IMG_5415.jpg

 

Per 1 januari 2024 is Vakgarage Mulder Balk niet langer officieel Peugeot-dealer. Niet dat ze daar niet goed in waren, want samen met Haaima Hylkema waren ze een aantal keren nog Peugeot-dealer van het Jaar. En nog altijd wordt de showroom gesierd door de zilveren Peugeot-leeuw en een mooi aanbod jonge occasions van het Franse merk. Toch kozen eigenaren René Donker en Ronnie Terpstra voor het vrije garagebedrijf. Dit betekende ook: anders opleiden van hun medewerkers, die tegenwoordig thuis moeten zijn in alle merken. Ronnie, die intussen ook al de nodige kennis van de  trainingen van Automotive Academy heeft opgedaan, kan daar alles over vertellen. Zijn monteur Berend Jan Eilers, die neemt momenteel deel aan het Technisch opleidingsplan.

 

DSC_1016.jpg

 

We zijn al vroeg gearriveerd in het Friese Balk, dus Ronnie (36) vraagt ons eerst even een kop koffie te nemen in de shop van het tankstation. Het biedt ons mooi de gelegenheid om alvast even rond te kijken. Het Peugeot-verleden, inclusief een lichtblauwe klassieke 404 sedan, is nog altijd tastbaar in de onberispelijke showroom. Zodra we plaatsnemen in het aangrenzende kantoor, zit Ronnie gelijk op zijn praatstoel, te beginnen met de geschiedenis van het autobedrijf. “De grondlegger van het bedrijf, de heer Mulder, heeft het bedrijf gevestigd in Balk sinds 1977. Toen hij in 2005 met pensioen ging, nam zijn schoonzoon René Donker, mijn huidige compagnon, het stokje over. Ikzelf kwam hier toen als jonge jongen binnen voor een stageplek. Dat was wel nodig ook, want in die tijd kon ik nog geen ventiel trekken of een band plakken”, zegt hij lachend.

 

IMG_5365.jpg

 

MENSEN BINNENBOORD HOUDEN

“Dat is intussen wel anders”, zegt eerste monteur Berend Jan (37), die Ronnie al sinds zijn jonge jaren kent. “Ik werkte hier al voor Ronnie, maar daarvoor sleutelden we voor de hobby al samen aan een Peugeot 205. Beetje opknappen, poetsen, je kent het wel.” Ronnie leerde het vak bij Peugeot-dealer Mulder Balk - inclusief vele Peugeot-trainingen - en groeide door in het bedrijf, totdat hij uiteindelijk mede-eigenaar kon worden. “Dat heeft aan onze verstandhouding niets veranderd”, zegt Berend Jan. “We werken hier in een hecht team samen en zo voelt dat ook. Ik werk hier niet voor niets al 22 jaar.” “Dat klopt”, vult Ronnie aan. “Iedereen is hier even belangrijk. Of je nu aan de receptie werkt, in de werkplaats of op kantoor, jong en oud, we moeten het samen doen. En met de krapte aan personeel in deze sector, moet je als werkgever ook je best doen om je mensen binnenboord te houden, want aan goede medewerkers wordt flink getrokken. En goeie mensen hebben we hier zeker.”

 

TjalkedeBoerstrjitte22Balk13.jpg

 

PRAKTIJKGERICHTE TRAININGEN

Bij goede mensen horen ook goede opleidingen en trainingen. Waarom kozen Ronnie en René voor Automotive Academy? “Om te beginnen moet je snappen dat een echte monteur liever niet in de schoolbanken zit”, zegt Ronnie. “Met andere woorden: trainingen moeten boeiend zijn en je moet met je handen aan het werk kunnen. Peugeot deed ook veel aan trainingen, maar voor elke facelift of technische modificatie moest je komen opdraven en die producttrainingen waren nogal theoretisch. Omdat we als Vakgarage nu alle merken doen, klopten we aan bij Automotive Academy. Met regiomanager Arthur van Engelen hadden we meteen een goeie klik. De trainingen zijn van hoog niveau en echt praktijkgericht, zodat ze goed aansluiten op het dagelijks werk van onze monteurs. Berend Jan volgt nu het Technisch Opleidingsplan en zodra onze jongste monteurs Vince en Matthys klaar zijn met hun werken-en-lerentraject, gaan zij er ook aan deelnemen. Onze oudste medewerker Cees is voorheen ook op training bij Automotive Academy geweest, maar hij hoeft niet meer: over een halfjaar gaat hij met pensioen. We hebben er wel met de trainingen steeds voor gezorgd dat hij zijn apk-papieren behield want dat is belangrijk voor ons bedrijf.”

