Zoals bijna ieder jaar begint de RDW het jaar met een aantal belangrijke wijzigingen in de APK-regelgeving. Zo is bijvoorbeeld de werkwijze van de EOBD-uitlezing bij de APK-keuring aangepast. Maar er staan ons nog veel meer veranderingen te wachten. Vanaf 20 mei 2018 worden de nieuwe APK-regels 2018 namelijk geïntroduceerd. Wat dacht je bijvoorbeeld van de roetfiltercontrole en het bandenspanningscontrolesysteem? Benieuwd naar deze wijzigingen? Wij vertellen je alles over de nieuwe APK-regels van 2018 in deze blog.

 

Roetfilter verplicht

Een van de nieuwe APK regels 2018 is het verbod op het verwijderen van roetfilters bij personenauto’s en bestelauto’s. Vanaf 20 mei 2018 is de keurmeester daarom verplicht om visueel te controleren of een roetfilter aanwezig is bij auto’s die een dergelijk filter hebben. In de praktijk betekent dit dat de APK-keurmeester straks controleert of het roetfilterhuis aanwezig is. Daarnaast mag de buitenkant van de behuizing van het roetfilter geen duidelijk waarneembare beschadigingen vertonen. Een filterelement met bijvoorbeeld een flinke deuk is namelijk beschadigd en zal niet meer goed werken. Deze visuele controle heeft ook een nadeel. Zo zal een verwijderd of beschadigd filterelement in een onbeschadigd filterhuis bijvoorbeeld niet aan het licht komen.

 

De huidige procedure van roetmeting tijdens de APK blijft voorlopig hetzelfde. Na 20 mei 2018 is het nog steeds toegestaan het roetfilter te vervangen, mits het filter tijdens de APK aan de genoemde voorwaarden voldoet.

 

TPMS

Sinds november 2014 zijn autofabrikanten verplicht om nieuwe auto’s te voorzien van het bandenspanningscontrolesysteem TPMS. Een van de andere nieuwe APK-regels van 2018 is de verplichting van dit bandenspanningscontrolesysteem. Vanaf 20 mei 2018 is dit bandenspanningscontrolesysteem officieel onderdeel van de APK. Wanneer het TPMS-controlelampje bij auto’s met een datum eerste toelating tot 1 januari 2018 niet dooft, zal de keurmeester adviseren dit te laten repareren. Voor auto’s met een datum eerste toelating vanaf 1 januari 2018 geldt een brandend TPMS-controlelampje als afkeurpunt.

 

Wil jij als ervaren keurmeester je keuringsbevoegdheid verlengen? Of wil je op de hoogte zijn van alle nieuwe APK-regels 2018 en aangepaste regelgeving in jouw vakgebied? Dan kan een van de trainingen van Automotive Academy uitkomst bieden. Zo leer je bijvoorbeeld tijdens de training APK en TPMS alles over de opbouw, werking en het onderhoud van het TPMS-systeem. Benieuwd naar alle APK-trainingen? Bekijk dan het complete aanbod of neem contact met ons op via 088 00 44 123 of backoffice@automotiveacademy.nl.


Deel deze pagina met je netwerk!