Roetfilterprobleem met onbekende foutcode

Een klant van Automotive Techline heeft een Mazda 6 Skyactiv-D 2.2 in de garage staan met een storing. De foutmelding op het dashboard wijst op een roetfilterprobleem, maar het lijkt gecompliceerder. Bij het uitlezen van het motormanagement wijst foutcode P 2458 op een te lange regeneratieduur van het roetfilter, maar daarnaast is er de onbekende foutcode P 2118. Deze duidt op Throttle Actuator Control Motor Current Range/Performance. Met andere woorden: de gasklep (of smoorklep) lijkt te haperen.

Lees meer

Haal jij het maximale uit jouw bedrijf?

Ondernemen is een uitdaging. Hoe bied ik, als ondernemer, mijn klanten optimale service en zorg ik dat ze de volgende keer weer voor mijn bedrijf kiezen? Hoe realiseer ik een optimaal bedrijfsresultaat? Hoe zorg ik ervoor dat mijn medewerkers maximale kwaliteit leveren? Werkplaats Service Provider (WESP) biedt de helpende hand.

Lees meer

Hoe verbeter je de omzet van jouw garagebedrijf?

Het aantal bezoeken aan de werkplaats neemt toe, maar de omzet per bezoek neemt af. Hierdoor loopt het rendement af en is het voor veel garagehouders toch nog lastig om het hoofd boven water te houden. Daarnaast spelen ook de nieuwe ontwikkelingen in automotive-land een grote rol bij de omzetdaling. Veel garagehouders weten niet goed hoe ze hier op in moeten spelen. Zonde, want hier liggen juist kansen om je te onderscheiden van de concurrentie. In deze blog vertellen wij je graag meer over deze kansen.

Lees meer

De auto van de toekomst verandert de toekomst van de automonteur

Waar men een aantal jaar geleden nog raar opkeek als je in een hybride Toyota Prius reed, zijn de hybride- en elektrische auto tegenwoordig niet meer uit het straatbeeld weg te denken. De elektrische auto is aan een flinke opmars bezig en er wordt zelfs voorspeld dat er in 2035 alleen nog maar elektrische auto’s worden verkocht. De auto’s met een klassieke verbrandingsmotor zullen langzaam uit het straatbeeld verdwijnen. Maar wat betekent de auto van de toekomst voor de toekomst van de automonteur? Je leest er alles over in deze blog.

Lees meer

Hoe motiveer je jouw werknemers?

Het kan in iedere branche en in ieder bedrijf voorkomen: een ongemotiveerde of gedemotiveerde medewerker. De medewerker komt te laat, is niet meer productief, ontloopt de leidinggevende en andere collega’s of meldt zich regelmatig ziek. Demotivatie kan verschillende oorzaken hebben en kan voortkomen uit problemen op het werk of privé. Wat de oorzaak ook is, het is aan de manager om een gedemotiveerde medewerker snel weer enthousiast te krijgen in het werk. Wil je weten hoe je dat doet? Lees dan snel verder.

Lees meer

Een FIAT 500 TwinAir heeft problemen met de cilinders

Een Fiat 500 TwinAir uit januari 2017 met nog maar 6.000 kilometer op de teller die niet op alle cilinders loopt. Het lijkt een grap, maar na onderzoek door Automotive Techline blijkt de oorzaak toch echt achterstallig onderhoud te zijn. Hoe kon dit gebeuren en wat kun je doen om dit te voorkomen?

Lees meer

Het raadsel van de roetfilter en gloeisturing

Automotive Techline krijgt een melding van een Opel Corsa CDTi 1.3 met bouwjaar 2009 die ruim 170.000 km heeft gelopen. Er verschijnt een gecombineerde foutmelding die lastig te verklaren is. Foutcode P2002 geeft aan dat de roetfilterefficiëntie onder de drempelwaarde is. Code P0683 daarentegen duidt op een storing in de gleoisturing. Dit is opvallend. Twee maanden eerder is namelijk bij de uitlaatgastemperatuursensor reeds vervangen. Ook de roetfilter is toen direct gereinigd. Daarnaast werkt het openen van de EGR-klep niet naar behoren.

