Als de PSA dieselmotor met motorcode 4HU van de Dethleffs Globescout uit 2008 koud gestart wordt, draait deze in eerste instantie prima. Zodra de bestuurder echter met de camper gaat rijden, begint de motor onregelmatig te draaien en komt er veel blauwe rook uit de uitlaat. Het wordt pas echt vreemd, als het probleem na ongeveer 500 meter als sneeuw voor de zon verdwijnt. Helaas maar tijdelijk, want de volgende morgen als de motor koud is, is het weer hetzelfde liedje.

 

Als de PSA dieselmotor met motorcode 4HU van de Dethleffs Globescout uit 2008 koud gestart wordt, draait deze in eerste instantie prima. Zodra de bestuurder echter met de camper gaat rijden, begint de motor onregelmatig te draaien en komt er veel blauwe rook uit de uitlaat. Het wordt pas echt vreemd, als het probleem na ongeveer 500 meter als sneeuw voor de zon verdwijnt. Helaas maar tijdelijk, want de volgende morgen als de motor koud is, is het weer hetzelfde liedje.

 

Technische gegevens Dethleffs Globescout

Merk (motor): Citroën
Model: Jumper
Brandstof: diesel
Motorcode: 4HU
Datum eerste toelating: 28 april 2008
Kilometerstand klacht: 112.000

 

In de werkplaats heeft de monteur vanzelfsprekend allereerst de Engine Control Unit (ECU) uitgelezen. Hierbij constateerde de diagnoseapparatuur een permanente fout op het EGR-systeem. De EGR-klep werd vernieuwd en de foutcode gewist. Het probleem is hiermee echter nog niet opgelost. Omdat er blauwe rook uit de uitlaat komt, besluit de monteur de compressie te controleren, welke in orde blijkt te zijn.

 

Trial and error

De monteur laat zich niet door een beetje tegenslag uit het veld slaan en probeert het probleem middels trial and error het hoofd te bieden. Vier nieuwe verstuivers, een nieuwe regelklep op de hogedruk rail én een nieuwe MAP-sensor verder is het gewenste resultaat nog steeds niet behaald. Het enige positieve is wel dat de foutcode wegblijft.

 

Omdat het probleem echter nog steeds niet opgelost is, besluit de monteur de hulp van de Automotive Techline in te schakelen. De helpdesk hoort het hele verhaal aan en vraag aan de monteur om de stekker van de MAP-sensor los te trekken en te controleren wat er op dat moment gebeurt. De monteur koppelt terug dat de motor nu wel mooi ronddraait en dat bovendien de blauwe rookpluimen verdwenen zijn.

 

Het volgende advies van de helpdesk is om de raildruk te meten op zowel het moment dat de motor slecht draait én op het moment dat deze goed draait. De technisch specialist speelt de gegevens door aan de monteur die vervolgens aan het meten slaat. De gevraagde raildruk van 270 Bar wordt bij stationair draaien netjes gehaald en zodra het toerental verhoogd wordt, stijgt de brandstofdruk naar de gewenste 500 Bar. De gemeten waarden voldoen hiermee aan de waarden die de fabriek gespecificeerd heeft.

 

Software-afhankelijke storing

Terwijl de monteur aan het testen was, deed de technisch specialist van de helpdesk nog wat extra research. Hierbij stuit hij op een ‘bekende’ fout in de software die volledig aansluit bij de klachtomschrijving van voornoemde dieselmotor. De foutomschrijving leert dat tussen de 1.500 en 2.000 toeren problemen met de verbranding op kunnen treden.

 

De storing zal geen fout in de ECU opslaan. Wel kan het zijn dat de uitlaatgasrecirculatie-actuator een luid geluid maakt. Volgens de foutomschrijving is de klacht het gevolg van een software-afhankelijke storing in de motorregeleenheid. Om het probleem op te lossen, is een software-update en programmering van regelapparaten noodzakelijk. Mocht het probleem met de nieuwe software nog niet opgelost zijn, dan moet de laaddruk-magneetklep vervangen worden.

 

Dit probleem kan zich voordoen bij 2.2 HDi PSA dieselmotoren met motorcode 4HU die gemonteerd zijn tussen ongeveer juni 2006 en december 2011.


Deel deze pagina met je netwerk!