.

 

Oorzaak en gevolg

Veel reservoirs zijn voorzien van een intern filter welke kan verstoppen. Het filter is lastig te reinigen en de kosten van het arbeidsloon zijn vaak hoger dan de kosten van het reservoir. Een ander aandachtspunt zijn de hydraulische slangen, deeltjes van de binnenkant van hydraulische slangen laten los. Ook deze deeltjes komen in het systeem terecht. Naar mate slangen ouder worden kunnen ze opzwellen. Door het opzwellen van de slangen vermindert de doorstroming in het systeem. 

 

Terugkoppeling van het bedrijf

Het reservoir met intern filter wordt vervangen en het stuursysteem wordt onder vacuüm ontlucht. Hierna koppelt het bedrijf terug dat de stuurpomp stil is.

 

Wees niet te voorbarig met de conclusie

Het is niet altijd nodig om een stuurpomp te vervangen. Als de stuurpomp in koude toestand stil is, is de stuurpomp meestal niet de oorzaak van het geluid. 


Deel deze pagina met je netwerk!