Soms krijg je als monteur te maken met een stortvloed aan storingen. Het eerste wat je dan doorgaans doet, is deze proberen te wissen, want een foutcode wil nu eenmaal niet altijd zeggen dat er ook daadwerkelijk sprake is van een (blijvende) storing. Dat heeft ook de monteur gedaan die Automotive Techline belt over een onwillige Volkswagen Golf 2.0 benzine, die in de noodloop gaat.

 

Voertuiggegevens

Volkswagen Golf 2.0 benzine 2008

 

De monteur leest het geheugen van de (Engine Control Unit) ECU uit en constateert foutcode P0101 – Luchtmassameter signaal niet logisch. De fout kan gewist worden, maar verschijnt weer zodra de motor gestart wordt en even gedraaid heeft. Hierop wordt de Automotive Techline wordt ingeschakeld met de hoop dat ze de vinger op de zere plek kunnen leggen.
 

Te lage raildruk

De monteur kreeg zo veel foutcodes tegelijk, dat hij die eerst maar eens ging wissen. Hierna zijn de meldingen verdwenen, op één na: P2294. De helpdeskmedewerker zegt dat dit duidt op een onderbreking van het brandstofdrukregelventiel en vraagt de monteur de raildruk van de inspuiting te meten. Deze blijkt 7 bar te zijn, veel te laag dus. Voordat de monteur andere metingen en controles gaat uitvoeren, schiet de helpdeskmedewerker een vaker voorkomend euvel bij dit type motor te binnen. Hiervoor vraagt hij de monteur eerst de motorafdekplaat te verwijderen.
 

Herkenbare oorzaak

Nadat de monteur dit heeft gedaan, vraagt de Automotive Techline-medewerker hem naar de hogedrukpomp te kijken en naar het regelventiel dat erbovenop zit in het bijzonder. Dat ventiel biedt een troosteloze aanblik: het is afgebroken en hangt er maar een beetje bij. Hiermee is de boosdoener gelijk ontdekt. De medewerker legt uit dat dit probleem vaker voorkomt bij dit type motor uit de VAG-groep. Het wordt veroorzaakt doordat de motorafdekplaat contact maakt met het regelventiel, wanneer de rubbers van de afdekplaat versleten zijn en de plaat enigszins gaat doorhangen.
 

Simpel opgelost

De monteur controleert dit en stelt vast dat de rubbers van de motorafdekplaat inderdaad te slap geworden zijn, waardoor de plaat voortdurend tegen het ventiel heeft getrild totdat deze afbrak. De oplossing van het probleem is net zo eenvoudig als de oorzaak. De monteur krijgt het advies de hogedrukpomp met ventiel plus stoter te vervangen en tegelijk ook nieuwe rubbers en houders op de motorafdekplaat te monteren. Met deze reparatie is het probleem verholpen en rijdt de Golf weer als nieuw.


Deel deze pagina met je netwerk!