Robert Landeweerd (44), van de gelijknamige Vakgarage in Apeldoorn, belandde bij toeval in het autovak. Architect, dat leek hem vroeger wel wat, maar het liep allemaal anders. Na zijn opleidingen Commercieel Management en Commerciële Economie volgde een stage bij een bank. Persoonlijk contact en klanten adviseren vond Robert leuk, maar elke dag braaf met je pasje door hetzelfde poortje benauwde hem. Via een vakantiebaan in een automagazijn viel hij in aan de receptie en daarna mocht hij als verkoper aan de slag. De eerste auto die Robert verkocht, maakte de automan in hem wakker. Na verkoper werd hij vestigingsmanager en salesmanager en sinds 2012 runt hij met succes zijn eigen autobedrijf.
Spijt van zijn niet alledaagse loopbaan heeft Robert niet. “Mijn opleiding in economie en commercie hebben me mede gebracht waar ik nu sta”, legt hij uit. “Naast kennis van techniek, moet je in de autowereld vooral ook een gezonde handelsgeest hebben en goed met mensen om kunnen gaan. Een voorbeeld uit de praktijk. Mijn vriendin, tegenwoordig mijn vrouw, had jaren geleden een Hyundai gekocht en op de snelweg trilde die auto als een malle. Ik ermee terug naar de dealer om namens haar het verhaal te doen. Eind van het liedje was dat zij met vier nieuwe banden onder haar auto weer trillingvrij naar huis reed. Vroeg die dealer later aan haar wat voor werk ik deed - ik was op dat moment verkoper bij een Peugeot-dealer. Bood die Hyundai-dealer me zomaar een baan aan! Later zou ik toch weer voor Peugeot kiezen, want met dat merk had ik meer. Ik werd vestigingsmanager bij Peugeot Nefkens Oost en daarna nog salesmanager bij Autogilde Van der Zande, tegenwoordig ook Vakgarage. In 2012 trok ik de stoute schoenen aan en begon ik voor mezelf, eerst met alleen verkoop.”
NA SALES OOK AFTERSALES
In het pand waar Robert begon, huurde hij eerst alleen de showroom, de werkplaats was apart verhuurd aan een bouwbedrijf. Als universeel BOVAG-bedrijf Autohuis Landeweerd besteedde Robert de aftersales aanvankelijk uit aan een garagebedrijf in Apeldoorn. “Daar doe ik nog steeds af en toe zaken mee, ondanks dat ik in 2015 de werkplaats hier erbij kon huren. Ikzelf had destijds nog weinig affiniteit met de techniek, dus verhuurde ik die ruimte aan een zzp’er. In de werkplaats sleutelde hij zowel voor mij als voor zichzelf. Zo kregen we allebei meer klandizie en kort daarna kon ik ook een eigen monteur aannemen.”
GEEN TECHNEUT, WEL NAAR TRAINING
Robert ziet zichzelf nog altijd niet als techneut, maar hij nam wel deel aan diverse trainingen van Automotive Academy. “De receptie doe ik bijna volledig zelf. Dat gaat prima, maar je moet ervoor waken dat je dingen niet op de automatische piloot gaat doen. Daarom vind ik de training voor serviceadviseurs zo waardevol. Door rollenspelen word je direct met je eigen handelen geconfronteerd. Die acteurs zijn echt goed. Aan de hand van gespeelde cases maken ze je beter bewust van de gevolgen van je eigen gedrag naar de klant. Daar heb ik ook veel aan in de praktijk. Als er bijvoorbeeld een enkele keer een klant aan de balie komt met een klacht over het een of ander, zul je altijd zien dat er nét nog een klant staat te wachten. Als jij dan zelf de rust weet te bewaren terwijl die klant stoom afblaast, sla je twee vliegen in één klap. Je lost het probleem op een prettige manier op, terwijl die toehoorder ziet dat je een klacht serieus neemt en tegelijk rustig blijft. Problemen zijn niet erg, voor de klant is vooral belangrijk hoe je ermee omgaat en hoe je de dingen oplost. Aanvankelijk had ik onderschat hoe belangrijk de receptie is, maar die afdeling vervult een centrale rol in je bedrijf, ook in aftersalesverkopen. Wij doen bijvoorbeeld veel met motorreinigingsproducten en flushbehandelingen. Als je de klant een goed verhaal vertelt, biedt dit je direct verkoopkansen. Dat commerciële aspect van de receptie zou wat mij betreft in de trainingen nog wel wat meer aandacht mogen krijgen.”
