Rijdt je in een Jaguar, doet je airco het niet! Een diagnoseverzoek wijst een aircostoring uit bij de Jaguar S-Type 4.2 V8 Sport uit 2003. Een exotische wagen, ook voor de techneuten van Automotive Techline. Wat is er aan de hand?

 

De klacht lijkt lastig op te lossen, het autobedrijf dat Automotive benadert heeft namelijk de Jaguar reeds overgenomen van een andere garage. Zij kregen het niet voor elkaar om de storing te verhelpen, zelfs niet nadat de regelmodule twee maal compleet is vervangen. Kort daarna viel de airconditioning wederom stil. Een bekend revisiebedrijf dat onderzoek naar de kortsluiting heeft gedaan, geeft aan dat kortsluiting voor een defect in de regeleenheid zorgt. De herplaatsing van een nieuw regeleenheid zal wederom hetzelfde effect hebben. Het autobedrijf heeft tevens de draden gecontroleerd met de stekker los op weerstandsmeting naar massa. Ook dit mocht niet baten. De koelwaterslangaansturingsklep is vervangen en het uitlezen van foutcodes bracht eveneens niets op.

 

Oorzaken elimineren

Maar wat veroorzaakt toch de kortsluiting? Het blijft een groot vraagteken. De techneuten van Automotive Techline adviseren om allereerste te controleren via welke zekeringen de module gevoed wordt en hier 21W-lampjes in te plaatsen. Ook moeten alle stekkers van de kleppen worden afgehaald om deze vervolgens een voor een terug te plaatsen. Helaas brandt de module weer uit. Er wordt nogmaals contact opgenomen met het bovengenoemde revisiebedrijf om te onderzoeken waar de module doorbrandt. Zij geven aan dat de twee transistors de dupe zijn.

 

Er zit niets anders op in dit geval om oorzaken te elimineren. Wat werkt wel en wat niet? De betrokken zekeringen worden vervangen voor 21 W lampen, alle stekkers van de kleppen gehaald en wederom een voor een teruggeplaatst.

 

Wat moet je dus doen:

 

  • Op alle zekeringen een kortsluitlamp zetten
  • Zoveel mogelijk stekkers van kleppen losmaken (vooral de kachelmotor)
  • Sluit vervolgens de module weer aan
  • Probeer het uit te lezen
  • Sluit de kleppen daarna een voor een weer aan
  • Controleer dan of de lamp een stuk feller gaat branden

Nieuwe foutcodes

De betreffende monteur meet keurig de stroom door de zekering en sluit de componenten daarna weer een voor een aan. Hij kijkt dan of de stroomopname een sprong maakt. De kachelkraan die reeds is vervangen, wordt hierbij geëlimineerd. De aansturing van de aanjagermotor gaat via een realis en kan daardoor niet de kortsluiting veroorzaken.

 

Na het afwerken van het schema leest de monteur de auto weer uit. Nu komen er twee foutcodes naar voren. Eén foutcode wijst op een niet aanwezige mengklep, de andere op de recirculatieklep van de servomotor. De monteur ontdekt dan toch een probleem. Een stangetje van de recirculatieklep is afgebroken en klemt een beetje. De motor zit daardoor vast, de stroom loopt op en de regeleenheid brandt door. Hier kunnen we iets mee! Weer een probleem opgelost!

 


Deel deze pagina met je netwerk!