Wie het pand van Vakgarage Rustman aan de Eysinkweg in Haarlem in het vizier krijgt, zal niet een-twee-drie vermoeden dat er achter dit moderne autobedrijf een rijke historie schuilgaat. Toch wordt dit binnen al direct duidelijk. Werkplaats, receptie en showroom ogen weliswaar net zo strak en spic en span als de buitenkant van het gebouw, maar de levensgrote zwart-witfoto’s aan de muur roepen een sfeervol beeld op van ruim honderd jaar geleden. En dat is precies waar mede-eigenaar Joost Rustman - de vierde generatie - zijn verhaal begint, met een kop koffie vanachter zijn bureau. 

 

IMG_6358.jpg    


“Nog voordat mijn overgrootvader Johan Rustman in de auto’s ging, was hij in 1904 al begonnen met de verkoop en het repareren van rijwielen”, vertelt Joost. “Die haalde hij met paard-en-wagen op bij klanten en leverde ze gerepareerd weer af. De ruimte bij een café waarin hij zijn werkplaats had, werd snel te klein, dus verkaste hij naar zijn eerste eigen pand aan de Anthoniestraat. Daar begon hij ook met het sleutelen aan auto’s - toen nog ‘automobielen’ - die aan het begin van de vorige eeuw stap voor stap het straatbeeld gingen bepalen. In die tijd kwam ook mijn opa Cor in de zaak.” Naast reparaties, verkochten vader en zoon Rustman ook gebruikte auto’s en af en toe een nieuwe Ford 12M of 15M. De auto’s werden buiten gestald en daar werd ook gesleuteld. Daarom verhuisde het bedrijf van de Anthoniestraat naar een groter pand aan de Lange Herenvest, waar ruimte was voor een werkplaats en showroom. Hier zou het garagebedrijf 68 jaar een vertrouwd gezicht blijven in het centrum van Haarlem. 

 

IMG_6396 copy.jpg   


TOYOTA WORDT KIA


In die periode aan de Lange Herenvest kwam het bedrijf verder tot bloei. De vader van Joost, Cees Rustman, kwam in 1956 in de zaak en samen met zijn vrouw Lia zette hij later het bedrijf voort. In 1968 werden zij Toyota-dealer en in 1977 werd het pand uitgebreid met een nieuwe showroom. In 1992 koos Joost ervoor om bij zijn ouders in het bedrijf te gaan werken. “Ik volgde daarmee Jaap Koot op als werkplaatschef, die met vroegpensioen ging. Nadat Toyota in 1995 zijn dealerorganisatie ging reorganiseren, verkregen wij het Kia-dealerschap, het merk dat toen in Nederland werd geïntroduceerd. Het aardige was dat veel Toyota-klanten ons bedrijf daarna trouw bleven en overstapten op Kia. Deden we kennelijk toch iets goed in onze Toyota-tijd”, zegt Joost met een knipoog. 

IMG_6384 copy.jpg

 
CRISIS LEIDT TOT GROEI


In 2000 kwam ook Jacco Rustman, de broer van Joost, het bedrijf versterken, op de afdeling Sales & Finance. Een jaar later verhuisden ze naar een nieuwe locatie aan de Grijpensteinweg. Die plek bood veel meer parkeerruimte en ook de werkplaats en showroom waren twee keer zo groot als aan de Lange Herenvest. Daar groeide het personeel ook van zes naar tien medewerkers. “En toen volgde de crisis van 2008”, vervolgt Joost. “Diverse bedrijven vielen om, waaronder ook de regionale Nissan-dealer. Wij kregen het hierdoor alsmaar drukker en in 2009 kregen we het Nissan-dealerschap erbij, naast Kia. Om beide merken optimaal te kunnen huisvesten, verhuisden we in 2009 naar dit pand. Sinds 2018 zijn we aangesloten bij Vakgarage en we werken hier nu met een team van zestien mensen, van wie acht monteurs.”   

 

IMG_6391 copy.jpg

    

ALLE MONTEURS LATEN OPLEIDEN


En die monteurs nemen allemaal deel aan de trainingen en opleidingen van Automotive Academy. “Het is ons beleid om iedereen te laten opleiden”, zegt Joost. “Voorheen kregen ze trainingen bij de importeur van de merken die we voeren, maar omdat Vakgarage samenwerkt met Automotive Academy, gaan onze monteurs nu daarnaartoe. Als Lease Service Partner krijgen wij veel jonge auto’s van allerlei verschillende merken binnen, dus is het mooi dat al die merken ook in de trainingen aan bod komen, inclusief hybride auto’s en EV’s. Op dit moment zitten er meerdere monteurs in het Technisch Opleidingsplan, allemaal op hun eigen niveau. Dat is ook het sterke van Automotive Academy: je doet eerst de niveautoets waardoor je precies weet waar je staat qua kennis en ervaring. Zo kom je dus in een groep terecht van mensen met vergelijkbare basiskennis, waardoor de trainingen voor elke deelnemer leerzaam en begrijpelijk zijn. We hebben nu weer een nieuwe leerling bij ons lopen. Zodra hij klaar is met zijn basisopleiding, geven we hem ook op voor het Technisch Opleidingsplan.”  

