Peugeot 208 1.4 diesel 2013

 

Een Peugeot 208 1.4 diesel uit 2013 met gerobotiseerde automatische versnellingsbak en 270 duizend kilometer op de teller schakelt van het ene op het andere moment niet meer zo soepel als hij eerder deed. Als de versnellingsbak in de werkplaats opnieuw geïnitialiseerd wordt, gaat de auto echter helemaal niet meer in z’n voor- en/of achteruit.

 

Voordat de monteur contact opneemt met Automotive Techline, worden eerst het motormanagementsysteem en de transmissie-regeleenheid uitgelezen. De tester constateert een opgeslagen foutcode in de transmissieregeling: P1755 - ‘koppelingsactuator signaal niet logisch’. Nadat de foutcode gewist en de transmissie opnieuw geïnitialiseerd is, schakelt de auto niet meer.       

mogelijk geen communicatie

 

Het autobedrijf besluit contact op te nemen met Automotive Techline. De helpdeskmedewerker herkent het door de monteur geschetste fenomeen en duikt in de AutoNiveau Solutions Pro database. Hier stuit hij al snel op een Technisch Service Bulletin van de autofabrikant waarin een mogelijke oorzaak en de bijbehorende oplossing worden beschreven.

 

Hoewel het bulletin niet expliciet rept over een niet soepel schakelende versnellingsbak, wordt er wel over een vergelijkbaar fenomeen gesproken en foutcode P1755 - ‘Clutch Actuator Position Check Faulty:Coherence’ genoemd. De storing die bij deze foutcode hoort wordt omschreven als ‘Engine intermittently stops while driving’ ofwel: motor valt tijdens het rijden af en toe uit. Bij de Peugeot in deze case is dat niet het geval.

 

Echter worden in hetzelfde bulletin samen met de hierboven genoemde foutcode P1755 wel foutcode P1709 - ‘Gear Lever Signal: Short Circuit to Positive or Open Circuit’ en P1842 - ‘Fault: Permanent Positive ECU Supply: Open Circuit’ genoemd.

stroomdraad volledig doorgesleten

 

Hiervoor moet de beschermkap die de connector tegen water en vuil beschermt losgemaakt worden. Als dit vervolgens gedaan wordt, is het euvel direct zichtbaar. Een van de draden ligt namelijk tegen de rand van de beschermkap aan en is volledig doorgesleten. De draad wordt gerepareerd en de Peugeot schakelt weer als vanouds.


Deel deze pagina met je netwerk!