Lees meer

Verstopte roetfilter bij Opel Vivaro zorgt voor problemen

De verstuivers van een Opel Vivaro-2 2.5-liter CDTI diesel zorgen al een week nadat deze vervangen zijn, voor problemen met de motor. De motor wil niet aanslaan, er branden geen controlelampjes en er is geen foutmelding in het motormanagementsysteem te zien. De monteur vraagt Automotive Techline om ondersteuning in het zoeken naar de oorzaak van dit probleem.

Lees meer

Onbekende foutcode bij roetfilterprobleem

Een Mazda 6 Skyactiv-D 2.2 wordt bij Automotive Techline gemeld met een storing. Op het dashboard wordt een foutmelding met betrekking tot een roetfilterprobleem gegeven, maar het lijkt een lastiger probleem. Wanneer het motormanagement wordt uitgelezen wordt niet alleen foutcode P2458 weergegeven, wat wijst op een te lange regeneratieduur van het roetfilter, maar ook de onbekende code P2118. Dit staat voor Throttle Actuator Motor CUrrent Range/Performance. Oftewel, de gasklep of smoorklep hapert.

Lees meer

Roetfilterlampje brandt van BMW 1 serie

Bij een BMW 1-serie diesel bouwjaar 2008 met motorcode N47D20A brandt het roetfilterlampje. Het filter is al 1.000 kilometer niet geregenereerd. Wanneer via geforceerde regeneratie wordt opgestart met de diagnosetester, komt een storingscode naar boven: 461 C brandstoffilter-verwarming en 452A en 4D4A roetfilter functioneringsstoring. Er vindt geen regeneratie plaats.

Lees meer

Remproblemen bij Peugeot 3008

Bij Automotive komt een hulpvraag binnen over een Peugeot 3008 uit 2011 met wielsensorproblemen. Na het uitlezen van het diagnose apparaat wordt gestuit op een wielsensorprobleem.

Lees meer

Kortsluiting in de Jaguar

Rijdt je in een Jaguar, doet je airco het niet! Een diagnoseverzoek wijst een aircostoring uit bij de Jaguar S-Type 4.2 V8 Sport uit 2003. Een exotische wagen, ook voor de techneuten van Automotive Techline. Wat is er aan de hand?

Lees meer

Aircostoring in de Peugeot 207

Een haperende airco, daar wordt je niet blij van! Een Peugeot 207 uit 2008 komt met dit probleem een garage binnen. Na een grondige inspectie krijgt de monteur het mankement nog niet boven water. Automotive Techline denkt mee!

Lees meer

Airco van Alfa Romeo 166 wil niet koelen

Bij Automotive Techline komen dagelijks de meest uiteenlopende vragen binnen van monteurs die met de handen in het haar zitten. Ook de meest ervaren vakman kan wel eens tegen een probleem aanlopen waar hij de oplossing niet van weet te vinden. Speciaal voor deze mensen is de Techline in het leven geroepen. Omdat je soms net even dat extra paar ogen nodig hebt. Bij een Alfa Romeo 166 was de airconditioning de boosdoener. Deze wilde maar niet koelen en zorgde voor flinke kopzorgen.

Lees meer

ABS problemen Volkswagen Passat CC

Een autobedrijf uit Noord-Holland zitten met de handen in het haar. Een Volkswagen Passat CC uit 2013 lijkt een ESP-probleem te hebben. Echter wordt de oplossing niet gevonden. De auto roept zelfs meer vragen op dan er beantwoord kunnen worden! Automotive Techline biedt door middel van Remote Diagnostics op afstand hulp.

Lees meer

Ververs tijdig je remvloeistof en houdt de conditie van je auto op peil!

Het blijkt een onderdeel te zijn dat veel garagebedrijven overslaan: het verversen van de remvloeistof. Dit blijkt uit analyses van service provider WESP. “Vervang je remvloeistof altijd volgens het onderhoudsschema, zo zorg je voor een goede conditie van het systeem en verklein je de kans op dure reparaties”, aldus WESP-consultant Ad Vane. Hij geeft aan dat het bovendien commercieel een aantrekkelijke klus voor de werkplaats.

