Nagenoeg iedere technicus in de autobranche weet wat Pass-Thru is. Des te vreemder is dat lang niet iedereen het gebruikt. Sterker nog; je kunt er niet meer omheen en het kost je geld als je er niet mee werkt. Zoals blijkt uit deze case over de Volkswagen CC.

 

De eigenaar brengt zijn diesel uit 2016 naar de garage omdat er een waarschuwingslampje brandt. Volgens de man rijdt de auto goed en heeft hij ook geen andere klachten.

 

Gegevens Volkswagen CC in dit artikel

Merk: Volkswagen
Model: CC
Brandstof: Diesel
Motorcode: CUVC
Systeem: EDC 17C64 UDS

 

Bij het autobedrijf wordt diagnose gesteld en de testapparatuur aan het motormanagementsysteem gehangen. De monteur constateert foutcode P2271 – ‘Lambda sonde 2 cilinderrij 1 signaal te rijk’. Omdat er verder geen klachten over het functioneren van de auto zijn, wordt de storing uit het geheugen van het regelsysteem gewist en gaat de klant weer op pad.

 

Foutcode komt terug

Honderd kilometer later echter gaat het waarschuwingslampje opnieuw branden. De auto komt terug naar het bedrijf en wordt opnieuw aan de diagnosetester gehangen. Die ziet dat dezelfde foutcode opnieuw in het geheugen opgeslagen is. Uit de klacht van de klant en de manier waarop de auto verder functioneerde kon de monteur echter geen aanwijsbare oorzaken bedenken en vinden die de foutcode veroorzaken.

 

De Automotive Techline wordt ingeschakeld. Omdat het een jonge auto betreft kon de medewerker van de Techline geen aannemelijke oorzaak van deze storing bedenken die bij de klacht en het functioneren van de auto past. Het advies aan het autobedrijf is om eerst te controleren of er in het portaal van de autofabrikant een Technisch Service Bulletin (TSB) voor dit fenomeen uitgegeven is. Het bedrijf geeft echter aan niet met Pass-Thru overweg te kunnen en vraagt of AutoNiveau hier in kan assisteren en dat kan.

 

Na inloggen en met één zoekopdracht blijkt dat er voor deze auto nieuwe software beschikbaar is. De Automotive Techline is met het zoeken naar de informatie over en het updaten van de software van de Volkswagen CC in totaal nog geen 15 minuten bezig geweest. En het autobedrijf is uiteindelijk langer bezig geweest met het probleem dan had gehoeven.

 

Het blijkt dat nog lang niet alle autobedrijven de noodzaak van Pass-Thru zien. Ook zeggen veel bedrijven Pass-Thru lastig te vinden omdat de technische internetportalen van iedere autofabrikant anders werkt. Het belangrijkste argument van autobedrijven en monteurs is dat het te veel tijd kost om met iedere site om te kunnen gaan en weet waar je wat kunt vinden.

 

Pass-Thru

Desondanks adviseert de medewerker van de Automotive Techline autobedrijven toch met Pass-Thru aan de slag te gaan. Door zelf ervaring op te doen en kennis te vergaren hoef je werk niet meer uit te besteden en verdien je zelf meer geld.

 

Om het voor jezelf simpel, overzichtelijk en rendabel te houden zou je eens met één merk kunnen beginnen. Bijvoorbeeld het merk dat het meest bij jou in de werkplaats voorkomt. Als je het ene merk onder de knie hebt, ga je verder met de volgende.

 

Schroom niet, schakel nu en ga aan de slag met Pass-Thru!


Deel deze pagina met je netwerk!