Een monteur zit met een verkochte Mercedes in zijn maag die kuren vertoont. De auto moet naar de klant, maar zodra je ook maar rustig een bocht instuurt, naar links of naar rechts, schakelt het ESP-systeem onverbiddelijk het ABS in. Dat is wel héél veilig allemaal, maar zo kan de garage de auto niet afleveren.

 

Voertuiggegevens

Mercedes-Benz CLC 180 Kompressor benzine 2008

 

Gierhoeksensor vervangen

Op zoek naar de oplossing heeft de monteur geen halve maatregelen genomen. Omdat de foutcode C1151 wees op een storing met de waargenomen draaisnelheid en dwarsacceleratie van de auto, heeft hij de gierhoeksensor in de bagageruimte vervangen en ingeleerd. Bovendien heeft hij een gebruikt differentieel en een gebruikte ABS-unit gemonteerd, vanuit de ervaring dat deze bij dit type voertuig ook weleens voor vergelijkbare storingen kunnen zorgen. Het blijkt allemaal vergeefse moeite. De foutcode is weliswaar verdwenen na het inleren van de nieuwe gierhoeksensor, maar het onnodig en ongewenst ingrijpen van het ABS blijft zich voordoen. Deze klacht is tijdens het rijden ook eenvoudig op te wekken, waarbij de ABS-pomp hoorbaar werkt. Tijd voor een telefoontje naar Automotive Techline.

 

Wielsnelheden?

Nadat de helpdeskmedewerker heeft vernomen dat de foutcode is verdwenen maar de ABS-storing blijft, adviseert hij te gaan proefrijden om de klacht op te wekken en hierbij de wielsnelheden te monitoren. Op het testapparaat blijkt geen verschil in draaisnelheid van de wielen en tijdens het testen wordt het ABS niet geactiveerd vanwege het veiligheidsprotocol met het diagnoseapparaat aangesloten. Zodra de tester echter wordt losgekoppeld, grijpt het ABS bij de eerste de beste rustig genomen bocht weer in. Hierop krijgt de monteur het advies de ABS-ringen visueel te controleren op beschadigingen.

 

Systeem aftakelen

Met die ABS-ringen blijkt niets mis, ze zien er prima uit. De helpdeskmedewerker vraagt hierop of er wellicht niet-originele en/of bredere velgen zijn gemonteerd, maar deze blijken al vervangen door originele in de juiste maat. De helpdeskmedewerker wil nu kunnen uitsluiten of het een ABS-/ESP-ingreep is en vraagt de monteur achtereenvolgens het ESP uit te schakelen, de gierhoeksensor en een wielsensor los te nemen. Op die manier takel je het ESP stapje voor stapje af, zodat je oorzaken kunt uitsluiten. De vraag hierbij is of het systeem onjuist reageert door wat de bestuurder wil, bijvoorbeeld met de remdruk of stuurhoek, of door wat de auto doet door een signaal van gierhoek- of wielsensoren.

 

ESP snapt het niet

De monteur volgt dit advies op en: bingo! Zodra hij het ESP handmatig uitschakelt, is de klacht verdwenen. Het is dus duidelijk een ESP-ingreep. De helpdeskmedewerker legt uit dat de auto niet de wens van de bestuurder volgt en ‘zijn eigen plan trekt.’ Het ESP ‘snapt kennelijk iets niet.’ De monteur heeft de stuurhoeksensor ook uitgelezen in het ABS en in de stuurkolommodule en dat is in orde. Op de vraag of de gierhoek en versnellingen keurig op nul staan bij stilstand antwoord hij ook bevestigend.

 

Toch geen verkeerd stuurhuis..?

‘Je zou bijna gaan denken dat er een verkeerd stuurhuis onder die auto zit’, schiet nog even door het hoofd van de helpdeskmedewerker. En had hij die gedachte op dat moment ook maar duidelijk uitgesproken.. Want na enig verder speurwerk komt uiteindelijk de boosdoener tevoorschijn. Het stuurhuis van de Mercedes is inderdaad eerder vervangen, maar door een verkeerd exemplaar. Onder deze coupé blijkt het stuurhuis van een gewone C-klasse te zitten. Deze auto’s hebben een verschillende wielbasis en hierdoor ook een andere stuuruitslag. Het ESP van de auto werd hierdoor voortdurend op het verkeerde been gezet, met alle gevolgen van dien. Nadat het stuurhuis is vervangen, kan de auto eindelijk naar zijn nieuwe eigenaar.


Deel deze pagina met je netwerk!