Een BMW 3-serie uit 1999 komt bij het autobedrijf terecht omdat de motor niet lekker draait. In de werkplaats blijkt inderdaad dat een aantal cilinders niet meewerken. De oorzaak van het probleem is voor het bedrijf echter geen voor de hand liggende, waarop de hulp van de Automotive Techline ingeschakeld wordt.
Gegevens BMW 3-serie in dit artikel
Merk: BMW
Model: 3ER REIHE
Brandstof: Benzine
Motorcode: 194E1
Cilinderinhoud: 1.895 cc
Uit controles die monteur zelf al uitgevoerd heeft, blijkt dat de bougies van de tweede en derde cilinder geen vonk krijgen. Automotive Techline vraagt de monteur hierop om te controleren of de injectoren in deze cilinders wel aangestuurd worden. De monteur verricht enkele metingen en koppelt terug dat hoewel de injectoren wel 12V krijgen, deze niet aangestuurd worden. Er zijn volgens de technicus ook geen foutcodes in het motormanagementsysteem opgeslagen.
Krukaspositiesensor signaal
Uit verder onderzoek blijkt dat ook de bobines op de tweede en derde cilinder niet vanuit de ECU aangestuurd worden. Het autobedrijf had de bobines en ECU eerder al laten testen en bleken in orde te zijn.
Op verzoek van de Automotive Techline maakt de monteur een scoopbeeld met het signaal van de krukaspositiesensor. Omdat het beeld een onregelmatig signaal laat zien, wordt duidelijk dat de sensor in orde is, maar het signaal foutief.
Hierop wordt het toonwiel op het vliegwiel dat voor het toerentalsignaal zorgt gecontroleerd. Het toonwiel blijkt te zijn beschadigd , waardoor het toerental-signaal foutief is en de ECU de bobines niet aanstuurt. Nadat het toonwiel vervangen is, werkt alles weer naar behoren.
Deel deze pagina met je netwerk!