De vragen die de helpdesk van Automotive Techline dagelijks te verwerken krijgt, zijn heel divers. Dus als er binnen drie weken vergelijkbare klachten met de dynamo worden gemeld van auto’s uit de PSA Group, is dat opvallend. Zeker als er bij de storing aan deze drie auto’s, twee Citroëns en een Peugeot, diverse overeenkomsten zijn, zowel in de klachtomschrijving als in de gekozen oplossingen, die niet tot resultaat hebben geleid.
Gegevens voertuigen in dit artikel
- Citroën C3 Picasso 1.6 diesel uit 2016
- Citroën C4 Cactus 1.2 benzine uit 2015
- Peugeot 2008 1.2 benzine uit 2015
Dynamo laadt niet bij
‘De dynamo laadt niet bij’, is de klacht bij alle drie de auto’s, maar na het losnemen van de LIN-bus op de dynamo gaat deze wel weer opladen. De monteurs van de betreffende auto’s kiezen voor verschillende methoden om de storing te verhelpen. De dynamo op de Peugeot 2008 wordt vervangen, maar omdat dit niets oplevert, vraagt de monteur om meer informatie en een elektrisch schema.
Geen spanning
De monteur van de Citroën C3 Picasso gaat nog een stapje verder. Hij vervangt niet alleen de dynamo, maar ook de accu, maar dit leidt evenmin tot het gewenste resultaat. Hierop adviseert de helpdeskmedewerker hem alle units uit te lezen. Volgens de ESI van Bosch moet op klem 61 op de dynamo 14 volt staan, maar de monteur meet nul volt. Daarom vraagt ook hij een elektrisch schema op.
Meer verwarring
Bij de monteur van de Citroën C4 Cactus ontstaat nog meer verwarring. Hij leest de foutcode U1F1B uit. Volgens de helpdeskmedewerker betekent die code dat de BSI-verdeelunit een probleem vaststelt op de LIN-aansluiting, wat volgens hem de aansluiting moet zijn naar de accusensor. Die zit er volgens de monteur echter niet op en hij ziet ook geen zwarte 60p-stekker op de BSI waar de helpdeskmedewerker naar vraagt. Vanwege deze onduidelijkheid vraagt deze de monteur een foto van de BSI op te sturen, want als de Citroën een andere uitvoering blijkt te zijn, of wanneer het elektrisch schema niet klopt, zal dit alleen maar tot nog meer verwarring leiden.
Onjuiste configuratie
De zwarte 60p-stekker blijkt toch aanwezig en de helpdeskmedewerker vraagt of er een LIN-draad zit op pin 6, omdat de BSI daar een fout ziet. De draad op pin 6 ontbreekt, dus is er geen LIN aanwezig, terwijl de BSI toch een LIN-probleem vaststelt. De helpdeskmedewerker concludeert hieruit dat er sprake moet zijn van een onjuiste configuratie en adviseert de monteur de BSI te controleren en de motor met AutoNiveau Remote Diagnostics (ARD).
Essentiële software-update
Een collega die ook heeft meegekeken met het probleem met de Citroën C4, heeft intussen informatie opgevraagd bij Mivar. Wat blijkt: volgens de dataleverancier staat voor deze auto nog een actie open voor een software-update, waarvoor de klant een afspraak had moeten maken. En laat die software-update nu hetzelfde advies zijn dat de monteurs van de andere twee PSA-auto’s hebben gekregen. Ook daarmee was het dynamoprobleem direct verholpen. Waarmee nog maar eens wordt benadrukt dat het checken of een auto alle updates heeft gehad veel gezoek en kosten kan voorkomen. Universele garagebedrijven kunnen dit eventueel zelf uitvoeren via Pass-Thru.
Deel deze pagina met je netwerk!