In het Noord-Hollandse Sint Pancras bezoeken we Vakgarage Mark Molenaar. Mark en zijn vrouw Sharon namen hier in 2015 een oude dorpsgarage over die zij volledig renoveerden en herbouwden en in coronatijd verder uitbreidden. In 2016 stapten ze over op het Vakgarage-concept en in datzelfde jaar nam Mark deel aan zijn eerste training van Automotive Academy. Die trainingen volgt hij nog steeds, net als - op dit moment - drie van zijn monteurs. Maar voor we het daarover gaan hebben, ontvangt Sharon ons met koffie en appeltaart, gekregen van een tevreden klant.

 

IMG_5735.jpg

 

Terwijl Mark en zijn mannen aan de ronde tafel in de showroom zich de taart ook goed laten smaken, vertelt Sharon ons het een en ander over de geschiedenis van het bedrijf. Later zal Mark ons nog foto’s tonen van de ingrijpende verbouwing en bodemsanering die nodig waren om te komen tot wat er nu staat: een prachtig modern autobedrijf met benzinepomp voor de deur. Binnen en buiten een glimmend wagenpark aan occasions. “De verkoop van auto’s zou aanvankelijk slechts bijzaak zijn”, vertelt Sharon, “want we zouden ons voornamelijk richten op de werkplaats. Dat liep allemaal toch even anders want kijk maar om je heen”, zegt ze lachend. “Deze week verkochten we er zeventien”, vult Mark aan. “Dat is voor ons wel extreem hoor, gemiddeld doen we er vier à vijf per week.”

 

IMG_5694.jpg

 

SLEUTELEN MET DE JONGENS

 

Mark, net als zijn monteurs gekleed in salopette, is duidelijk one of the guys. Hij werkte hiervoor als chef werkplaats voor een Opel-dealer en vervolgens negen jaar bij het bedrijf van zijn vader, Bosch Car Service Auto Hoogeboom in Noord-Scharwoude. Sinds 2015 runt hij hier in Sint Pancras dus samen met Sharon zijn eigen bedrijf, waar intussen ook hun zoon Mick (17) zijn plek heeft gevonden als leerling-monteur. “Ik moet er niet aan denken om niet meer zelf te sleutelen”, zegt Mark. “We doen het hier echt samen en dat stralen we als bedrijf ook uit. Mensen lopen hier makkelijk binnen, we zijn laagdrempelig.” Sharon: “Je moet Mark echt niet in een net pak achter een bureau zetten, daar wordt hij doodongelukkig van. Laat hem maar lekker sleutelen met de jongens.” “Ik wil ook geen verkoper in de showroom”, vult Mark aan. “Laat mijzelf het verhaal maar doen want ik ken de auto’s die ik verkoop door en door. Op die manier hebben we een mooie trouwe klantenkring weten op te bouwen, ook voor onderhoud en reparaties.”     

 

IMG_5715.jpg

 

‘STILSTAND IS ACHTERUITGANG’

 

Dan komen we op de reden van ons bezoek, de trainingen van Automotive Academy. Waarom kiest Mark daarvoor? “Met ons vak van autotechnicus is het heel simpel: stilstand is achteruitgang”, zegt hij. “Met andere woorden, als je je kennis niet op peil houdt, mis je als monteur de aansluiting met je vakgenoten. Dat geldt ook voor mijzelf want de technische ontwikkelingen gaan razendsnel, zeker op het gebied van elektronica. Daarom vind ik het ook belangrijk dat onze monteurs deelnemen aan het Technisch Opleidingsplan van Automotive Academy. Dat geldt voor onze vier fulltimers, van wie je straks Thijs nog spreekt over zijn ervaringen. Naast die vier lopen hier nog twee leerling-monteurs, waaronder onze zoon Mick. Als zij straks klaar zijn met hun basisopleiding gaan zij ook het Technisch Opleidingsplan volgen.”

 

IMG_5727.jpg

 

TRAINING ALS BINDMIDDEL

 

Naast de technische kennis die ze met de Automotive Academy trainingen opdoen, ziet Mark nog meer voordelen. “Ik noemde al dat we hier echt als een team werken en de trainingen zie ik echt als een investering in onze jongens. Vooral ook omdat we als Vakgarage met alle merken en modellen te maken krijgen. Daar krijg ik ook een hoop voor terug, want opleiden werkt naar twee kanten. Ons bedrijf doet zijn voordeel met goed geschoolde monteurs, maar zij investeren ook in zichzelf en dat versterkt de onderlinge binding. Uiteraard tellen ook een goed salaris en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden zeker mee, maar een prettige werkomgeving, waarin je je als monteur kunt blijven ontwikkelen, vind ik minstens zo belangrijk. Ik moet het afkloppen, maar in de negen jaar dat ik nu voor mezelf werk, zijn er alleen maar nieuwe jongens bijgekomen en is er nooit iemand vertrokken.”

