De motor van de Ford Galaxy benzine uit 2012 valt in Duitsland uit. De auto wordt naar een lokale garage gebracht alwaar de bobines gecontroleerd worden. Omdat de motor niet meer aanslaat en reparatie te veel geld zou gaan kosten is de auto naar een autobedrijf in Nederland gebracht.

 

Gegevens Ford Galaxy in dit artikel:

Merk: Ford
Model: Galaxy
Type: 1.6I 118kW EcoBoost M6 Euro 5 Start/Stop
Motorcode: JTWB
Brandstof: Benzine
Eerste toelating: 24 mei 2012

 

In de Nederlandse werkplaats wordt allereerst het geheugen van het motormanagement uitgelezen en constateert de monteur de volgende foutcodes;

 

  • P0089 62 / Brandstofdruk-regeling / Signaalvergelijking foutief
  • P0087 62 / Druk brandstofrail / Druk te laag
  • P053F 21 / Brandstofdruk-regeling / Signaal foutief

Vervolgens wordt de motor gestart en maken blauwe rook en benzinedampen zich meester van de werkplaats. Ook staat het motoroliepeil iets boven niveau en ruikt de olie naar brandstof. Door de symptomen vermoed de monteur dat de brandstofpomp brandstof naar het klepdeksel lekt. Omdat hij niet helemaal zeker van zijn zaak is, roept hij de hulp in van de Automotive Techline.

 

Vette bougie

Afgaande op de informatie die de monteur doorgeeft, heeft de helpdesk het vermoeden dat er iets aan de hand moet zijn met de injectoren. De monteur krijgt het advies om kort nadat de motor gelopen heeft de bougies te controleren en te kijken of er 1 of meer nat zijn. Als ze allemaal droog zijn wordt het probleem waarschijnlijk veroorzaakt door de hogedrukpomp.

 

Tevens wordt er gevraagd te controleren wat de brandstof-hogedruk doet nadat de motor is afgezet. Normaal gesproken loopt de brandstofdruk door de motorwarmte eerst op, waarna de druk weer langzaam afbouwt. De monteur volgt het advies op en koppelt terug dat de raildruk direct naar 3 bar zakt zodra de motor afgezet wordt.

 

Om te bewijzen dat deze lekkage door één of meerdere injectoren komt, wordt de monteur gevraagd de druktest nog een keer te doen en nadat de motor uitgezet is de bougies te demonteren. Vervolgens kan, met gedemonteerde bougies en een viergastester gecontroleerd worden welke injectoren brandstof lekken.

 

De monteur volgt het advies op en constateert een vette bougie in de tweede cilinder wat kan duiden op een lekkende injector. Daarbij meet hij met zijn viergastester zeer veel HC in het bougiegat van dezelfde cilinder.

 

De vette bougie en het hoge HC-gehalte duiden beide op een lekkende injector. Hierop wordt de injector van cilinder twee vervangen en draait de motor weer als vanouds rond.


Deel deze pagina met je netwerk!