In 2023 werd Autoservice Matthijs van Driel door de BOVAG genomineerd als een van de tien beste autobedrijven van Nederland. Een hele prestatie, want toen Matthijs op 7 mei 2015 de sleutel in ontvangst nam van zijn pand in Hendrik-Ido-Ambacht, stond er letterlijk nog helemaal niets. Samen met voormalig collega en rechterhand Gert-Jan Boer, tegenwoordig receptionist-bedrijfsleider, richtte hij in drieënhalve week de werkplaats in. Een jaar later sloot ook zijn neef Corstiaan van Driel zich aan en vandaag de dag bestaat het werkplaatsteam uit tien medewerkers. In 2024 deed Matthijs een stapje terug om ook andere activiteiten te kunnen ontplooien, in de wetenschap dat zijn bedrijf in goede handen is. Mede dankzij de trainingen van Automotive Academy.
Matthijs (41) heeft een ruime staat van dienst wat autotechniek betreft. Op zijn vijftiende liep hij stage bij Nissan-dealer De Waal, waar hij ook als monteur begon. In 2002 volgde een Alfa Romeo-dealer in Hendrik-Ido-Ambacht, die later ook Chevrolet/Daewoo en Saab zou gaan voeren. “Daar heb ik écht leren sleutelen”, zegt hij. “Ik haalde er al mijn certificaten, zoals voor leermeester en alarmsystemen, en groeide door tot technisch specialist. Daarbij heb ik door de jaren heen alle denkbare trainingen van Automotive Academy gevolgd. In 2010 maakte hij een kortstondig uitstapje naar een fietsenzaak, als monteur en verkoper. Het bloed kroop echter waar het niet gaan kon waardoor hij al na 4 maanden weer terug de auto`s in ging. Bij dat bedrijf werkte hij tot 2015. Plan was dat Matthijs dat bedrijf zou overnemen - hij deed daar feitelijk al de bedrijfsvoering - maar nadat dit uiteindelijk toch niet doorging, trok Matthijs de stoute schoenen aan en begon hij voor zichzelf. Na zes weken volgde Gert-Jan Boer, met wie hij eerder als collega had samengewerkt, als medemonteur.
‘IK DOE IETS OPTIMAAL OF HELEMAAL NIET’
Daarna ging het snel. Matthijs richtte zich voornamelijk op onderhoud, reparaties en apk en de kwaliteit die zijn bedrijf leverde, bezorgde hem een uitstekende naam in de regio. “We begonnen in 2015 met twee bruggen. Nadat mijn neef Corstiaan er een jaar later bijkwam, volgden er nog meer collega’s. Inmiddels werken we hier met tien man en moeten we toch regelmatig ‘nee’ verkopen door ruimtegebrek. Want als ik iets niet optimaal kan doen, dan doe ik het helemaal niet. We hebben nu vier bruggen staan, maar dat moeten er acht worden.” Dat is tegenwoordig dan ook de grootste uitdaging voor Matthijs, hoe hij zijn bedrijf zou kunnen uitbreiden. Het liefst doet hij dit op de plek waar hij nu zit, maar dan moet er wel een pand vrijkomen.
MEER NAAR DE ACHTERGROND
Sinds 2024 is Matthijs meer op de achtergrond gaan opereren. “De dagelijkse bedrijfsvoering is in handen van Gert-Jan, die ook de werkplaatsreceptie doet”, legt hij uit. “Samen met Ditte van de administratie vormt hij het managementteam. Vorig jaar ben ik me in overleg met een organisatieadviseur gaan beraden over de toekomst, zowel voor het bedrijf als voor mij persoonlijk. Van werkweken van tachtig uur wordt niemand gelukkig en door onze groei was dat voor mij wel vaak de praktijk. Ik kwam erachter dat ik de zaken prima kan overlaten aan Gert-Jan en onze monteurs. Dit biedt mij tegelijk de ruimte voor andere interesses en activiteiten, ik ben tegenwoordig bijvoorbeeld ook bezig om mijn vliegbrevet te halen. Dit kan ik doen in de prettige wetenschap dat het bedrijf bij mijn team in goede handen is. Maar als het heel druk is, spring ik af en toe zelf nog even bij hoor. Dan doe ik bijvoorbeeld een grote beurt, vervang ik een paar remschijven of voer ik een apk uit.”
