Cadillac Escalades kom je in Nederland niet zo heel vaak tegen. De kans dat er een in jouw werkplaats verschijnt is derhalve nog veel kleiner. Toch zijn ze er, en moeten ze af en toe naar de garage. Zo ook het leidend voorwerp in dit artikel, want zijn zes liter achtcilinder benzinemotor met LPG installatie loopt namelijk niet op alle cilinders.

 

De auto is een vaste patiënt van het bedrijf en een jaar eerder waren de luchtmassameter en krukassensor al vernieuwd. Nu, een jaar later, is het weer raak en loopt van het ene op het andere moment de motor niet meer mooi rond.

 

P0300 – ‘Random Misfires’

In de werkplaats wordt als eerste een diagnoseapparaat aan de Escalade gehangen en blijkt dat foutcode P0300 – ‘Random misfires’ in het geheugen is opgeslagen. Aan de hand van de datalijst wordt het aantal misfires geteld, waaruit blijkt dat er in cilinders 6 en 8 en soms 4, het meest misgaat.

 

De monteur besluit met dit gegeven de bougies en bougiekabels te vervangen, echter zonder positief resultaat. De technicus laat zich niet uit het veld slaan en controleert of de compressie van de eerder genoemde cilinders in orde is. Van alle drie de cilinders stijgt de druk naar 10 Bar, dezelfde waarde als een van de goede cilinders die als referentie gemeten wordt.

 

Het aantal mogelijke oorzaken van de storing wordt inmiddels steeds beperkter. Als laatste redmiddel worden er nieuwe bobines en gasinjectoren gemonteerd. Als de Escalade dan nog steeds niet in orde is geeft de monteur het op en besluit hij de hulp van de Automotive Techline in te roepen.

 

Is een verstopte katalysator de oorzaak?

Om een perfect beeld te kunnen vormen van de storing, duikt de helpdesk van vooraf aan in het probleem. De eerste vraag aan de monteur is of er met een viergastester gemeten is op het moment dat de motor slecht loopt. Dat blijkt de monteur inderdaad te hebben gedaan, alleen heeft hij de testuitslagen op dat moment niet binnen handbereik.

 

Op de vraag van de helpdesk of het probleem zich zowel op benzine als op LPG voordoet, antwoord de monteur bevestigend. Voor de Techline is dit een indicatie dat de brandstofinjectie in orde is. Om alle mogelijke oorzaken voor de storing uit te sluiten, vraagt de helpdesk de monteur om een lektest uit te voeren als de motor warm is.

 

Op de vraag hoe de auto zich tijdens het rijden gedraagt, komt de terugkoppeling dat er slecht mee te rijden valt en dat er ook regelmatig weinig vermogen is. Met deze informatie adviseert de helptdesk om de katalysator van de slecht functionerende cilinderbank te controleren door de lambdasonde te verwijderen. Een verstopte katalysator kan namelijk misfires veroorzaken. Door de lambdasonde te verwijderen kan de motor beter ademen en krijg je een indicatie of er iets met de katalysator aan de hand is.

 

De monteur voert de test uit en merkt op dat de motor inderdaad beter gaat lopen. Hierop wordt de katalysator gedemonteerd en gecontroleerd. Nu blijkt dat het binnenwerk van het filter in drie stukken gebroken is en dus niet meer functioneert. Er wordt een nieuwe katalysator gemonteerd waarna de Cadillac weer loopt als een zonnetje.


Deel deze pagina met je netwerk!