De storing aan een KIA RIO, waarmee de monteur zich bij de helpdesk meldt, lijkt op het eerste gezicht een abc’tje. Af en toe gaat het lampje van het start-stopsysteem op het instrumentenpaneel branden, dus hij verwacht ergens een storing in een elektrisch circuit, sensor of schakelaar. De foutcode P0820 ondersteunt die gedachte, want die duidt op een probleem met de neutraalpositieschakelaar. Dat lijkt ook logisch, want het start-stopsysteem wordt alleen geactiveerd zodra de versnellingsbak in zijn vrij staat. Voordat de monteur er verder induikt, vraagt hij bij de helpdesk toch nog even een elektrisch schema van het betreffende circuit op. Zodra het start-stoplampje gaat branden, houdt de motor ook in.    

 

GEGEVENS Kia RIO IN DIT ARTIKEL

 

Merk en model: Kia RIO
Type: 1.3 
Brandstof: Bezine
Klacht: Lampje start-stopsysteem brandt.
Foutcode: P0820

 

Nieuwe schakelaar

Als de monteur het elektrisch schema bekijkt, denkt hij: het moet haast wel in de neutraalpositieschakelaar zitten. Die blijkt gemakkelijk bereikbaar op het versnellingsbakhuis en hij vervangt deze. Echter, zonder het gewenste resultaat. Het start-stoplampje licht nog steeds af en toe op, terwijl de motor inhoudt. De helpdeskmedewerker geeft daarom aan dat er mogelijk ergens een draadbreuk zit, waarschijnlijk in de massaverbinding tussen de neutraalpositieschakelaar en een massapunt. Dit zou ook het inhouden van de motor verklaren, want als de auto in neutraal staat, geeft de neutraalpositieschakelaar een signaal naar de motor-ECU. Een aftakking van die draad loopt naar het instrumentenpaneel, waardoor het lampje gaat branden.  

 

Waar zit de breuk?

De monteur zoekt verder aan de hand van het elektrisch schema en stelt vast dat er inderdaad een breuk moet zitten in de massadraad tussen de schakelaar en een massapunt. Dat is eenvoudig te repareren, maar tegelijkertijd bedenkt hij zich dat andere beschadigingen in diezelfde kabelboom misschien ongezien blijven als hij een bypass zou maken om de massaverbinding te herstellen. Dit geeft mogelijk nieuwe storingen in de toekomst.

 

Wel of niet verder zoeken?

Daarom besluit hij die gedachte te delen met de eigenaar van de auto en te overleggen wat te doen. Alleen een massaomleiding maken of de betreffende kabelboom verder controleren op eventuele andere beschadigingen? De klant kiest eieren voor zijn geld en laat de monteur verder zoeken. De schade blijkt gelukkig mee te vallen. Alleen de massadraad van de neutraalpositieschakelaar, die via een stekkerblok rechtstreeks naar een massapunt loopt, is beschadigd. Als hij die draad heeft vervangen, is de storing verdwenen. En de eigenaar van de auto? Die is blij met het resultaat en tevreden over de monteur, die iets verder wilde kijken dan de storing lang was.      


Deel deze pagina met je netwerk!