Een Citroën Berlingo geeft bij diagnose een foutmelding van de passagiersairbag. De foutcode F40 duidt op een tijdelijke communicatiefout van het CAN-bussysteem, waarbij de code 06F aangeeft dat de airbag van de voorpassagier is gedeactiveerd. De monteur heeft al enkele elektronische componenten vervangen, maar krijgt de storing er niet uit.

 

Voertuiggegevens

 

Citroën Berlingo 1.4 benzine 2007

 

Systeemoverzicht maken

De monteur heeft allereerst de schakelaar om de passagiersairbag uit te schakelen vervangen door een gebruikt exemplaar. De metingen die hij uitvoert, lijken in orde maar na ook het regelapparaat te hebben vervangen door een tweedehands onderdeel geeft de CAN-bus afwijkende signalen op de beide lijnen. De medewerker van de Automotive Techline beoordeelt de netwerkmeting en stelt vast dat die niet in orde is. Hij adviseert de monteur een systeemoverzicht te maken, om te achterhalen welke regeleenheid tot de storing leidt. Ook moet de monteur de schakelaar om de passagiersairbag uit te schakelen checken volgens een systeemcontrole uit ESI[Tronic].

 

Onvolledig CAN-bericht

De medewerker van de Automotive Techline stelt vast dat weerstand van de schakelaar aan de gestelde eisen voldoet en dat ook de bedrading in orde is. De monteur blijkt behoefte te hebben aan de technische schema’s van het netwerk en de airbags, dus deze worden door helpdeskmedewerkers opgevraagd en naar de klant gestuurd. De monteur belt de helpdeskmedewerker terug dat hij niets anders kan vinden dan de eerder gemelde storing, maar uit een opgestuurde foto blijkt dat een CAN-bericht niet volledig is. Dit betekent dat de monteur op zoek moet naar de computer die dit probleem veroorzaakt.

 

Regelapparaten loskoppelen

AutoTools wordt gevraagd te zoeken naar een communicatieschema, maar die OE-informatie is niet beschikbaar. Wel heeft een andere helpdeskmedewerker intussen alle beschikbare technische gegevens opgestuurd van het airbagsysteem. De dikke bedrading in dat schema zijn van het CAN-bussysteem. De monteur wordt gebeld en krijgt uitleg over de werking van het VAN-netwerk. Hij krijgt hierbij het advies eventuele regelapparaten los te koppelen om te controleren of het foutbericht hiermee verdwijnt.

 

Boosdoener in beeld

Door stap voor stap mogelijke oorzaken in het netwerk uit te sluiten, komt uiteindelijk de boosdoener in beeld: de CAN-draadverbinding tussen de BSM en BSI blijkt de oorzaak van de storing. De bedrading wordt vakkundig gerepareerd en de foutcode verdwijnt onmiddellijk. De klant kan weer veilig met zijn Citroën Berlingo de weg op.

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.


Deel deze pagina met je netwerk!