Bij Van Driel Automotive, met twee vestigingen op bedrijventerrein de President in Hoofddorp, houden ze van auto’s. Zo staat het niet alleen op hun website, want zodra we het bedrijfspand aan de Opaallaan binnenlopen, zien we gelijk een mix van alledaagse en bijzondere auto’s. Oprichter en eigenaar Rick van Driel is tijdens ons bezoek op vakantie, dus worden we verwelkomd door algemeen directeur Jaap Kea, die zelf het koffieapparaat voor ons bedient. Het tekent de laagdrempelige, gastvrije atmosfeer in dit sfeervol ingerichte pand, met de uitstraling van ‘autoliefhebbers onder elkaar’. En deze liefhebbers weten waar ze over praten. Dankzij ruime vakkennis en ervaring, ondersteund door opleidingen en trainingen op maat.
Terwijl Jaap (38) eerst nog even een telefoontje pleegt, nemen wij een kijkje in het pand. Deze locatie was zowel showroom als werkplaats, maar is nu voornamelijk werkplaats, aangezien ze recentelijk een nieuwe showroom hebben geopend op hetzelfde bedrijventerrein aan de Jacobus Spijkerdreef 10. Toch is er aan de Opaallaan volop moois te bewonderen. We zien een klassieke Mercedes-Benz en Ford Mustang in cabrio-uitvoering, een Audi R8 in sporttrim en er staat zelfs een Lamborghini in de showroom te blinken. De ware autoliefhebber kan hier zijn hart ophalen.
IN EEN SCHUURTJE BEGONNEN
Jaap is klaar voor ons en we schuiven aan in zijn kantoor. “Eigenaar Rick houdt van leuke auto’s,” legt hij uit. “Wij verkopen veel Duitse merken en altijd in dikke uitvoeringen. Daarnaast doen we ook exotische merken en klassiekers.” De twee mannen blijken elkaar al jaren te kennen; tijdens hun mbo-opleiding motorvoertuigentechniek raakten ze bevriend. Jaap: “Rick begon twaalf jaar geleden in een schuurtje met zes auto’s en ik ging hem daarbij helpen. In het begin deden we alles samen: auto’s opknappen, sleutelen, poetsen, you name it. Het bedrijf groeide rap en ik ging me steeds meer bezighouden met de boekhouding, financiën, etc., terwijl Rick meer van de techniek was. Tegenwoordig richt Rick zich volledig op de inkoop en ik ben sinds 2022 algemeen directeur. Die zes auto’s op voorraad waar Rick destijds mee begon, zijn er tegenwoordig gemiddeld 140 en er loopt hier nu zo’n 25 man personeel, van wie acht monteurs. We hebben een heel platte organisatie. De sfeer is als van een groep vrienden die samen van auto’s houden.”
‘DE KLANT ALTIJD LANGS LATEN KOMEN’
Gelijk met de komst van werkplaatschef Mike Bijlsma, begon Van Driel Automotive zo’n zeven jaar geleden met het opleidingsprogramma van Automotive Academy. “Onze monteurs volgen het doorlopende Technisch Opleidingsplan, maar in samenspraak met onze Automotive Academy Regiomanager John de Vette hebben we onze twee nieuwe receptionisten, Jeffrey en Michael, bijvoorbeeld ook aan de training Commercieel Serviceadviseur laten deelnemen. Beide mannen hadden al een schat aan ervaring in het vak, maar zo’n training zet je weer even goed op scherp. Een mooie eyeopener? De klant altijd langs laten komen, ook al zit je met een volle werkplaatsplanning. Als bijvoorbeeld een waarschuwingslampje brandt, kost het je misschien tien minuten om de klant gerust te stellen en een vervolgafspraak te maken. Stuur je hem weg, dan ben je die klant voorgoed kwijt aan de concurrent. Maar weet je wat, die mannen kunnen je dit zelf veel beter vertellen.”
