De eigenaar van een universeel garagebedrijf wil een nieuwe sleutel laten inleren op een Fiat Ducato en gaat hiervoor naar de Fiat-dealer. Die lukt het echter niet om de communicatie tot stand te brengen tussen de tester en de auto. De dealer is van mening dat het probleem in de auto moet zitten. Ook de garagehouder stelt met een universele tester vast dat de auto inderdaad niet uit te lezen is, terwijl wel de juiste voertuiggegevens zijn ingevoerd. Dit alles roept de nodige vragen op, die worden voorgelegd aan de Automotive Techline.

 

Gegevens voertuig in dit artikel

 

Fiat Ducato 2.3 TD 2017

 

Twee communicatienetwerken

De medewerker van de Automotive Techline vraagt of er wel sprake is van communicatie op de EOBD-stekker. En of deze verandert tijdens het uitlezen. Daar heeft de garagehouder nog niet naar gekeken en hij gaat dit alsnog doen. Ook wijst de medewerker erop dat er sprake is van twee netwerken. Pin 6 en 14 zijn voor communicatie, maar pin 1 en 9 ook. Daarnaast vraagt de medewerker de garagehouder een foto van het scoopbeeld te maken en hem deze via WhatsApp toe te sturen. De CAN-signalen op de foto zien er goed uit. Daarom adviseert de Automotive Techline medewerker de voedingen en massa’s van de EOBD-stekker te controleren. Deze blijken ook prima in orde.

 

Terug naar de basis

Omdat er niets lijkt mis te zijn met de aansluitingen, voeding en massa, besluit de helpdeskmedewerker terug te keren naar de basis van het probleem. Te beginnen met de ingevoerde voertuiggegevens. Op de vraag hoe het voertuig wordt geselecteerd, zegt de garagehouder het chassisnummer te hebben ingevoerd in ESI, waarna hij koos voor model 250. Behorend bij het chassisnummer van deze Fiat Ducato.

 

Dwaalspoor omzeild

Hierop gaat bij de Automotive Techline medewerker een lampje branden. Hoewel het chassisnummer wordt gekoppeld aan model 250, is de Fiat Ducato van deze klant een nieuwer model. En tussen deze twee zit een essentieel verschil: model 250 leest de systemen nog uit via de K-lijn. Jongere uitvoeringen maken hiervoor gebruik van de C- en B-CAN. Om het ‘dwaalspoor’ dat door het chassisnummer is ontstaan te omzeilen, adviseert de Automotive Techline medewerker de garagehouder handmatig te kiezen voor model 290, vanaf bouwjaar 2014. En zie: alle systemen zijn direct uit te lezen.

 

Op het verkeerde been

Op de vraag van de garagehouder hoe het kon dat het de dealer ook niet lukte de systemen uit te lezen, antwoordt de Automotive Techline medewerker dat die waarschijnlijk op dezelfde manier op het verkeerde been is gezet. Als je dat blijft volgen, kan het inderdaad zoeken worden naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg.


Deel deze pagina met je netwerk!