Eind vorig jaar heeft AMT de online kennisquiz Autotechnicus van de toekomst georganiseerd. De acht finalisten moesten aan de slag met een Fiat met startproblemen, een Mercedes met storing aan de kachelventilator. Maar ook het grotere werk kwam aan bod: een Renault-truck die zich vreemd gedraagt en een Volvo FH waarvan de parkeerrem niet lost. Wie heeft de meeste kennis en handigheid om deze problemen op te lossen?
In de examenhal van Innovam in Nieuwegein strijden aan de ene kant de vier autotechnici, aan de andere kant de vier bedrijfsautotechhnici. Tom Totté verdiept zich in een probleem aan een Fiat Panda. De auto is stilgevallen op de parkeerplaats. Nu start hij wel, maar slaat niet aan. De krukassensor is al vervangen en er zijn geen foutcodes. Naast Tom werkt Vince Vervoort aan een Opel Astra. De auto start niet en het lampje van de startonderbreker blijft branden. “Een netwerkstoring”, heeft Vince al snel door. Maar waar zit deze dan precies?
Aankomende autotechnici
Een stukje verderop bestudeert Gino van Schijndel een Mercedes. Op stand 3 doet de kachelventilator het niet, op alle andere standen werkt alles normaal. Lastige storing. Zeker voor de 16-jarige Gino. Hij is pas tien weken student Autotechniek aan het Koning Willem I-college in Den Bosch. Dat hij zich heeft weten te kwalificeren tussen de ruim achthonderd aankomend (bedrijfs) autotechnici is een heel knappe prestatie!
Puzzels om op te lossen
Ook student Seze Demirci is driftig aan het puzzelen op een laptop. Hij heeft de taak om van een Volvo V50 een reeks onderhoudsgegevens op te zoeken. “Welke kleur hebben de draden van de hogedruksensor van het aircosysteem? Wat is de functie van relais K49? Wat is de exacte locatie van de airbag-ECU?” Tegenover hem werkt de 18-jarige Ryan Bayens aan een soortgelijke opdracht, maar dan van een Euro 4 Scania R420. “Wanneer moet het Ad-blue filter vervangen worden? Met welke frequentie geven de druksensoren de informatie door aan de regeleenheid van de IVTM-installatie?”
Het grote werk
Een Volvo FH komt niet meer van zijn plaats omdat de Electronic Parking Brake (EPB) niet meer lost. Het probleem blijkt in de communicatie tussen Air Production Module (APM) en Hand Control Unit (HCU) te zitten. Normaal gesproken kun je de parkeerrem lossen er erop zetten met de HCU. Ryan Broeren zoekt uit waarom dat nu niet lukt. Niels van de Goor buigt zich over een uitdagend startprobleem aan een MAN TGX. Er zijn geen foutcodes. Het is aan Niels om uit te zoeken wat er gebeurt met het startsignaal vanaf het contactslot. In zo’n moderne truck zitten meerdere modules tussen contactslot en startrelais. Welke precies en doen ze wat ze moeten doen? Zo nee, waarom niet?
Vraagtekens
De Renault truck waar Frank Ruiter aan werkt is ook niet inzetbaar, maar met heel andere symptomen. Bij de koude start slaat de truck even aan, maar daarna snel weer af. Bij een volgende start slaat de motor helemaal niet meer aan. Wat kan de oorzaak zijn? Kan de koelvloeistoftemperatuursensor een rol spelen? Of de inlaatspruitstuksensor? En de oliedruk? Frank bedenkt dat de solenoid-klep van de compressieriem een veel grotere invloed kan hebben. Die zet via oliedruk de uitlaatkleppen open. Als dat bij de start gebeurt, kan de motor geen compressie opbouwen en dus niet aanslaan. Bij de eerste startpoging is er nog geen oliedruk, wat verklaart dat de motor dan wel even aanslaat. Frank zit op het goede spoor.
Winnaars
De nummers twee, drie en vier van de bedrijfs- en autotechnici scoren prijzenpakketten van Volvo Trucks, Innovam en AMT. De nummers 1 gaan bovendien naar huis met een gevulde Hazet-gereedschapskar inclusief Sonos Play 1 van Toolspecial, het zusje van Automotive Academy. Als gastheer Milo Berlijn de spanning hoog genoeg heeft laten oplopen, maakt hij bekend wie de absolute winnaars zijn: Vince Vervoort van Summa College en Vakgarage Maashorst in Venlo is Autotechnicus van de Toekomst. En Frank Ruiter van ROC Amsterdam Westpoort en Truckland Heerhugowaard is Bedrijfsautotechnicus van de Toekomst!
De beste school is, na drie loeizware opdrachten, zowel bij autotechnici als bij bedrijfsautotechnici het Koning Willem I-college. Als beloning gaan de Bosschenaren naar het Mammoet Dakar Rally team en naar Bas Koeten Racing.
Automotive Academy vindt het belangrijk om in jong talent te investeren en te stimuleren. Daarom hebben wij met veel plezier bijgedragen aan (Bedrijfs-) Autotechnicus van de Toekomst
Bron en foto’s: AMT
Deel deze pagina met je netwerk!