Lees meer

Hoe goede bedrijfsprocessen bijdragen aan meer structuur

Van het signaleren van technische mankementen tot het uitvoeren van de APK: als leidinggevende van een autogarage ben je vaak verantwoordelijk voor de uitvoerende taken van een automonteur of APK keurmeester. Maar ook het leiding geven aan een team van automonteurs behoort tot de werkzaamheden. In de rol van leidinggevende van een autogarage ben je onder andere verantwoordelijk voor de planning, maar controleer je ook de werkzaamheden van de monteurs. Bedrijfsprocessen moeten ervoor zorgen dat dit allemaal op rolletjes loopt. Maar er is ook altijd ruimte voor verbetering. Wil je graag weten hoe je jouw bedrijfsprocessen kunt optimaliseren? Je leest er alles over in deze blog.

Lees meer

Waarom kennis zo belangrijk is in de automotive sector

De laatste jaren heeft de automotive sector zich in rap tempo ontwikkeld. Wat dacht je bijvoorbeeld van de komst van de elektrische auto en ‘connected cars’. Hierdoor zullen de auto’s met een klassieke verbrandingsmotor langzaam uit het straatbeeld verdwijnen en wordt de auto met een geïntegreerde mobilofoon een waar ‘collector’s item’. Maar deze ontwikkelingen beïnvloeden ook het bestaan van de autogarage. Het opdoen van nieuwe kennis wordt namelijk steeds belangrijker voor zowel de garagehouder als de monteur. Wil je weten waarom en hoe je dat goed aanpakt? Dat vertellen we je graag in deze blog.

Lees meer

Hoge werkdruk verminderen? Tijd voor timemanagement

Ben je altijd druk bezet en heb je het idee dat je handen en tijd tekort komt? Dan heb je waarschijnlijk last van een te hoge werkdruk. Hoge werkdruk kan bijvoorbeeld ontstaan als je te weinig tijd hebt om het gevraagde werk af te krijgen of wanneer je continu op je tenen moet lopen om het gevraagde niveau te kunnen halen. Een van de bekendste gevolgen is stress, maar ook de kans op verzuim neemt toe door controleverlies en een gebrek aan energie. Dit wil je als werknemer, maar ook zeker als werkgever, natuurlijk proberen te voorkomen. Gelukkig zijn er op het internet genoeg tips te vinden om een hoge werkdruk te verminderen. Wat dacht je bijvoorbeeld van het optimaliseren van de bedrijfsprocessen of ‘timemanagement’? Wij hebben een aantal goede tips voor je verzameld en vertellen je er alles over in deze blog.

Lees meer

Hoe maak én houd ik mijn klanten tevreden?

Tevreden klanten vormen de basis van een succesvol bedrijf. Dit maakt tevreden klanten ook zo belangrijk. Natuurlijk geldt dit niet alleen voor bedrijven met een miljoenenomzet of bedrijven die producten verkopen, maar juist ook voor de kleinere bedrijven en bedrijven die een dienst verlenen. Klinkt heel logisch, maar veel bedrijven lijken er toch moeite mee te hebben. Want wanneer is een klant tevreden en hoe onderhoud je deze klantrelatie? In deze blog vertellen wij je graag meer over het tevreden maken én houden van je (potentiële) klanten.

Lees meer

Tips voor het ontwikkelen van jouw commerciële vaardigheden

De taken in een garage zijn duidelijk verdeeld. De receptionist(e) vangt klanten op, plant afspraken in en zorgt dat de sleutel bij de juiste persoon terecht komt. De automonteur voert APK keuringen uit, controleert voertuigen en repareert deze. En tot slot houdt de bedrijfsleider het overzicht, stuurt hij iedereen aan en zorgt ervoor dat iedereen precies weet wat ‘ie moet doen. Maar dan blijft er nog één belangrijke taak over: de commerciële werkzaamheden. Commerciële mensen zijn namelijk net zo belangrijk als de monteurs in de werkplaats. Daarom leggen wij je in deze blog uit hoe je jouw commerciële vaardigheden kunt ontwikkelen.

