Rijhulp- en stabiliteitssystemen zoals ABS, Lane Departure Warning, Auto-Hold systemen, elektronische remkrachtverdeling, adaptive cruise control en ESP worden in steeds meer auto’s gemeengoed. Deze ontwikkelingen hebben ingrijpende gevolgen voor het remsysteem. Autobedrijven die professionele remservice willen kunnen blijven bieden, dienen te beschikken over de juiste onderdelen, gereedschappen én technische kennis.

 

Remmen-fabrikant Brembo leert automonteurs met de Expert Pro training welke gevolgen rijhulpsystemen op remsystemen hebben, hoe ze het remsysteem moeten onderhouden of repareren, maar ook hoe autobedrijven hun klanten op een goede manier over de oorzaak en noodzaak van een reparatie kunnen voorlichten.

 

De Expert Pro training is een vervolg op de Expert basistraining en wordt uitgevoerd door automotive opleidingscentrum Automotive Academy. De training gaat diep in op slijtage, controle en het vernieuwen van remschijven. Ook wordt er uitgebreid aandacht besteedt aan onderhoud, reparatie en de juiste diagnose van problemen die zich in de praktijk voordoen.

 

Problemen voorkomen

Een aanzienlijk deel van de training wordt besteed aan het voorkomen van problemen met remmen, maar ook aan bewustwording. Je staat er misschien niet bij stil, maar omdat auto’s technisch veranderen, moeten er ook continu wijzigingen aan de remmen doorgevoerd worden. Deed je 20 jaar geleden gemiddeld nog 40 duizend kilometer met een setje blokken en 80 met een paar schijven, nu slijten ze door de rijhulpsystemen en hardere remmaterialen veel sneller.

 

Ook zijn motor- en bandengeluid een stuk minder geworden. Omdat de samenstelling van remblokken veranderd is, kan een automobilist de remmen nu sneller en vaker horen piepen en kraken. Dit zijn vervelende geluiden die niemand graag hoort. Door duidelijk en transparant naar je klanten te zijn kun je vaak al heel veel klachten voorkomen of verduidelijken.

 

Problemen met remmen voorkomen was, is en blijft een belangrijke discipline tijdens onderhoud en reparatie van auto’s. Meet, als je de remblokken vernieuwd of de wielen toch al los hebt, altijd even de dikte van de schijf op. Zo voorkom je dat je klant binnen een paar duizend kilometer weer terug moet komen.

 

Houd je aan de instructies

Omdat auto’s en remmen continu veranderen, is het belangrijk om je altijd aan de montage- en reparatievoorschriften van de autofabrikant én de remmen-fabrikant te houden. Wat vandaag op de ene manier van toepassing is, kan morgen voor dezelfde auto en hetzelfde model compleet anders zijn. Voorbeelden hiervan zijn de samengestelde schijven van BMW en Mercedes-Benz waarvan de kern en het remoppervlak uit verschillende materialen bestaan.

 

Door de wijzigingen aan de remmen is ook de manier waarop ingeremd moeten worden aan verandering onderhevig. Want inremmen is nog steeds aan de orde en, met alle rijhulpsystemen, zelfs nog belangrijker geworden. Als remmen nog nieuw zijn kunnen de werking en het gevoel ervan gedurende een paar honderd kilometer veranderen. Ook dit is belangrijk om naar de klant te communiceren.

 

Tijdens de training krijg je een aantal veel voorkomende praktijkcases voorgeschoteld. Aan de hand van de proloog ga je gedurende de praktijksessies bewuster over oorzaken en oplossingen nadenken. Het is belangrijk om een goede diagnose te kunnen stellen waarmee je de klant afdoende kunt informeren en voorlichten.

 

Remmen in de toekomst

De elektrificatie van aandrijflijnen zal aanzienlijke invloed op de werking van het remsysteem hebben. Zo moeten remsystemen onder meer aangepast worden om elektriciteit op te kunnen wekken. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de elektronische systemen en andere onderdelen in het remsysteem, maar ook voor het gevoel in het rempedaal.

 

Voor de monteur in de werkplaats zitten er dus nogal wat technische veranderingen aan te komen. Bijvoorbeeld de introductie van ‘brake by wire’ ofwel, elektronisch remmen. Dit remsysteem bestaat uit twee afzonderlijke circuits; een hydraulisch en een elektrisch gedeelte.

 

Door op het rempedaal te trappen, wordt de ‘remwens’ van de bestuurder vertaald door een regeleenheid. Op de voorremmen vertaalt de electro-hydraulische actuator het signaal van de regeleenheid naar een hydraulische druk en voor de achterremklauwen naar een mechanische remkracht door elektrische servo’s.

 

Het grootste verschil met conventionele remsystemen is dat er geen fysieke koppeling meer is tussen het rempedaal en de remklauwen bij de wielen.

 

Via trainingen houdt Brembo zijn Expert Pro netwerk nauwkeurig op de hoogte van vernieuwingen en veranderingen. Zo zijn monteurs klaar zijn om de remmen van morgen te kunnen onderhouden.

 

Remmentips

Een veilige auto is het allerbelangrijkste voor jouw klant, besteedt dus altijd maximale aandacht aan de remmen. Hieronder vind je aantal tips die je direct in de praktijk kunt brengen en waar jij en jouw klanten voordeel uit halen.

  • Volg altijd de instructies van de auto- en remmen-fabrikant. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de juiste draairichting of het juist monteren van anti-piep plaatjes.
  • Controleer remschijven zowel aan binnen- en buitenkant fysiek goed op slijtage en scheuren.
  • Meet als de wielen los zijn of blokken vernieuwd worden de dikte van de remschijf op.
  • Inremmen is nog steeds noodzakelijk en belangrijk.
  • Oude remmen kunnen beter aanvoelen dan nieuwe omdat delen op elkaar ingesleten zijn.
  • Iedere rem trilt, alleen niet bij iedere auto wordt dit een klacht. Klachten bij remmen hebben veelal te maken met vibraties. De frequentie en amplitude (volume) van de trilling, bepaalt de aard van de klacht.
  • De staat van de wielophanging kan trillende remmen beïnvloeden, bijvoorbeeld versleten draagarmrubbers of fuseekogels.
  • Trillingen en geluiden kunnen een combinatie van oorzaken zijn.
  • Maak voor montage van een nieuwe remschijf de ondergrond (naaf) goed schoon.
  • Gebruik geen vet tussen remschijf en naaf, dit trekt vuil en vocht aan en kan trillingen veroorzaken.
  • Maak geleidepennen van de remklauwen goed schoon en vet deze wel in.
  • Haal wielbouten met de hand (niet met luchtsleutel) stapsgewijs kruislings aan. Steeds meer automerken maken gebruik van samengestelde remschijven met mechanische verbinding waarbij het het hart van een ander materiaal wordt gemaakt dan de schijf zelf, bijvoorbeeld een aluminium hart met een gietijzeren schijf.
  • De werking/gevoel van nieuwe remmen kan een paar honderd kilometer veranderen.
  • Stel een goede diagnose en wees duidelijk naar de klant.
  • Advies naar je klant is essentieel.
  • Bij rem-onderhoud is een diagnosetester onmisbaar. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inleerprocedures voor de elektrische handrem of het resetten van onderhoudsindicatoren.

Deel deze pagina met je netwerk!