Volkswagen Golf 1.6 benzine 2006
Als van een Volkswagen Golf 1.6 benzine het motorstoringslampje blijft branden en de monteur de foutcode P0401 uitleest, lijkt het oplossen ervan een abc’tje. De foutcode geeft aan dat de uitlaatgasrecirculatie onvoldoende is. Hieruit concludeert de monteur dat de EGR-klep niet volledig opengaat. Hij vervangt de EGR-klep en leert deze in, wist de storing, het lampje gaat uit en de auto rijdt prima. Dat plezier is echter van korte duur. De volgende dag brandt het motorstoringslampje opnieuw, met dezelfde foutcode. Tijd voor een belletje naar Automotive Techline.
vervangen of testen?
Het komt regelmatig voor dat een klant naar de helpdesk belt over een storing die terugkeert, ondanks dat er bepaalde onderdelen zijn vervangen. Dit gebeurt vaak op basis van eerdere ervaringen met vergelijkbare voertuigen of motoren, of omdat vervangen vaak sneller gaat dan uitgebreid testen en meten. Gaat het daarmee goed, dan win je tijd. Leidt vervangen van een onderdeel echter niet tot het gewenste resultaat, dan heb je kosten gemaakt (voor de klant) en kun je weer van vooraf aan beginnen. Zo ook in dit geval. De conclusie van de monteur dat de EGR-klep vervuild zou zijn, lag weliswaar voor de hand, maar achteraf had hij er beter aan gedaan het hele inlaattraject te controleren. Vervuiling kan immers ook op andere plaatsen optreden.
technisch service bulletin
Net als bij de Golf met de EGR-storing, gaat ook bij de helpdeskmedewerker een lampje branden. Hij herinnert zich een Technisch Service Bulletin (TSB) van dit type VAG-motor, waarbij de vervuiling van de EGR zich niet in het klephuis bevindt, maar in een pijpje in het inlaatspruitstuk dat aansluit op de EGR. Hij voegt het TSB toe aan dossier en adviseert de monteur het gehele EGR-traject te controleren op vervuiling.
Wel vervuild, niet (alleen) de klep
De monteur hoeft niet lang te zoeken. Net als in het toegestuurde TSB blijkt het EGR-pijpje in de inlaat behoorlijk vervuild, waardoor de doorstroming wordt belemmerd. Na het reinigen van het verstopte pijpje en het wissen van de foutcode is de storing verdwenen en rijdt de klant probleemloos rond. Moraal van het verhaal: de gedachtegang van de monteur was zeker niet onlogisch. De foutcode P0401 had prima kunnen zijn veroorzaakt door een vervuilde EGR-klep die niet meer volledig openging, waardoor deze gereinigd of vervangen had moeten worden. Hij had echter wel de inlaat in zijn geheel goed moeten controleren, want een dergelijke vervuiling kan zich ook op een andere plek in het EGR-systeem voordoen. In dat geval had de monteur ook beslist het verstopte EGR-pijpje ontdekt, waardoor hij de storing in één keer had kunnen oplossen in plaats van in twee stappen.
Deel deze pagina met je netwerk!