Het AdBlue lampje van de Ford Transit uit 2017 met bijna anderhalve ton op de teller begint te branden en de boordcomputer geeft aan dat er nog voor 50 kilometer vloeistof beschikbaar is. Het tankje zit echter vol, waarop een aantal controles worden uitgevoerd en onderdelen vervangen worden. Als ze er in de werkplaats na een tijdje écht niet meer uitkomen, wordt er contact opgenomen met Automotive Techline.

 

Om de NOx-uitstoot zoveel mogelijk te beperken wordt AdBlue - een oplossing van ureum in gedemineraliseerd water - aan het uitlaatgasnabehandelingssysteem toegevoegd. Door de vloeistof voor de SCR-katalysator te injecteren wordt het mogelijk om de NOx-uitstoot verder te beperken. Het ureum regeert in een aantal stappen met NOx waardoor deze worden omgezet naar stikstof en waterdamp.

NOX kat efficiëntie

 

Voordat de hulp van de helpdesk ingeroepen wordt, is er in de werkplaats echter al het een en ander aan de auto gedaan. Om te beginnen wordt na een flink eind rijden de regeleenheid uitgelezen en foutcode P20EE - NOx kat efficiëntie onder drempelbank 1 geconstateerd. De monteur besluit de AdBlue injector en een gloeistift te vervangen. Het probleem is hier echter niet mee opgelost.

 

Na contact met Automotive Techline te hebben gezocht adviseert de technisch specialist om eerst de massa-aansluiting en voeding van de NOx-sensor te controleren. De foutcode geeft aan dat de SCR-katalysator te weinig NOx reduceert. De verwachting is dat niet de SCR-katalysator de boosdoener is, maar dat de NOx-uitstoot niet goed wordt gemeten. Vandaar het advies om eerst de NOx-sensor te controleren.

massa en voeding in orde

 

De monteur volgt het advies op en ontdekt dat de aansluiting in orde is. Vervolgens wordt het voertuig via online remote diagnose door Automotive Techline uitgelezen met een hele rits aan NOx-gerelateerde foutcodes als resultaat. Een aanvullende test leert dat de NOx meetwaarde continu 475 PPM is, zelfs wanneer de motor niet draait. Deze uitgelezen NOx waarde is zeer opvallend hoog.

 

Tijdens een lange proefrit waarbij de uitlaattemperatuur tegen de 300 graden is, komt de waarde niet onder de 321 PPM. Omdat deze waarden voor de betreffende omstandigheden veel te hoog zijn wordt besloten om een nieuwe NOx-sensor te monteren. De nieuwe sensor wordt gemonteerd en een flinke proefrit van 20 kilometer wordt gemaakt om de boordcomputer te laten herkennen dat de sensor vervangen is. Het waarschuwingslampje in het instrumentenpaneel dooft en het probleem is opgelost.

Deel deze pagina met je netwerk!