Lees meer

Hoe je als garagebedrijf je verkoopstrategie kunt verbeteren

Zoals we in een eerdere blog al hebben aangegeven, stijgt het aantal bezoekers aan autogarages sinds enkele jaren weer. Dat is natuurlijk een goed teken! Maar ondanks het stijgende aantal bezoekers zien veel garagehouders hun omzet toch dalen. Dit komt mede door de sterke concurrentie. Veel garagebedrijven zien het verlagen van de prijzen namelijk als een must om geen klanten te verliezen aan de concurrentie. Maar er zijn ook andere manieren om de omzet van jouw garagebedrijf te stabiliseren. Wat dacht je bijvoorbeeld van het verbeteren van je verkoopstrategie? Benieuwd hoe je dat doet? Je leest er alles over in deze blog.

Lees meer

Via verwarrend veel foutcodes naar een simpele oorzaak

Als een Opel Ampera er tijdens het rijden spontaan de brui aan geeft en de betreffende monteur via de EOBD Mode 3 maar liefst zes foutcodes uitleest, weet hij even letterlijk niet waar hij het moet zoeken. Termen als ‘Requested MIL’ met betrekking tot de transmissie en hybride aandrijflijn en ‘Lost Communication’ lijken te duiden op een complex mankement. Toch is er op het eerste gezicht geen aanwijsbare klacht aanwezig.

Lees meer

Bestaan er straks nog wel automonteurs?

De automotive branche ontwikkelt zich in rap tempo. We kijken niet meer vreemd op als we een hybride- of elektrische auto voorbij zien rijden op de snelweg en computertechnologie krijgt steeds meer invloed. En vooral dat laatste gaat het concept ‘autorijden’ helemaal omgooien. Nieuwe systemen maken het rijden niet alleen makkelijker, maar ook veiliger. Waar we ons 10 jaar geleden nog niets konden voorstellen bij de zelfrijdende auto, is deze ontwikkeling nu dichterbij dan ooit. Maar wat betekent dit voor garagehouders en automonteurs? Bestaan deze functies over 20 jaar nog wel? In deze blog vertellen wij je graag meer over de ontwikkelingen in de automotive branche en de gevolgen hiervan.

Lees meer

Verversen en ontluchten remsysteem leidt tot storing

Een monteur die van een Toyota Prius de remvloeistof heeft ververst, meldt dat na het ontluchten van het systeem het ABS-lampje blijft branden. Als hij het systeem vervolgens uitleest met een KTS-diagnosetester, verschijnen er twee foutcodes: C1345 Linear Solenoid Valve Offset Learning undone en C1451 Motor Drive Permission.

Lees meer

Houd je kennis op peil met de juiste automotive studie

De automotive sector ontwikkelt zich in razendsnel tempo. Zo snel zelfs, dat het voor veel garagehouders en automonteurs nauwelijks bij te houden is. Laat staan voor de receptionist(e) van de autogarages. Door de stroom aan nieuwe ontwikkelingen kan het soms best lastig zijn de ‘nieuwe klant’ te helpen. En dát wil je natuurlijk voorkomen. De brug moet te allen tijde vol blijven en de klanten mogen niet weglopen. Gelukkig kan iedereen die werkzaam is in de automotive branche bijdragen aan een hogere omzet. Heb je bijvoorbeeld al eens gedacht aan het volgen van een automotive cursus of studie? In deze blog vertellen we je graag meer over de verschillende mogelijkheden van het opdoen van de juiste automotive-kennis.

Lees meer

Hoe speel je als automonteur in op de sterk ontwikkelende automotive branche?

Tijdens een opleiding tot monteur leer je alles over het repareren en onderhouden van auto’s. Maar omdat auto’s steeds meer elektronica en computersystemen bevatten, zal de opleiding tot monteur ook langzaam veranderen. Als monteur in opleiding moet je namelijk ook kennis opdoen op het gebied van elektronicasystemen en softwaretoepassingen. Maar wat betekent dit voor de monteurs die hun opleiding tot monteur al hebben afgerond? Hoe speel je als automonteur in op de sterk ontwikkelende automotive branche? In deze blog vertellen wij je hier alles over.