 

IMG_5703.jpg

 

WAT VINDEN THIJS EN MARK VAN DE TRAININGEN?

 

Momenteel volgen vier medewerkers van Vakgarage Mark Molenaar het Technisch Opleidingsplan van Automotive Academy, onder wie Thijs Engeringh en Mark zelf. Wat steken zij ervan op?

 

IMG_5708.jpg

 

‘HET MOOIE VAN DE TRAININGEN IS DAT JE ALLEMAAL OP JE EIGEN NIVEAU START’

 

Thijs (23) kwam in januari 2023 in dienst bij Vakgarage Mark Molenaar en volgde dat jaar gelijk twee trainingen in het Technisch Opleidingsplan. In 2024 staat de teller al op drie. “Hiervoor werkte ik bij een grote VW-dealer, waar ik vanaf m’n vijftiende stage had gelopen. Ik wilde liever in een kleinschaliger bedrijf werken en zocht ook meer variatie in de techniek. Hier word ik vaktechnisch meer uitgedaagd. Je moet per merk echt weer even goed nadenken en de Automotive Academy trainingen helpen daarbij. Bij Volkswagen kon ik bij wijze van spreken blindelings een hybride auto of EV stroomloos schakelen om aan te gaan sleutelen. Maar elk merk heeft zo zijn eigen methodiek, dus is het belangrijk dat je dat leert. Daarnaast fris je met elke training ook je basiskennis weer op. De laatste keer dat ik bijvoorbeeld een V4-meting had uitgevoerd, was op school. Het mooie van de trainingen is ook dat je allemaal op je eigen niveau start, na het maken van een online niveautoets. En de trainingslocatie heeft echt uitstraling. Jonge auto’s, moderne en herkenbare testapparatuur en goeie trainers. Of ik ook gebruik maak van de Automotive Techline-helpdesk? Ja heel soms, als we er zelf echt niet uitkomen. Bijvoorbeeld met een Seat Altea laatst, die een storing had in het parkeerhulpsysteem. Via Remote kwamen we erachter dat er een verkeerde wikkelveer achter het stuur zat. Bleek vervangen in Frankrijk, maar dat had de klant er niet bij verteld. Zo zie je maar, je moet altijd blijven doorvragen.”    

 

IMG_5688.jpg

 

‘EEN AUTOMOTIVE ACADEMY TRAINING LEERT JE ANDERS DENKEN, DOOR JE ZOEKGEBIED STEEDS KLEINER TE MAKEN’

 

Eigenaar Mark Molenaar (44) neemt ook zelf graag deel aan de trainingen in het Technisch Opleidingsplan. “Je steekt er altijd iets van op, al was het maar om je kennis weer eens op te frissen. Je wordt uitgedaagd om anders te leren denken bij een storing. Zonder de juiste kennis en inzicht ben je gauw geneigd om van alles los te gaan trekken aan een auto en voordat je het weet, zit je dan met je handen in het haar. De Automotive Academy trainer neemt je stap voor stap mee door het diagnosetraject en vraagt ook steeds waaróm je iets doet. Zo leer je anders denken en maak je het zoekgebied rond een storing steeds kleiner. Nog een eyeopener: het belang van goed luisteren naar de klant en blijven doorvragen. Wat doet de auto precies en wanneer? Zijn de rijomstandigheden misschien veranderd die een storing veroorzaken? En ook: alert blijven op de details. Bijvoorbeeld als een opgevraagd elektrisch schema niet overeenkomt met dat van de auto waar je aan sleutelt. Mis je zoiets, dan blijf je soms zoeken naar een spelt in een hooiberg. Het niveau van de trainingen vind ik top. Een mooie locatie, jonge auto’s, eersteklas gereedschap en apparatuur en de trainers weten waar ze over praten. En het allerbelangrijkst: de trainingen sluiten naadloos aan op onze praktijk.”     

 

 

 

 


Deel deze pagina met je netwerk!