Bij een BMW 1-serie diesel bouwjaar 2008 met motorcode N47D20A brandt het roetfilterlampje. Het filter is al 1.000 kilometer niet geregenereerd. Wanneer via geforceerde regeneratie wordt opgestart met de diagnosetester, komt een storingscode naar boven: 461 C brandstoffilter-verwarming en 452A en 4D4A roetfilter functioneringsstoring. Er vindt geen regeneratie plaats.

 

Voertuiggegevens

Merk: BMW

Model: 1 serie (1ER REIHE – 1995 cc Diesel)
Bouwjaar: 2008
Kilometerstand: 294.000
Motorcode: N47D20A
Productieperiode bovengenoemde motorcode: 03/2017 – 10/2010
Motormanagement: EDC17 CP

De foutcodes zoals weergegeven:

  • Foutcode 1: 461C – brandstoffilter-verwarming
  • Foutcode 2: 452A – roetfilter functioneringsstoring
  • Foutcode 3: 4D4A – roetfilter functioneringsstoring

 

Klachtenomschrijving roetfilter

De gloeibougies en gloeimodules van de BMW zijn eerder kapot geweest en reeds vervangen. Ook de drukverschilsensor werd vervangen en ingeleerd. Automotive Techline constateert voeding op pen 1 en massa op pen 4 van de brandstoffilter-verwarming.

De specialist van Automotive geeft aan dat de regeneratie van het roetfilter door een storing in de brandstof-voorverwarming tegen kan worden gehouden. Het advies is om eerst de aansturing op pen 3 van het verwarmingselement te meten. Hierin zit namelijk de elektronica die zorg draagt voor de verwarming aan de hand van de aansturing van het motormanagement. Deze laatste geeft aan wanneer iets niet in orde is. 

 

Op pen 3 van het verwarmingselement wordt geen spanning gemeten (0 Volt) o het aanstuur-draad. Dit komt doordat het verwarmingselement op pen 3 kortsluiting naar massa had. De storingscodes konden uiteindelijk worden gewist nadat het verwarmingselement vervangen was. Ook kon het roetfilter geforceerd geregenereerd worden.

 


Deel deze pagina met je netwerk!