Lees meer

Nieuwe APK-regels 2018

Zoals bijna ieder jaar begint de RDW het jaar met een aantal belangrijke wijzigingen in de APK-regelgeving. Zo is bijvoorbeeld de werkwijze van de EOBD-uitlezing bij de APK-keuring aangepast. Maar er staan ons nog veel meer veranderingen te wachten. Vanaf 20 mei 2018 worden de nieuwe APK-regels 2018 namelijk geïntroduceerd. Wat dacht je bijvoorbeeld van de roetfiltercontrole en het bandenspanningscontrolesysteem? Benieuwd naar deze wijzigingen? Wij vertellen je alles over de nieuwe APK-regels van 2018 in deze blog.

Lees meer

Alles wat je moet weten over TPMS en APK

In een eerder blog vertelden we al over de nieuwe APK-regels 2018. Een van de belangrijke wijzigingen is de verplichting van het bandenspanningscontrolesysteem TPMS (Tyre Pressure Monitoring System).

Lees meer

Je positie op de arbeidsmarkt verstevigen? Onderscheid je van de concurrentie met behulp van een automonteur opleiding

Autogarages krijgen steeds meer bezoekers in de werkplaats. Goed nieuws zou je denken, maar dat geldt niet voor alle garagehouders. Door een toename van het aantal bezoekers, stijgt vaak ook de werkdruk op de werkplaats. Dit heeft als gevolg dat klanten minder aandacht krijgen en er dus minder omzet per klant gegenereerd kan worden. Dit kost klanttevredenheid én omzet. De garagehouder kan dit oplossen door efficiënt te werken en goed personeel aan te nemen. Hier kun jij als monteur natuurlijk handig op inspelen. Maar hoe zorg je er nou voor dat je aantrekkelijk bent en blijft voor het autobedrijf? In deze blog geven wij je een aantal handige tips voor het verbeteren van jouw positie op de arbeidsmarkt. Lees dus snel verder!

Lees meer

Waarom een opleiding automonteur voor volwassenen ook interessant is voor jou!

Waar het vroeger nog eenvoudig was om als automonteur aan werk te komen zonder diploma of werkervaring, is dat tegenwoordig wel anders. De meeste autobedrijven en garages vragen meerdere jaren werkervaring én een afgeronde opleiding tot automonteur. Daarnaast wordt er vaak om specifieke kennis gevraagd, zoals een APK-diploma of kennis van de nieuwste computersystemen. Hier kunnen de meeste automonteurs van nu niet aan voldoen. Om toch een goede positie in de arbeidsmarkt te behouden, is het belangrijk dat je jezelf als automonteur blijft ontwikkelen. Het volgen van een opleiding automonteur voor volwassenen kan een oplossing zijn. Benieuwd wat dit inhoudt? Dat lees je in deze blog.

Lees meer

Opel Zafira benzine houdt in door defecte hogedrukpomp

Een Opel Zafira-B met 2.2-liter benzinemotor uit 2006 loopt tijdens rustig rijden goed. Als er echter gas gegeven en vermogen gevraagd wordt, houdt de motor in. Uitlezen van het motormanagement-systeem geeft tijdelijke en permanente foutcodes P0304 en P0191.

Lees meer

Ontwikkel jezelf als autotechnicus met een cursus autotechniek

Als autotechnicus houd jij je bezig met het onderhouden, inspecteren en repareren van auto’s en bijbehorende systemen. Daarnaast kun je onderdelen vervangen en afstellen en kun je accessoires in- en uitbouwen. Maar als autotechnicus ben je niet alleen bezig met het sleutelen aan auto’s. Je werkt ook veel samen met collega’s en hebt contact met klanten. We zouden kunnen stellen dat je als autotechnicus onmisbaar bent in een garagebedrijf. Maar is dat wel zo? Door de ontwikkelingen in de automotive branche is het namelijk best lastig om op de hoogte te blijven van de nieuwste technieken. Om je positie op de arbeidsmarkt te verstevigen, is het zo belangrijk om te blijven ontwikkelen. In deze blog vertellen wij je precies hoe je dat doet.

Lees meer