‘IK HEB VOORAL GELEERD OM ME ALS SERVICEADVISEUR GEDULDIGER OP TE STELLEN’
Jeffrey Kluijt (35), een van de nieuwe receptionisten bij Van Driel Automotive, heeft de training Commercieel Serviceadviseur net afgerond. Hiervoor werkte hij als serviceadviseur bij een Ford-dealer en als logistiek baliemedewerker op Schiphol. “Ik werk hier sinds september 2023 en kon vrijwel direct deze training gaan volgen. Heel leuk en interessant en je wordt echt uitgedaagd om uit je comfortzone te stappen. Bijvoorbeeld in een rollenspel met een lastige klant. De actrice die deze klant speelde, was echt heel goed. Die haalde je het bloed onder je nagels vandaan, ha, ha! Ze stond maar te twijfelen en maakte maar geen keuze voor de aanschaf van een trekhaak. Nou, dan moet je net mij hebben! Als ik ergens niet tegen kan, is het besluiteloosheid. Dat is voor mijzelf misschien wel de grootste winst van deze training: ik heb geleerd me geduldiger op te stellen. In dit werk heb je te maken met alle denkbare typen klant en de training leert je deze verschillen te herkennen en hoe iemand tot een keuze komt. Een ander leermoment: goed doorvragen aan de klant over een storing, maar ook uitleg geven wat er aan een auto moet gebeuren. Soms laat ik het de klant bij de auto zelf even zien. Ik zie deze training niet zozeer als opleiding, maar als ondersteuning van mijn dagelijks werk. Ook de onderlinge uitwisseling met de andere cursisten vond ik echt een meerwaarde. Je kunt altijd leren van de ervaringen en ideeën van anderen.”
‘IK HEB ALLE TECHNISCHE TRAININGEN GEVOLGD, MAAR HET MEEST GELEERD VAN PRAKTISCH LEIDINGGEVEN’
Een van de meest ervaren autotechnici bij Van Driel Automotive is technisch specialist en werkplaatschef Mike Bijlsma (35). Toch neemt ook hij sinds 2020 zelf deel aan het Technisch Opleidingsplan. “Autotechniek blijft zich altijd vernieuwen, denk maar aan EV’s, en ook ik wil graag bijblijven. In overleg met Automotive Academy plan ik de trainingen van onze monteurs. De niveautoets om je instapniveau te bepalen, vind ik heel goed. Zo kom je met mensen van hetzelfde niveau in een groep te zitten. Voor mijzelf zijn de ‘gecreëerde storingen’ tijdens de training niet heel ingewikkeld, maar het stappenplan om tot de juiste diagnose te komen, vind ik top. Vooral minder ervaren autotechnici steken daar veel van op. In plaats van als een dolle in een bepaalde richting gaan zoeken, eerst stap voor stap alle mogelijke oorzaken uitsluiten. Ik heb een Ford-verleden, maar hier bij Van Driel hebben we met alle merken te maken, allemaal met hun eigen testers en uitleesapparatuur. Bij Automotive Academy werken ze veel met de scope, terwijl in de werkplaats toch nog vaak de multimeter wordt gepakt. Dat laatste werkt vaak prima, totdat het een keer echt ingewikkeld wordt. De scope registreert bijvoorbeeld wel een heel kort signaal, dat je met een multimeter zou missen. Dan kun je blijven zoeken tot je een ons weegt. Ik heb alle denkbare technisch trainingen gevolgd, maar het meest geleerd van Praktisch Leidinggeven. Heel intensief, met een acteur die je het vuur aan de schenen legt. ’s Avonds was ik echt kapot, maar het helpt me zeker in mijn werk als leidinggevende. Vooral bij slechtnieuwsgesprekken.”
‘ZO’N SCOPEBEELD GOED LEZEN IS LASTIG, MAAR JE KUNT ER ZOVEEL MEE!’
Ook autotechnicus Theo van der Zel (58) heeft een Ford-achtergrond. Hij werkte er maar liefst 27 jaar voordat hij de overstap maakte naar Van Driel Automotive. “Alleen al om die reden wil ik graag het Technisch Opleidingsplan volgen, want hier krijg ik met alle merken te maken. Bij Ford duurde het zo’n twaalf jaar voordat ik volledig allround getraind was. Om dat niveau te bereiken voor alle andere merken waar ik hiermee werk, ben ik nog wel even bezig want elk merk heeft zo z’n eigenaardigheden. Al was het maar iets simpels zoals de auto resetten na een servicebeurt. Gelukkig zien ze hier het belang in van technische trainingen. Dat gaat in prima overleg. Ik leg mijn wensen voor aan werkplaatschef Mike en samen bepalen we welke trainingen ik kan gaan volgen. Met technische vragen kan ik ook altijd bij Mike aankloppen, want hij fungeert hier zo’n beetje als wandelende encyclopedie. Ik vond de niveautoets heel prettig, want dan weet je waar je staat qua kennis en je komt in een groep van je eigen niveau. Ik bezoek de trainingslocatie Amsterdam-Westpoort. Een mooie trainingsruimte met veel verschillende, moderne voertuigen. De trainers zijn relaxed in hun aanpak en goed onderlegd. Wat ik heel leerzaam vind, is het diagnosestellen met de Bosch-testapparatuur. Zo’n scopebeeld goed lezen is best lastig, maar je kunt er zoveel mee! Het zou niet eens zo gek zijn om daar eens een specifieke training voor te organiseren.”
Deel deze pagina met je netwerk!