Het kan je bijna niet zijn ontgaan; de invoering van de nieuwe Europese SERMI-wetgeving komt eraan. De uitrol van SERMI had namelijk nogal wat voeten in de aarde. Zo werd de invoering meerdere keren uitgesteld en was er lange tijd veel onduidelijkheid. Tot twee weken geleden. Op 31 januari werd de officiële implementatiedatum voor Nederland namelijk bekendgemaakt: 1 april 2024. Hoog tijd dus om je voor te bereiden en dat certificaat te behalen! Hoe je dat doet, lees je in dit artikel.
Wat is SERMI en waarom is het belangrijk?
SERMI is een certificaat dat vanaf 1 april 2024 verplicht is voor alle onafhankelijke auto-, schadeherstel- en camperbedrijven die werken aan onderdelen die te maken hebben met diefstalpreventie. Denk bijvoorbeeld aan contact- en deursloten, sleutels en anti-diefstal gerelateerde stuurapparaten. Het nieuwe certificaat is persoonsgebonden en vervangt alle bestaande merkspecifieke anti-diefstalcertificaten.
Wat betekent dit voor jouw bedrijf?
Na de invoeringsdatum is het niet meer mogelijk om merkspecifieke anti-diefstalcertificaten aan te vragen of te verlengen. Om aan de wettelijke vereisten te voldoen, is het noodzakelijk dat zowel het bedrijf als de medewerkers beschikken over een geldig SERMI-certifcaat. Maak je gebruik van remote diagnose oplossingen, zoals Smart Remote, om onder de SERMI-regelgeving vallende diensten uit te voeren? Ook dan ben je verplicht om over een SERMI-certificaat beschikken.
Hoe kom je aan een SERMI-certificaat?
Het SERMI-certificaat is aan te vragen bij verschillende certificeringsinstanties, zoals Kiwa, DEKRA en Aboma. Je kan je alvast voorbereiden door aan de gestelde voorwaarden te voldoen.
- Je kunt aantonen dat je werkzaam bent in de automotive, bijvoorbeeld met een KVK-inschrijving.
- Je hebt een aansprakelijkheidsverzekering met een minimale dekking van 1 miljoen euro persoonlijke schade en 0,5 miljoen euro materiële schade.
- Zowel het bedrijf als de te certificeren medewerkers beschikken over een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Houd rekening met een doorlooptijd van een aantal weken.
- Je hebt getrainde medewerkers in dienst; autotechnicus niveau 2 of twee jaar aantoonbare ervaring als automonteur.
- Je maakt geen reclame voor of verkoopt activiteiten die de emissie van voertuigen aanpassen (inclusief motortuning).
Wat is de geldigheid van het SERMI-certificaat?
Heb je straks je certificaat als werkgever binnen? Dan is het 5 jaar geldig. De geldigheid van het certificaat van medewerkers is afhankelijk van de geldigheid van het gecertificeerde bedrijf. Tijdens deze periode zal de certificeringsinstantie eenmalig een onaangekondigde controle op locatie uitvoeren om te controleren of het bedrijf aan alle voorwaarden voldoet.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste SERMI-nieuws? Volg ons dan op LinkedIn, Facebook of Instagram!
Deel deze pagina met je netwerk!