Als een monteur wordt geconfronteerd met een 'kerstboom' aan waarschuwingslampjes op het dashboard en evenzoveel storingen uitleest, vreest hij het ergste voor deze BMW uit de 1 Serie. Het voertuigdiagnostisch rapport dat hij heeft uitgedraaid, liegt er ook niet om. Zo'n beetje alles in het elektronisch circuit van de auto werkt niet of geeft een foutmelding. Dat lijkt dus uit te draaien op zoeken naar een speld in een hooiberg.
Voertuiggegevens
BMW 1 Serie 2.0 benzine 2009
Onbegonnen werk
Maar voordat de monteur op zoek gaat naar de mogelijke oorzaak, belt hij eerst maar eens met Automotive Techline. De helpdeskmedewerker vraagt het diagnoserapport op en beaamt dat dit wel heel veel storingen tegelijk zijn. Alle componenten en verbindingen van het CAN-bussysteem controleren, lijkt ook hem onbegonnen werk, temeer om dat hij wel vaker met dit soort meervoudige storingen te maken heeft gehad. Daarom vraagt hij de monteur: heb je al in de bagageruimte gekeken?
Waterballet
Als er zoveel foutmeldingen tegelijk optreden, moet dit volgens de helpdeskmedewerker wel door een of andere kortsluiting komen. Bij deze BMW bevindt de oorzaak hiervan zich mogelijk in de bagageruimte, want dit model heeft namelijk nog weleens last van waterlekkage via de achterlichten. De monteur volgt dit advies op en ziet gelijk dat er een flinke laag water in de kuip van de bagageruimte staat. En laat zich daar nu net de trekhaakmodule bevinden. De monteur maakt het kastje open en ziet één groot waterballet: alles is nat van binnen en naast de aanwezige corrosie, zijn er duidelijke sporen van een flinke kortsluiting. De monteur weet wat hem te doen staat. Geluk bij een ongeluk: door deze zichtbare oorzaak hoeft hij niet het hele CAN-bussysteem na te meten op storingen.
Minder kabels en stekkers
De CAN-bustechnologie (Controller Area Network) werd in de jaren '80 van de vorige eeuw ontwikkeld door Robert Bosch GmbH en voor het eerst in 1990 toegepast op een Mercedes S-klasse. Sindsdien is de CAN-bus niet meer weg te denken uit de autotechniek. Door dit systeem communiceren alle elektronische componenten in de auto via slechts twee draden voortdurend met elkaar en is er veel minder bekabeling nodig. Hierdoor zijn de huidige kabelbomen veel dunner dan voorheen en zijn er ook minder stekkerverbindingen nodig, wat de kans op storingen verkleint. Bij het vermoeden van een storing aan de CAN-bus, kunnen de spanningsniveaus op de draden worden gemeten met een multimeter of scope. In het geval van de BMW waren er echter zoveel storingen, dat dit een behoorlijke zoektocht was geworden. Een snelle blik in de bagageruimte heeft dus een hoop werk bespaard.
Deel deze pagina met je netwerk!