 

TjalkedeBoerstrjitte22Balk27.jpg

 

EV-ACCUPAKKET OP DE BRUG

Ook Berend Jan is goed te spreken over de trainingen van Automotive Academy. “Bij de overstap van voornamelijk Peugeot naar alle merken, krijg je met allerlei praktische verschillen te maken”, legt hij uit. “Dat zie je bijvoorbeeld terug in technische termen, maar ook de vertaling van Peugeot-testapparatuur naar Bosch-apparatuur is een wereld van verschil. Watervalschema’s zijn bijvoorbeeld totaal anders t.o.v. de Peugeot-schema’s en die moet je als monteur wel goed kunnen lezen. Ook op de ontwikkeling van EV’s en hybride auto’s spelen de trainers goed in. Dan hebben ze op onze trainingslocatie in Zwolle bijvoorbeeld een compleet accupakket van een Mitsubishi Outlander PHEV gedemonteerd op een schaarbrug staan. Dat kun je dan van alle kanten eens goed bekijken en je krijgt duidelijk te zien hoe je e.e.a. moet meten. Ook de storingen die ze in auto’s brengen om op te lossen, zijn heel interessant en sluiten goed aan op de praktijk.”    

 

TjalkedeBoerstrjitte22Balk26.jpg

 

OPLEIDINGSPLAN OPSTELLEN

Volgens Ronnie vormen de trainingen van Automotive Academy niet alleen een meerwaarde voor hun bedrijf, maar ook voor de medewerkers zelf. “Door de trainingen blijven onze mensen zichzelf ontwikkelen, maar ook voor nieuwe medewerkers maakt het ons als bedrijf aantrekkelijker”, zegt hij. “Zo had ik hier pas een sollicitant, een man van rond de veertig. Echt zo’n handige hobbysleutelaar, die een schat aan ervaring had op allerlei terreinen. Van auto’s en campers tot boten, maar hij had nooit ergens papieren voor gehaald en die heb je bij ons toch echt nodig. Toen ik hem zei dat ik best wat in hem zag maar dat ik hem dan wel een opleidingstraject wilde laten doorlopen, begonnen zijn ogen helemaal te glimmen. Ik ga nu met Arthur bespreken hoe we samen voor hem een passend opleidingsplan kunnen opstellen.”

 

DE ERVARINGEN VAN BEREND JAN

IMG_5386.jpg

 

 

‘DE TRAINERS ZIJN JONGE GASTEN, HELEMAAL THUIS IN MODERNE AUTOTECHNIEK’

 

Berend Jan heeft met zijn lange staat van dienst een schat aan ervaring met Peugeot en is zijn kennis nu aan het uitbreiden met de techniek van alle andere merken. “Automotive Academy pakt het heel breed aan. Op basis van een niveautoets wordt je instappunt bepaald en ga je meteen aan de slag op je eigen niveau. De trainers zijn jonge, enthousiaste gasten die jouw taal spreken en helemaal thuis zijn in moderne autotechniek zoals EV’s en hybride. En nog een voordeel: als deelnemer van het Technisch Opleidingsplan kunnen we ook gebruikmaken van de Automotive Techline-helpdesk. Ik doe dat niet vaak, maar bij een storing aan een voor mij nog ‘vreemd merk’ kan het toch wel heel handig zijn. Of voor het op afstand inleren via de Remote, zoals laatst een keer met het vervangen van een ABS-pomp. Ook leveren de trainingen regelmatig een eyeopener op. Zoals met een elektrische auto die niet oplaadde aan de laadpaal of wallbox, maar wel met snelladen bij Fastned. Wat bleek: de onboard omvormer was defect. Bij het drie-fasen-snelladen wordt die omvormer omzeild, maar bij thuis laden mooi niet. Moet je wel even bij nadenken dus. In februari heb ik in Zwolle de EV-training deel 1 gedaan, eind april ga ik voor deel 2. Zo blijf ik mooi mijn kennis bijspijkeren.”         


Deel deze pagina met je netwerk!