Mooren Auto in Roelofarendsveen is een echt familiebedrijf. Het begon 35 jaar geleden met een paar mensen en groeide uit tot de moderne en veelzijdige Bosch Car Service van vandaag met zo'n 25 medewerkers. En de ontwikkelingen staan niet stil, want binnen in het pand gaat nog flink verbouwd worden. In de ontwikkeling van de eigen medewerkers wordt ook voortdurend geïnvesteerd. Werkplaatschef Stefan van der Hoorn vertelt over hun ervaringen met de opleidingen van Automotive Academy.  

 

Interview Mooren Auto

 

Auto Mooren is gevestigd op industrieterrein De Lasso in Roelofarendsveen. Aan de ene kant van de weg de showroom voor personenauto’s, aan de overzijde de showroom voor bedrijfswagens en de ruim bemeten werkplaats voor zowel personen- als bedrijfswagens. Werkplaatschef Stefan van der Hoorn neemt ons mee vanaf de receptie de werkplaats in en gaat ons voor naar een spreekruimte verderop in het gebouw. Het is een drukte van belang vandaag, alle zestien bruggen zijn bezet. Binnen staan ook meerdere auto’s opgesteld, klaar voor de verkoop. 

 

Wat wil de monteur zelf?

Momenteel nemen bij Mooren Auto vijf autotechnici deel aan het Technisch Opleidingsplan. Twee van hen zullen zelf nog aan het woord komen, maar eerst verwoordt Stefan de visie op opleiding van medewerkers. “Uiteraard willen wij met vakbekwame mensen werken”, zegt hij. “Het is hierbij ook belangrijk om te kijken wat onze monteurs zelf willen. Je hebt monteurs erbij die zich graag helemaal uitleven in het storing zoeken en diagnose stellen, anderen houden meer van het traditionele sleutelwerk zoals remmen vernieuwen of een versnellingsbak reviseren. We hebben ze allebei hard nodig. Mensen die verder willen leren, krijgen hier alle ruimte, de kosten worden gedragen door het bedrijf. Voorwaarde is wel dat onze monteurs voordat ze naar Automotive Academy gaan eerst over de gewenste basiskennis beschikken: een afgeronde monteursopleiding, dan de opleiding tot apk-keurmeester en daarna bekijken we welke opleiding of training bij de monteur en bij het bedrijf past. Mooren Auto faciliteert dit maar onze mensen moeten zelf aangeven wat ze willen.”

 

Interview Mooren Auto

 

Hoogvoltage

Stefan is tevreden over de opleidingen van Automotive Academy. “Cursisten doen eerst een niveautoets en op basis daarvan worden de groepen samengesteld. Wij hebben nu drie diagnosespecialisten in training en twee Eerste Autotechnici.” Krijgt hij ook feedback van hen over de trainingen? “Jazeker, we blijven betrokken bij de jongens waar ze mee bezig zijn en dit wordt intern ook gedeeld. Zoals onlangs, met de training batterijmanagement. Autotechniek verandert voortdurend, niet in de laatste plaats door de snelle opkomst van elektrische en hybride auto’s. Werken aan dat soort auto’s is best spannend want je werkt aan elektrische componenten met hoogvoltage. Laatst nog hebben we de elektromotor van een Hyundai gerepareerd. Best bijzonder, want vaak wordt zo’n motor in zijn geheel vervangen. Het is de bedoeling dat we er straks na de verbouwing een paar speciale EV-werkplekken bij krijgen.” 

 

Kennisdeling

Stefan werkt sinds 1993 bij Mooren Auto en heeft in die tijd veel zien veranderen. “Als Bosch Car Service autobedrijf willen we alle auto’s doen, dus moet je daarvoor ook de kennis in huis hebben. Daar investeren we in, door het opleiden van onze mensen maar ook door aanschaf van gereedschap, werkplaatsapparatuur en diagnosetesters. Van die laatste hebben we alle denkbare in huis, inclusief diverse OEM-testers. Verder verzamelen we alle vergaarde kennis in onze werkplaats-Dropbox. Zowel kennis die we tijdens trainingen opdoen als ervaring uit de praktijk. Die is voor iedereen toegankelijk en zo hoef je niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden.” 

