Bij Automotive komt een hulpvraag binnen over een Peugeot 3008 uit 2011 met wielsensorproblemen.  Na het uitlezen van het diagnose apparaat wordt gestuit op een wielsensorprobleem.

 

De betreffende monteur krijgt van het diagnoseapparatuur de foutcode 532* Toerentalsensor LA OB/KS. Hij besluit de sensor te vernieuwen, waarna de meetwaarden LA op 255 staat. Hij vraagt zich af hoe dit doorgemeten kan worden en of dit eventueel met een multimeter kan worden gedaan.

 

Voedingsspanning activeren

Allereerst is het belangrijk om te weten of er sprake is van een passieve of actieve wielsensor. ABS-sensoren worden op basis van hun werking hierop onderverdeeld. Als een voedingsspanning wordt ingeschakeld wordt een sensor geactiveerd en vervolgens een uitgangssignaal gegenereerd. Dan wordt de sensor als actief gekenmerkt. Werkt deze zonder extra voedingsspanning, dan wordt de sensor als passief gezien. Voorafgaand aan de controle van de wieltoerentalsensoren is vaak een storing op het gebied van het ABS/ASR/ESP-remsysteem gegaan. Gaat het waarschuwingslampje branden? Dan kun je de volgende opties gebruiken om het probleem te vinden en een oplossing te vinden. 

 

  • Diagnose-apparaat: foutgeheugen uitlezen, evalueren parameters en de wieltoerentallen op de remtestbank testen.
  • Multimeter: voltmeter, controleren spanningsvoeding (plus en massa)
  • Ohmmeter: bij voorkeur niet gebruiken omdat de sensorelektronica door de weerstandsmeting kapot kan gaan.
  • Oscilloscoop: signaalweergave en evaluatie van het signaalverloop.

Automotive Techline helpt!

De helpdesk van Automotive kon de volgende adviezen geven aan de monteur:

 

  • Iedere wielsensor wordt voorzien van 12V op pen 1 en OV massa op pen 2. Je kunt bij het draaien van het wiel op de 12V-lijn een blokspanning zien.
  • Geen 12V op pen 1? Dan is er sprake van kortsluiting of een onderbreking. Je kunt dat het beste de sensoren losmaken en kijken of er dan wel 12V op ontstaat. Het probleem zit in dat geval in de sensor. Nog steeds geen 12V? Dan zit het probleem ergens in de bekabeling, bijvoorbeeld een stekker.
  • Belangrijk: meet een actieve sensor nooit door met de weerstandsmeting. Hiermee kun je de sensor serieus beschadigen en zal de vervangen sensor ook weer defect zijn.

Het probleem in deze specifieke case werd door de monteur gevonden. Er bleek een kabelbreuk ter hoogte van het hitteschuld bij de uitlaat te zitten. Gelukkig kon dit snel opgelost worden.


Deel deze pagina met je netwerk!