De taken in een garage zijn duidelijk verdeeld. De receptionist(e) vangt klanten op, plant afspraken in en zorgt dat de sleutel bij de juiste persoon terecht komt. De automonteur voert APK keuringen uit, controleert voertuigen en repareert deze. En tot slot houdt de bedrijfsleider het overzicht, stuurt hij iedereen aan en zorgt ervoor dat iedereen precies weet wat ‘ie moet doen. Maar dan blijft er nog één belangrijke taak over: de commerciële werkzaamheden. Commerciële mensen zijn namelijk net zo belangrijk als de monteurs in de werkplaats. Daarom leggen wij je in deze blog uit hoe je jouw commerciële vaardigheden kunt ontwikkelen.
‘Harde’ salesvaardigheden zijn overbodig
Het aanleren van ‘harde’ salesvaardigheden is nergens voor nodig. De focus moet juist gelegd worden op het opbouwen van een relatie met de klant. Dit is niet alleen waardevol voor de klant, maar ook voor het bedrijf. De klant krijgt namelijk meer vertrouwen in jouw adviezen en jij kan hierdoor uiteindelijk meer producten verkopen en services verlenen. Hierdoor stijgt de omzet en kun jij je met jouw organisatie onderscheiden van de concurrentie.
Verbeter je verkoopstrategie
Een van de makkelijkste commerciële vaardigheden is upselling. Wanneer een auto voor onderhoud bij jouw garage komt, is het namelijk erg eenvoudig om deze te controleren op mogelijke (andere) mankementen. Leg hierbij de nadruk op de onkosten die mogelijk in de toekomst gemaakt moeten worden. Zo genereer jij niet alleen meer omzet, maar loopt de klant ook met een tevreden gevoel de deur uit. Een win-winsituatie dus!
Volg een commercieel opleidingsplan
Het opbouwen van een relatie met de klant en het verbeteren van je verkoopstrategie zijn slechts twee voorbeelden van commerciële vaardigheden die je kunt ontwikkelen. Deze onderdelen komen ook terug in het Commercieel Opleidingsplan van Automotive Academy. Dankzij dit opleidingsplan kun jij jezelf in drie jaar tijd ontwikkelen in commerciële vaardigheden. Hierin staat de klantgerichtheid en de sturing daarop centraal. De opleiding bestaat uit een volledig programma van drie jaar met vier trainingsdagen per jaar. Tijdens deze trainingsdagen krijg je tips mee die je direct in de praktijk kunt toepassen.
Wil je graag meer informatie of ben je benieuwd naar de mogelijkheden van het opleidingsplan? Neem dan contact met ons op via 088 00 44 123 of backoffice@automotiveacademy.nl.
Deel deze pagina met je netwerk!