Je vindt hem vrijwel bij iedere auto in het dashboardkastje: het onderhoudsboekje. Dankzij dit boekje weet je als autobezitter precies wanneer je auto toe is aan een onderhoudsbeurt. Voor kopers van occasions is het bovendien een bewijs dat de vorige eigenaar zijn auto goed heeft onderhouden.
Maar ook hier merken we de invloed van de digitalisering. Steeds meer autofabrikanten nemen afscheid van de papieren variant en schakelen over op een digitaal onderhoudsboekje, ook wel DSB (Digitaal Service Boekje). In deze blog vertellen wij je wat je moet weten over het digitale onderhoudsboekje.
Van papier naar digitaal
Het papieren onderhoudsboekje was al langer aan vernieuwing toe. Uit ervaring weten we dat de boekjes regelmatig kwijtraken en er zijn zelfs verhalen bekend van auto’s met vervalste boekjes. Daarom bedacht Mazda vijftien jaar geleden het DSB. Hierin worden alle onderhoudsbeurten en andere werkzaamheden aan de auto bijgehouden. Inmiddels bevatten steeds meer nieuwe auto’s deze technologie.
DSB gebruiken en invullen
Het DSB is eigendom van de autofabrikant en wordt centraal bewaard en beheerd. Merkdealers kunnen de digitale boekjes eenvoudig inzien en invullen. Dit is ook direct het grootste voordeel. De autofabrikant weet zo namelijk precies welk garagebedrijf het onderhoud heeft uitgevoerd en wanneer dit is gebeurd.
Voor andere partijen, zoals het universele garagebedrijf, is het een ander verhaal. Zij krijgen moeilijker toegang dan autofabrikanten. Daarnaast hangt hier een prijskaartje aan. Voor 2ndBit was dit aanleiding om voor de merken die met zo’n DSB werken een handleiding te schrijven. Dit resulteerde in handleidingen van circa twaalf merken. Hierin staat precies omschreven hoe je een account aanmaakt, hoe je de onderhoudshistorie bekijkt en hoe je deze zelf kan aanvullen. Als je eenmaal toegang hebt, kan je de wijzigingen zelf eenvoudig invullen en bijhouden.
Zelf aan de slag met het DSB
In de workshop ‘Het Digitale Service Boek en meer’ leer je alles over digitale registratie van onderhoud en de meerwaarde hiervan voor jouw klant. Je maakt kennis met de belangrijkste ontwikkelingen wat betreft tot het digitaal registreren van onderhoud. Daarnaast begrijp je na het volgen van de training het belang van een goede inzichtelijke registratie van uitgevoerde werkzaamheden. Zowel voor de klant als voor het garagebedrijf.
Deel deze pagina met je netwerk!