Om de opwarming van de aarde (door CO2-uitstoot en andere schadelijke gassen) te stoppen, moet er nu gehandeld worden. Dit besef neemt wereldwijd steeds meer toe. Eén van de belangrijkste gevolgen van dit besef is het Klimaatakkoord van Parijs in 2015. Dit Klimaatakkoord heeft als doel: de opwarming van de aarde beperken tot ruim onder 2 graden Celsius. Maar wat betekent dit voor de auto-industrie? Worden er over 10 jaar nog wel benzine- en dieselauto’s verkocht? En hoe ziet het beroep van automonteur er over 10 jaar uit?

 

De toekomst van de ‘gewone’ auto

Om de afspraken in het Klimaatakkoord van Parijs na te kunnen komen, mag er in 2028 geen een diesel-, benzine- of hybride-auto meer verkocht worden. Dat schrijft het Duitse Nationale Onderzoekscentrum voor Lucht- en Ruimtevaart (DLR) naar aanleiding van een onderzoek in opdracht van Greenpeace. Tegen 2035 moet het aantal diesel- en benzinewagens op de weg zelfs verminderd zijn met 80 procent.

 

De elektrische auto

Misschien denk je: 2028 is nog ver weg, daar hoeven we ons nu nog niet druk om te maken. Maar niets is minder waar. Op dit moment produceren steeds meer autofabrikanten elektrische voertuigen, stimuleren overheden de aanschaf hiervan en gaan binnensteden op slot voor (vervuilende) auto’s. Elektrische fietsen en scooters zijn ondertussen niet meer weg te denken uit het huidige straatbeeld en ook in het openbaar vervoer en goederenvervoer vindt een omslag plaats naar elektrisch vervoer. Maar naast elektrische oplossingen, zijn er ook steeds meer autofabrikanten die zich bezighouden met het ontwikkelen of zelfs al produceren van waterstofauto’s. De branche zit dus niet stil.

 

De toekomst van de automonteur

De doorbraak van de elektrische auto in de consumentenmarkt is dus cruciaal voor de transitie naar emissieloze mobiliteit. Natuurlijk zullen benzine- en dieselauto’s niet van de één op de andere dag uit het straatbeeld verdwijnen. Maar het is een feit dat het aantal elektrische auto’s de komende jaren alleen maar toeneemt. Zeker als de voorspellingen omtrent de prijzen van elektrische auto’s uitkomen. Dan is elektrisch rijden over vijf jaar even duur als op benzine. Dat betekent dat je als automonteur nieuwe kennis op moet doen. Kennis over elektrisch aangedreven voertuigen is voor de automonteur van de toekomst essentieel. Zo is het bijvoorbeeld erg belangrijk om te weten hoe je veilig werkt aan hybride- en elektrische voertuigen.


Deel deze pagina met je netwerk!