Tevreden klanten vormen de basis van een succesvol bedrijf. Dit maakt tevreden klanten ook zo belangrijk. Natuurlijk geldt dit niet alleen voor bedrijven met een miljoenenomzet of bedrijven die producten verkopen, maar juist ook voor de kleinere bedrijven en bedrijven die een dienst verlenen. Klinkt heel logisch, maar veel bedrijven lijken er toch moeite mee te hebben. Want wanneer is een klant tevreden en hoe onderhoud je deze klantrelatie? In deze blog vertellen wij je graag meer over het tevreden maken én houden van je (potentiële) klanten.

 

Waarom tevreden klanten zo belangrijk zijn

Natuurlijk klinkt het logisch dat het tevreden maken en houden van je klanten erg belangrijk is. Maar klanttevredenheid heeft misschien wel meer invloed op je bedrijf dan je denkt. Wij hebben de vijf belangrijkste redenen van klanttevredenheid voor je op een rijtje gezet:

 

  • Het is een manier om je te onderscheiden van de concurrentie.
  • Het vergroot de kans op terugkerende klanten.
  • Het verlaagt klantverloop.
  • Het vermindert negatieve reclame via bijvoorbeeld mond-tot-mondreclame.
  • Het behouden van klanten is goedkoper dan het werven van nieuwe klanten.

Klantrelatiebeheer inzetten voor tevreden klanten

Je weet nu waarom tevreden klanten zo belangrijk zijn. Maar hoe maak je klanten tevreden en hoe zorg je ervoor dat ze ook tevreden blijven? Het antwoord is eigenlijk heel simpel: met een goed product en een goede dienstverlening, maar ook met klantrelatiebeheer. Klantrelatiebeheer, ook wel Customer Relationship Management (CRM), is een manier om alle relaties en contacten van je bedrijf met huidige en potentiële klanten te beheren. De tijden dat klantrelatiebeheer alleen werd gebruikt om leads te registreren is voorbij. Tegenwoordig wordt het vooral gebruikt om een langlopende relatie met de klant op te bouwen. Dat betekent dat de klant centraal staat in alle fases: van marketing tot klantenservice.

 

Krijg klantrelatiebeheer onder de knie

Wil jij ook een langlopende relatie opbouwen met jouw klanten? Dan weet je nu dat je aan de slag moet met klantrelatiebeheer. Vind je dit lastig? Dan is de training ‘Klantrelatiebeheer’ echt iets voor jou. Na deze training ben je in staat om nazorg te bieden en de relatie met de klant te beheren, verwachtingen van de klant te managen en te overtreffen en commerciële kansen voor de toekomst te benutten. Heb je interesse in deze training? Schrijf je dan snel in!


Deel deze pagina met je netwerk!