Soms is de oplossing van een technisch probleem zo simpel, dat je die door de veelheid aan foutcodes misschien in de verkeerde richting zou gaan zoeken. Zoals bij deze Volkswagen Polo 1.2 TSI, die maar bar weinig motorvermogen levert. Als een diagnose dan maar liefst vijf foutcodes oplevert, kun je je als monteur weleens achter je oor staan krabben.

 

Gegevens voertuig in dit artikel

Volkswagen Polo 1.2 TSI 2011

 

Geplofte turbo?

De monteur die contact opneemt met de Auutmotive Techline noemt ze stuk voor stuk. P334B00: mechanische fout laaddrukregelaar. Daarnaast P0190, de brandstofdruksensor die een onlogisch signaal afgeeft. Dan nog B8800, een defect schakelapparaat en P0156, de positiesensor van de nokkenas die een elektrische fout geeft. En tot slot wijst de code P063300 op een te hoge referentiespanning van de sensor: 6,7 in plaats van 5 Volt, zoals later zal blijken. Is het nu iets mechanisch of elektronisch? Feit is dat de klant met een Polo zit die onvoldoende vermogen levert. Het zal toch geen geplofte turbo zijn?
 

Hooggespannen verwachting

De helpdeskmedewerker kan de klant snel geruststellen. Bij het bekijken van het elektrisch schema stelt hij vast dat de turbo-actuator, de nokkenas en de brandstofdruksensor een gemeenschappelijke voedingsspanning hebben van 5 Volt. De fout moet daarom volgens hem ergens in die 5V-lijn zitten, want volgens de regeleenheid komt daar een te hoge spanning op te staan. De medewerker adviseert de monteur de 5V-spanning na te meten.
 

Kortsluiting

Als aannemelijke oorzaak van het probleem noemt hij de turboregelaar. De monteur kan dit eenvoudig controleren door de stekker ervan los te nemen. De turbo-actuator blijkt inderdaad kortsluiting te veroorzaken, waardoor de systeemspanning tot 6,7V oploopt. De actuator wordt vervangen, de foutcodes gereset en de turbo zorgt weer fluitend voor een gezond vermogen van de Volkswagen Polo.


Deel deze pagina met je netwerk!