Soms kunnen auto’s je in het geval van een technisch probleem compleet op het verkeerde been zetten. Zo wordt het al steeds complexer om snel een goede diagnose te stellen. Nog lastiger wordt het als er in de auto verschillende storingen zitten die allemaal hetzelfde effect veroorzaken. Een probleem komt niet altijd alleen, toeval bestaat echt.

 

Voertuiggegevens

BMW 3-serie benzine 2006
Cilinderinhoud: 1.995 cc
Vermogen: 95 kW/129 pk

 

De BMW houdt in tijdens het rijden op de snelweg en de klacht wordt door de klant omschreven als horten en stoten. Omdat hij met zijn 14 jaar geen jonkie meer is, kan er werkelijk van alles met de auto aan de hand zijn. In de werkplaats wordt het motormanagementsysteem uitgelezen met de diagnosetester en foutcode 2A70 met omschrijving ‘Servomotor klepslag / Stroomopname fout” geconstateerd.

 

Te weinig brandstof

Om bepaalde zaken uit te sluiten, worden de bougies vernieuwd en een gasklep van een andere auto zonder storing geprobeerd. Ook wordt er nog een beschadigde draad van de stekker op de gasklep gerepareerd. Ondanks alle inspanningen lukt het niet om het probleem op te lossen.

 

De monteur laat zich niet uit het veld slaan en weigert zich gewonnen te geven. Omdat hij het vermoeden heeft dat de motor te weinig brandstof krijgt, besluit hij om een nieuwe luchtmassameter te monteren. Deze geeft echter wel de juiste temperatuur, maar geen luchtmassa aan. 

 

Vervolgens worden er opnieuw twee nieuwe luchtmassameters gemonteerd, maar nu van een ander merk. De nieuwe meters, beiden van hetzelfde merk, geven wel een luchtmassa af, echter geen temperatuur. No steeds blijkt de klacht aanwezig te zijn. Nu ziet de monteur door de bomen het bos niet meer en besluit hij ten einde raad om de hulp van Automotive Techline in te schakelen.

 

Toeval bestaat

De helpdesk hoort het hele verhaal aan en vraagt de monteur in eerste instantie voor de zekerheid - en om voordehand liggende oorzaken uit te sluiten - een aantal controles uit te voeren. De monteur gaat aan de slag en koppelt de gevraagde informatie terug naar de helpdesk. Op basis van de data adviseert de helpdesk vervolgens om de servomotor te controleren. Dit lijkt een stap in de goede richting, want de monteur constateert een defect. Hierop plaatst hij een nieuwe servomotor en koppelt naar de helpdesk terug dat het probleem met inhouden op de snelweg opgelost is.

 

Hierop plaatst hij een nieuwe servomotor en koppelt naar de helpdesk terug dat het probleem met inhouden op de snelweg opgelost is.

Echter dient zich tegelijkertijd een nieuw probleem aan. Tijdens optrekken begint de motor rond de 2.000 toeren in de tweede versnelling te stotteren. De storing wordt in het instrumentenpaneel aan de monteur tevens bekendgemaakt in de vorm van een brandend driehoek-lampje en uitroep-lampje. 

Dit doet de helpdeskmedewerker meteen herinneren aan een eerdere door hem behandelde case. Hij vraagt de monteur om de ABS-ringen te controleren op roest. De monteur volgt het advies op en constateert inderdaad dat er roest onder een van de ringen aanwezig is. De roest zorgt ervoor dat de ABS-ring tegen de ABS-sensor drukt en hierdoor inslijt. 

Op een gegeven moment is de sensor dusdanig ver ingesleten dat deze niet meer functioneert en een storing veroorzaakt. Hierdoor grijpt het ESP-systeem op een onnodig moment in, waardoor de auto gaat horten en stoten. De as waar de ABS-ring op gemonteerd zit, wordt gereinigd en de ABS-ring en sensor worden vervangen. De monteur maakt een proefrit en de BMW functioneert weer als nieuw!


Deel deze pagina met je netwerk!