IMG_6371 copy.jpg

 

‘BIJ AUTOMOTIVE ACADEMY KOMT VAN ALLES LANGS’


Joost benadrukt nog eens het belang van het universele karakter van de trainingen. “Begrijp me goed, de trainingen die onze monteurs kregen van Toyota, Kia en Nissan waren allemaal prima, maar wel enigszins inwisselbaar. Er zijn natuurlijke merkspecifieke verschillen, maar veel is inhoudelijk vergelijkbaar. Bij Automotive Academy komt van alles langs. Benzine en diesel, maar natuurlijk ook hybride en EV’s, waarvoor je specifieke kennis en certificeringen nodig hebt. Al onze mensen beschikken over NEN 9140, voorwaarde om veilig aan elektrische voertuigen te kunnen werken. In het Technisch Opleidingsplan hebben de monteurs vier trainingsdagen per jaar. Met uiteraard een deel theorie maar met de nadruk op praktijk. Een training wordt afgesloten met een eindtoets. Het praktijkgedeelte met storingszoeken vinden ze natuurlijk het leukst, want die sluiten goed aan op wat ze hier dagelijks in de werkplaats meemaken. Wat zij van de trainingen vinden? Dat kun je ze het best zelf vragen!”   

 

IMG_6365 copy.jpg

 

‘ZIEN HOE JE EEN EV MOET VEILIGSTELLEN, VOND IK HEEL LEERZAAM’

 

Eerste automonteur Anthony Schrier (24) kwam in 2020 bij toeval binnen bij Vakgarage Rustman, met een defect aan zijn Nissan. “M’n huidige collega, Danny Inpijn, voerde de reparatie uit en met hem kwam het gesprek erop dat ik nog een BBL-plaats zocht voor mijn opleiding. Joost Rustman deed me een goed voorstel en ik kon gelijk beginnen. Dat ik na mijn basisopleiding in 2022 kon gaan deelnemen aan het Technisch Opleidingsplan vind ik belangrijk voor mijn dagelijks werk hier. Door de niveautoets start iedereen op z’n eigen niveau. De trainingen vind ik inhoudelijk heel goed, al vind ik de theoretische dagdelen minder leuk dan de praktijk. Wel leerzaam uiteraard, maar laat mij maar lekker met m’n handen werken. De trainers nemen echt de tijd voor je en weten waar ze over praten. Ze leggen alles geduldig uit en hebben liever dat je honderd keer een vraag stelt tot je het begrijpt dan dat je je mond houdt. Ook de trainingslocatie in Amsterdam vind ik prima. Een mooi lokaal, nieuwe auto’s en de modernste software en techniek. Wat ik vooral interessant vond? Het werken aan elektrische auto’s. Als je te maken krijgt met hoogspanning tot wel 600 volt, is het wel zaak dat je weet wat je doet. Hoe je zo’n auto veiligstelt voordat je eraan gaat sleutelen, vond ik heel leerzaam. Dat onderwerp had ik sinds mijn school niet meer gehad. Die training is me echt bijgebleven.”  

 

IMG_6401 copy.jpg


‘HOE ERVAREN OOK, JE BENT NOOIT UITGELEERD’

 

Iemand die veel van de historie van Vakgarage Rustman heeft meegemaakt, is serviceadviseur Danny Inpijn (54). Hij was er aan de Lange Herenvest al bij, waar hij op zijn zeventiende begon. “Ik doe hier van alles en nog wat. Naast receptiewerk run ik ook het magazijn en als ex-chef werkplaats spring ik ook nog weleens bij met sleutelen als het erg druk is. Of ik met mijn ervaring nog iets bij kan leren? Voor Kia was ik Master Technician, maar dat wil niet zeggen dat je dan bent uitgeleerd. Neem alleen maar de ontwikkelingen met EV’s en alle elektronica in moderne auto’s. Met het Technisch Opleidingsplan van Automotive Academy heb ik alle trainingsmodules doorlopen, inclusief de specifieke EV-training. De trainingen sluiten prima aan op de praktijk en ook ik steek er altijd wel weer iets van op. Zoals tips & tricks voor het optimaal gebruik van uitleesapparatuur. Die trainers kennen alle foefjes die je in je werk goed kunt gebruiken. Een eyeopener? Dat elektronische systemen vaak gekoppeld zijn aan andere, waardoor je bij het storingzoeken zomaar de weg kunt kwijtraken. Zoals een keer met een storing aan de airco van een EV. Dan kun je er soms echt helemaal naast zitten. Of ik nog verbeterpunten weet? Niet echt. De trainingen zijn inhoudelijk top en de begintoets die je thuis doet via e-learning is voor elke cursist een goed ijk- en startpunt. Je moet hem wel halen, anders mis je de eindtoets op locatie. Binnenkort ga ik de training EV-batterijen repareren doen. Zo zie je maar, je bent echt nooit uitgeleerd.”   


Deel deze pagina met je netwerk!