Het coronavirus beïnvloedt ons dagelijks leven. De horeca is al meer dan een maand gesloten, evenementen zijn tot september afgelast en we blijven met zijn allen zoveel mogelijk thuis. In deze onzekere tijd wordt er veel van mensen gevraagd, zowel van de consument als de ondernemer. Onlangs maakte het kabinet bekend dat een groot deel van de huidige corona-maatregelen in Nederland in ieder geval worden verlengd tot 20 mei. Dit biedt weinig zekerheid en leidt tot veel onrust. Deze onrust is ook voelbaar in de automotive branche. Daarom helpen wij je op weg met een aantal handige tips voor garagehouders, monteurs en ondersteunend personeel in de automotive branche.

 

Commerciële activiteiten

Veel garagebedrijven hebben of krijgen te maken met een omzetterugval. Logisch, want het is ineens een stuk rustiger in de werkplaats. Stilzitten is echter geen optie. En ondanks dat veel autobedrijven volledig gericht zijn op techniek, is juist dit het moment om je commerciële activiteiten op orde te krijgen. Ga bijvoorbeeld aan de slag met de werkplaatsdocumentatie. Zorg dat je over de juiste originele werkplaatsinformatie van fabrikanten beschikt. Zo weet jij straks precies welke handelingen je moet uitvoeren als er bijvoorbeeld een elektrische auto binnenkomt. 

 

Kijk daarnaast eens kritisch naar gefactureerde uren ten opzichte van de beschikbare uren in de werkplaats. Valt daar nog winst te behalen? Dit is namelijk hét moment om de kwaliteit in de werkplaats te verhogen. Laat de monteurs extra goed kijken naar de status van bijvoorbeeld de accu en ruitenwissers en check of de remvloeistof wordt vervangen volgens de specificaties. Deze activiteiten zorgen ervoor dat de kwaliteit van het onderhoud beter wordt met als gevolg een hogere omzet per factuur. 

En hoe zit het eigenlijk met je klantenbestand? Werp hier eens een kritische blik op. Als jouw klantenbestand de laatste jaren is afgenomen, is dit het perfecte moment om na te denken over een strategie om potentiële klanten te bereiken. Verdiep je bijvoorbeeld eens in de mogelijkheden van social media. Juist in deze tijden kan social media uiterst effectief zijn om jouw doelgroep te bereiken. 

 

Nieuwe kennis opdoen

Heb jij de werkplaatsdocumentatie helemaal op orde? Verdiep je dan eens in nieuwe ontwikkelingen in de branche en doe nieuwe kennis op. Zie het als een investering voor de toekomst: hoe meer kennis, hoe hoger het rendement. Beschikt een monteur over de juiste kennis, dan wordt het uitvoeren van onderhoud en reparaties aan auto’s eenvoudiger en dat levert uiteindelijk tijdwinst op. 

 

Houd contact met klanten

Juist in deze onzekere tijd is het erg belangrijk om in contact te blijven met jouw klanten. We merken dat er veel onduidelijkheid is onder consumenten als het gaat om het uitvoeren van auto-onderhoud tijdens de coronacrisis. Houd jouw klanten daarom op de hoogte van de huidige situatie en vertel ze welke maatregelen jullie nemen om de veiligheid te waarborgen. Denk bijvoorbeeld aan stuur- en stoelhoezen, het desinfecteren van vervangende auto’s en het contactloos overhandigen van de autosleutel. Dit kan je doen door middel van een nieuwsbrief, maar we merken dat juist social media ook in deze situatie erg effectief is. Plaats foto’s van de maatregelen die jullie hebben getroffen of nog leuker: maak een korte video waarin je klanten laat zien hoe jullie veilig te werk gaan.

 

Voorlopig lijkt het er gelukkig op dat autogarages gewoon open mogen blijven, mits de regels van het RIVM worden nageleefd. De overheid bekijkt de situatie van dag tot dag en neemt waar nodig nieuwe maatregelen. Bij Automotive Academy volgen we de situatie op de voet en houden wij jou op de hoogte van de gevolgen van de coronacrisis voor de automotive branche. Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. 


Deel deze pagina met je netwerk!