 

Interview Mooren Auto

 

Wat vinden de cursisten?

Volgens Stefan zijn ook de cursisten positief over de trainingen van Automotive Academy. Hij stelt de broers Lars en Bjorn Opdam, beiden Eerste Autotechnicus, aan ons voor om hun ervaringen te delen. 

 

‘Waarom deze training? Ik merkte dat ik achter begon te lopen’

 

Interview Mooren Auto

 

We treffen Lars als hij juist bezig is met het vervangen van de katalysator van een Volkswagen Caddy. “Ik ben niet zo van het diagnose stellen en de hele dag op een beeldschermpje zitten turen, laat mij maar lekker sleutelen. Bijvoorbeeld een versnellingsbak helemaal uit elkaar halen en reviseren. Maar ook daarbij komt steeds meer elektronica kijken en soms merkte ik dat ik wat achter begon te  lopen. Daarom volg ik het Technisch Opleidingsplan van Automotive Academy. Omdat diagnose stellen niet mijn dagelijks werk is, pak ik dit op de cursus weer op om zo mijn kennis op te frissen en bij te blijven. Dat doe ik ook in de praktijk trouwens want ik kijk graag even mee met collega’s die bezig zijn met storing zoeken. Altijd interessant. Dat geldt ook voor de trainingen. De auto’s waar we op de locatie Amsterdam aan werken, zijn up-to-date, de trainers brengen de lesstof goed over en we leren met verschillende scopes werken. Je wordt steeds getriggerd door de vraag: wát wil je eigenlijk meten en hoe moet je de uitkomsten ervan interpreteren? En de trainer vraagt door: ‘Weet je het zeker? Heb je ook nog ergens anders aan gedacht?’ Dat is misschien wel de beste eyeopener: Bij een foutcode kun je in een bepaalde richting gaan zoeken, terwijl het probleem heel ergens anders zit. Van zulke ervaringen leer je echt.”  

 

'Na een training ga ik altijd naar huis met het gevoel: daar kan ik echt wat mee'

 

Interview Mooren Auto

 

Bjorn buigt zich over een storing aan de turbo van een Opel Vivaro die veel vraagtekens oproept. “Dit zou een mooi onderwerp voor een training zijn”, zegt hij lachend. “Ik volg het Technisch Opleidingsplan om bij te blijven, want de techniek verandert razendsnel. Anders moet je alles zelf uitvinden. Als je bijvoorbeeld voornamelijk aan diesels werkt, snap je weinig van EV’s. De cursuslocatie in Amsterdam is netjes en ruim, dat werkt prettig. We doen er veel met de Bosch KTS diagnosetester die wij als Bosch Car Service ook zelf gebruiken. Ik vind het mooi dat de trainingen goed aansluiten op de dagelijkse praktijk. Dan ga je aan het eind van de dag naar huis met het gevoel: daar kan ik echt wat mee. En onze collega’s profiteren mee want we delen het cursusmateriaal in de werkplaats-dropbox waar iedereen bij kan. Ook mooi: dankzij deelname aan de cursus, kunnen we aankloppen bij de helpdesk Automotive Techline. Ik maak daar regelmatig gebruik van want negen van de tien keer hebben ze daar al eens met een vergelijkbare storing te maken gehad. Een eyeopener was voor mij de aircotraining. Dat vind ik interessant en daarin werden veel problemen behandeld die je ook in de praktijk tegenkomt. Zeker als je, zoals wij, aan alle merken sleutelt, personenauto’s en bedrijfswagens. Ik steek er altijd wat van op.”


Deel deze pagina met je netwerk!