In een eerder blog vertelden we al over de nieuwe APK-regels 2018. Een van de belangrijke wijzigingen is de verplichting van het bandenspanningscontrolesysteem TPMS (Tyre Pressure Monitoring System).

 

Sinds 2012 moeten alle nieuw ontwikkelde auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen met een nieuwe typegoedkeuring verplicht zijn uitgerust met TPMS. Vanaf 2014 zijn autofabrikanten verplicht om nieuwe auto’s van het TPMS te voorzien. Vanaf 20 mei is dit bandenspanningscontrolesysteem officieel onderdeel van de APK. Wanneer het TPMS-controlelampje bij auto’s met een datum eerste toelating tot 1 januari 2018 niet dooft, zal de keurmeester adviseren dit te laten repareren. Voor auto’s met een datum eerste toelating vanaf 1 januari 2018 geldt een brandend TPMS-controlelampje als afkeurpunt. Maar wat houdt dit precies in? Hoe speel je hier als automonteur of keurmeester handig op in? En wat adviseer je jouw klanten? In deze blog vertellen wij alles wat je moet weten over TPMS en APK.

 

Wat is TPMS?

TPMS staat voor Tyre Pressure Monitoring System. Dit is een slim elektronisch systeem dat de bandenspanning in de gaten houdt en een signaal aan de bestuurder afgeeft zodra er iets mis is. Zo bewaakt TPMS de bandenspanning voor de veiligheid van de auto, de inzittenden en de omgeving. Autofabrikanten kunnen gebruik maken van twee verschillende systemen:
 

  • Een direct systeem.
  • Een indirect systeem.

Directe en indirecte TPMS

Er zijn twee verschillende soorten TPMS: indirecte- en directe systemen. Het directe systeem werkt met druksensoren in de wielen die naast informatie over de bandenspanning tot wel 70 andere parameters doorgeven aan de bestuurder. Het indirecte systeem heeft geen sensor in de band en werkt met behulp van het ABS-systeem. Zo wordt de mogelijke bandenspanning onder andere berekend op basis van gegevens van het ABS-systeem en de buitenomtrek van de band. Beide systemen voldoen aan de typegoedkeuringseisen, maar het indirecte systeem is minder nauwkeurig dan een systeem met sensoren in de banden.

 

TPMS begrijpen en beheren

Er komt veel kijken bij het begrijpen en beheren van het TPMS. Zo moet je van zowel het directe- als het indirecte systeem weten hoe je diagnoses stelt, hoe je het systeem programmeert en hoe je een reset kunt uitvoeren. Dit leer je allemaal op praktische wijze tijdens de training APK en TPMS. Daarnaast leer je alles over de opbouw, werking en het onderhoud van het TPMS. Zo ben jij na het volgen van de cursus helemaal op de hoogte van de vernieuwingen in de regelgeving omtrent TPMS in de APK en kun je aan de klant uitleggen wat het systeem doet en wat de voordelen zijn van goed onderhoud aan het systeem of het vervangen van componenten.

Wil je graag meer weten over TPMS en APK? Of ben je benieuwd naar de training APK en TPMS? Neem dan contact met ons op via 088 00 44 123 of backoffice@automotiveacademy.nl.


Deel deze pagina met je netwerk!