EV-TRAININGEN
Naast de training voor serviceadviseurs volgde Robert intussen ook enkele online EV-trainingen. “Ikzelf hoef echt niet alle ins en outs van een elektrische of hybride auto te kennen, dat leren onze monteurs wel, maar aan de balie moet ik natuurlijk wel weten waar ik over praat. Zowel in een verkoopgesprek, als voor een reparatie. Voor onze monteurs ligt dit anders. Zij moeten echt van de hoed en de rand weten, al was het alleen maar om hun vak goed te kunnen blijven uitoefenen. We hebben nu drie vaste monteurs, van wie één leerling, en een zzp’er die zo nodig bijspringt. Tegen die jonge gasten zeg ik weleens: jij moet nog dik veertig jaar werken, maar jouw vak ziet er over tien jaar al volledig anders uit. Daarom is het zo belangrijk dat ze bijblijven en dus doorlopen ze bij ons het Technisch Opleidingsplan (TOP) van Automotive Academy. Wij hebben die kennis nodig om onze klanten optimaal te kunnen blijven bedienen en voor onze monteurs persoonlijk betekent het dat ze aantrekkelijk blijven op de arbeidsmarkt. Zo snijdt het mes van deze trainingen altijd aan twee kanten.” Een goed moment om eens te vragen hoe Roberts monteurs hier zelf over denken.
‘JE WERKT AAN MODERNE AUTO’S DIE WIJ OOK IN DE PRAKTIJK TEGENKOMEN’
Jordy Vos behoort met zijn 24 jaar tot die jonge garde monteurs waar Robert Landeweerd zojuist over sprak. Hij werkt alweer zes jaar bij het bedrijf. Wat vindt hij van het Technisch Opleidingsplan van Automotive Academy? “Die trainingen heb je hard nodig om bij te blijven in je vak. Werken aan EV’s is echt een vak apart. Maar ik heb ook andere trainingen gedaan, zoals meten en storingzoeken, brandstofsystemen, enzovoort. Niels Lemmer, onze chef werkplaats, wil dat ik alle trainingen doe. We plannen deze in overleg en Niels stemt dit verder af met accountmanager Remco van Automotive Academy. Dit jaar heb ik er al vier of vijf gedaan en volgende week ga ik weer. Wat ik prettig vind, is dat we met de Bosch KTS-testkast werken, die hebben we in onze werkplaats ook. Zo sluit de training mooi aan op mijn eigen praktijk. De trainingslocatie in Ede heeft prima faciliteiten en de trainingen zitten goed in elkaar. Elke sessie is leerzaam en ze leggen het op een prettige manier uit. Er staan moderne auto’s die wij ook in de praktijk tegenkomen. Volkswagen, Ford, Peugeot, Renault: handig voor ons als Vakgarage. Je doet eerst een deel theorie en voor het praktijkdeel werk je met z’n tweeën of drieën aan een auto. De groepen bestaan uit acht of tien man, dus iedereen krijgt volop aandacht. Ook leuk: de onderlinge uitwisseling van storingen uit de praktijk. Ook daar steek je altijd wel wat van op. Dat ik bij dit bedrijf deze opleidingen kan doen, is ook goed voor mijn loopbaan. Het is gewoon leuk dat je de dingen snapt en je ontvangt ook een certificaat. Mijn volgende cursus? Ik ga nu de turbotraining doen, ook heel interessant!”
‘EV-ONTWIKKELINGEN GAAN ZO SNEL, DAAR KUN JE NIET GENOEG VAN MEEKRIJGEN’
Werkplaatschef Niels Lemmer (44) werkt drie jaar bij Vakgarage Landeweerd. Hij bracht 22 jaar ervaring met Peugeot mee, waarvan sinds 2009 werkplaatschef op twee vestigingen. Hij kent Robert vanuit hun gezamenlijke Peugeot-tijd. “Ondanks die ruime ervaring, doorloop ook ik het hele Technisch Opleidingsplan van Automotive Academy. Het belang daarvan breng ik over op onze monteurs. De trainingen bij Peugeot waren uiteraard merkgerelateerd, bij Automotive Academy komen alle merken langs, inclusief hun specifieke storingen en problemen. Belangrijk is dat de trainingen goed aansluiten bij je eigen kennis en ervaring. Hierdoor blijven ze interessant en uitdagend, ook als je al dik twintig jaar in het vak zit zoals ik. Je krijgt echte probleemgevallen uit de praktijk voorgeschoteld en het sparren met medecursisten zie ik als een leuk extra. Dat praten over praktijkgevallen gaat aan de koffietafel gewoon vrolijk door. Ook de vele mogelijkheden van de Bosch KTS-tester komen aan bod. Veel garagebedrijven hebben die staan en zo leer je er meer uit te halen. Heb ik nog wensen? Van mij mag het aandeel EV-trainingen in het programma nog verder groeien. De ontwikkelingen op dat gebied gaan zo snel, daar kun je als monteur niet genoeg van meekrijgen. Ook handig: als deelnemer aan het Technisch Opleidingsplan kunnen we een beroep doen op de helpdesk van Automotive Techline. Voor storingen waar je écht zelf niet uitkomt, maar ook voor het op afstand inleren van elektronica. Ik maak daar regelmatig gebruik van.”
Deel deze pagina met je netwerk!