Het digitale onderhoudsboekje is bezig met een snelle opmars. “Veruit de meeste universele autobedrijven zijn er echter nog niet op voorbereid”, aldus WESP-directeur Onno Kuiper. “Het wordt hoog tijd om actie te ondernemen. Elk garagebedrijf moet met het hedendaagse onderhoudsboekje overweg kunnen!”
De eerste digitale onderhoudsboekjes werden al meer dan tien jaar geleden geïntroduceerd. “Sinds een jaar of 4 - 5 gaan de ontwikkelingen snel”, weet Kuiper. “Destijds introduceerde een aantal grote autofabrikanten het elektronische onderhoudsboekje. Naast de dealers werken ook universele autobedrijven die leaseauto’s onderhouden ermee. We zien nu dat veel van die leaseauto’s met een digitaal onderhoudsboekje in particuliere handen komen. Die auto’s komen meestal in het universele kanaal terecht. Universele autobedrijven die daar niet klaar voor zijn, komen in de problemen.”
Professionele uitstraling
De meeste voertuigeigenaren kennen het belang van een goed ingevuld onderhoudsboekje. Als garagehouder heb je een probleem als je een klant geen inzicht kunt geven in de onderhoudsgeschiedenis van zijn auto, of als je het boekje niet kunt invullen. Denk ook aan het belang van een goed en volledig ingevuld boekje bij de verkoop van een occasion. Vergeet daarnaast de fabrieksgarantie niet, beklemtoont Kuiper. “Wie volgens de voorschriften van de fabrikant werkt aan een auto met fabrieksgarantie, moet zorgen dat het onderhoud goed in het boekje is vastgelegd om de garantie te behouden.” Conclusie: universele garagebedrijven die hun professionele uitstraling en kwaliteit willen behouden, moeten in actie komen!
Beperkt toegankelijk
Een groot voordeel van het papieren onderhoudsboekje is de laagdrempeligheid: iedereen heeft eenvoudig toegang tot het boekje. Kuiper: “Dat geldt niet voor de digitale versie. Het elektronische onderhoudsboekje is eigendom van de autofabrikant en blijft altijd ergens op een computer van de fabrikant staan. De dealers kunnen de digitale boekjes eenvoudig inzien en invullen. Voor andere partijen, zoals universele garagebedrijven, is het een ander verhaal. Toegang is mogelijk, maar niet eenvoudig. Daarnaast hangt er altijd een prijskaartje aan.”
2ndBit
Hoe krijg je als universeel autobedrijf toegang tot de digitale onderhoudsboekjes? Kuiper: “De makkelijkste weg is via 2ndBit. Zij hebben van circa twaalf merken handleidingen geschreven. Daarin staat hoe je een account kunt aanmaken om de onderhoudshistorie te bekijken en zelf aan te vullen. Als je eenmaal toegang hebt, is het invullen en bijhouden een eenvoudige klus.”
Over WESP
Werkplaats Service Provider (WESP) ondersteunt garagebedrijven bij het verbeteren van de service aan hun klanten en het structureel verhogen van hun omzet. WESP biedt zijn klanten een overzicht van alle relevante bedrijfsinformatie en laat zien hoe de aangesloten garagebedrijven presteren ten opzichte van hun collega-ondernemers. Ervaren WESP-consultants analyseren de bedrijfscijfers, ze gaan in gesprek met de ondernemers en hun medewerkers en geven adviezen op maat.
Deel deze pagina met je netwerk!