Toen Facebook in 2004 werd opgericht, had niemand verwacht dat dit platform anno 2020 zo’n grote rol in ons leven zou spelen. Wat ooit bedoeld was als universiteitennetwerk is in ruim 15 jaar uitgegroeid tot het grootste social media platform ter wereld met maar liefst 2,5 miljard gebruikers. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de tientallen andere social media platformen. We scrollen, taggen en netwerken wat af en één ding is zeker: social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Dit maakt social media een van de meest geschikte kanalen om jouw doelgroep te bereiken. Daarom kan je als bedrijf niet meer achterblijven en wordt het hoog tijd dat ook jíj social media gaat inzetten voor jouw garagebedrijf. Benieuwd hoe je dat doet? In deze blog geven wij je een aantal praktische tips.
1. Vind het juiste kanaal
De laatste jaren schoten nieuwe social media platformen als paddenstoelen uit de grond. Gelukkig is ieder platform uniek en hebben ze allemaal hun eigen doelgroep. Bedenk daarom goed welke doelgroep je wil bereiken en kies het kanaal dat hier het beste bij past. Want daar waar jouw doelgroep actief is, wil jij aanwezig zijn.
2. Blijf dicht bij jezelf
De belangrijkste tip die we je kunnen meegeven is; doe jezelf of je bedrijf op social media niet anders voor dan je in het echt bent. Richt je tot klanten zoals je dat ook in het echt zou doen en blijf dicht bij de kernwaarden van jouw bedrijf.
3. Houd het kort en bondig
Social media is een vluchtig medium. Ga maar bij jezelf na: je opent Facebook, scrollt een paar keer door je tijdlijn en sluit de app weer af. Posts met lange teksten worden vaak maar gedeeltelijk gelezen of zelfs helemaal overgeslagen. Schrijf daarom korte posts met een aantrekkelijke foto of video die de aandacht trekt. Dát is wat je volgers willen zien.
4. Doe inspiratie op
We begrijpen dat het lastig is om iedere keer opnieuw inspiratie te vinden voor een nieuwe social post. Kijk daarom eens wat andere bedrijven doen. Dit kunnen autobedrijven zijn, maar je kan ook gerust inspiratie opdoen bij bedrijven op social media buiten jouw branche.
5. Zorg voor interactie
Social media draait om ‘engagement’. Het is de perfecte manier om in contact te blijven met je doelgroep. Maar wist je ook dat posts met veel betrokkenheid beter scoren dan posts met slechts een handvol likes? Facebook toont deze berichten aan meer mensen, waardoor je ook mensen buiten je huidige doelgroep bereikt! Maar hoe creëer je die betrokkenheid? Dit begint natuurlijk bij het plaatsen van content, maar daar blijft het niet bij. Plaats een foto of video, stel een vraag of gebruik een poll om te weten wat er speelt onder de doelgroep.
Met bovenstaande tips ben je klaar om social media in te zetten voor jouw garagebedrijf. Twijfel je nog? Probeer het gewoon! Door het te doen krijg je vanzelf meer inzicht in wat wel en wat niet werkt. Zo word je er steeds handiger in en zal je netwerk zich uiteindelijk uitbreiden. Wil je meer leren over klantcontact via social media? Dan is het opleidingsplan voor de aftersales manager iets voor jou. Tijdens de training Klantcontact via social media leer je namelijk alles over de verschillende social platformen en de zin en onzin van bloggen en vloggen.
Deel deze pagina met je netwerk!