OPLEIDING VERHOOGT KWALITEIT EN BINDING
Het vertrouwen van Matthijs in zijn team wordt versterkt door de deelname van zijn medewerkers aan het technisch opleidingsplan van Automotive Academy. “Onze mensen volgen het hele trainingsaanbod, op dit moment nemen er vier monteurs aan deel. Gert-Jan en Corstiaan doen dit op het hoogste niveau. Daarnaast zijn twee andere monteurs ook recent begonnen met de opleidingen. De opleidingen zijn niet alleen goed voor het bedrijf, die jongens groeien ook in hun vak. Als je als bedrijf kwaliteit wilt leveren, moet de liefde van twee kanten komen. Ik vind het belangrijk dat onze mensen goed getraind worden, net zoals ik aandacht voor elkaar en bedrijfsuitjes belangrijk vind. Daar krijg ik ook veel voor terug. Niet alleen in de kwaliteit van hun werk, maar ook in loyaliteit. Bij ons heerst echt het gevoel dat we het samen doen.’
‘OOK IK WORD NOG ALTIJD WIJZER VAN EEN TRAINING, MET NAME DIE VAN EV’S’
Bedrijfsleider Gert-Jan Boer is medewerker van het eerste uur en rechterhand van Matthijs van Driel. Hij neemt al zo’n twaalf jaar deel aan de opleidingen van Automotive Academy. “Samen met Matthijs heb ik het bedrijf zien groeien. Ik vind het mooi dat Matthijs het belang van goeie trainingen inziet, dat houdt de kennis goed op peil. Je mag mij ervaren noemen, maar ook ik word nog altijd wijzer van een training, met name die van EV’s. Corstiaan en ik hebben toevallig net vorige week de diagnosetraining e-voertuigen en batterijmanagement gedaan, heel interessant. Je kunt de ontwikkelingen op EV-gebied bijna niet bijhouden, zo snel als die gaan. Ook mooi: in de trainingen krijgen we gesimuleerde storingen uit helpdeskcases van Automotive Academy. Dat zijn dus echte praktijkgevallen die wij hier op de werkvloer ook kunnen tegenkomen. Over die helpdesk gesproken, daar spar ik wel zo’n tien keer per jaar mee. Soms kijken ze op afstand even mee met een storing via de remote-functie. Zoals een keer met een AdBlue-storing op een Renault. Dankzij hun originele tester kwam de oorzaak boven water, die we zelf niet hadden kunnen vinden. Voor mij persoonlijk is het technisch opleidingsplan absoluut een extra motivatie om hier te werken. Dat geldt ook voor de monteurs aan wie ik leiding geef. Zoals Ardjan, die van een dealerbedrijf komt. Hij heeft veel kennis, maar die is vaak specifiek en merkgebonden. Als je dan een vergelijkbare storing van een ander merk moet oplossen, kun je nat gaan. Voor mijn receptiewerk is het belangrijk dat ik zoveel mogelijk informatie uit een klant weet te krijgen, want die vertelt vaak maar een deel van het verhaal rond een technisch probleem. Ook daar word je scherper op door de trainingen.”
‘TRAINING SERVICEADVISEUR LEERT JE OOK COMMERCIEEL TE DENKEN’
Als vijftienjarige reed Corstiaan van Driel op zijn fietsje vele autobedrijven af, op zoek naar een BBL-stageplek. Die vond hij uiteindelijk bij zijn oom Matthijs, nadat hij die in het begin een paar weken had geholpen met het inrichten van zijn bedrijf. En hij is nooit meer weggegaan. “Ik heb het hier nog altijd prima naar m’n zin, met volop mogelijkheden om door te groeien. Het technisch opleidingsplan van Automotive Academy draagt daar zeker aan bij. Daarnaast gaf Matthijs me ook vertrouwen. Op mijn zeventiende deed ik bijvoorbeeld mijn eerste motorrevisie van een Citroën C3. Mechanisch was ik wel sterk, maar bij het diagnose stellen kon ik nog wel wat ondersteuning gebruiken. En die kreeg ik volop in het technisch opleidingsplan. Het mooie van hun aanpak vind ik dat je leert in snelle stappen doelgericht op zoek te gaan naar de oorzaak van een storing. Niet door als een malle alles los te halen, maar door mogelijke oorzaken uit te sluiten. Ze leren je als het ware een andere manier van denken. Dat geldt trouwens ook voor de training serviceadviseur die ik heb gedaan. Ik viel al weleens in aan de receptie voor Gert-Jan, maar dat zal vaker gestructureerd gebeuren, ook al omdat Matthijs een stapje terug heeft gedaan in het bedrijf. Vooral het rollenspel met een acteur vond ik heel gaaf. Die dame zette je wel even op je plek! Ontzettend leerzaam allemaal. Je leert bijvoorbeeld klanten beter herkennen door de juiste vragen te stellen en ook commercieel te denken. Je kunt bijvoorbeeld simpelweg vier nieuwe banden met montage verkopen, maar daarbij ook adviseren om de auto uit te lijnen als het slijtagebeeld daarop duidt. Zo creëer je een win-winsituatie en is de klant ook nog eens extra tevreden.”
Deel deze pagina met je netwerk!