Autotechniek verandert razendsnel, wat vandaag revolutionair is, kan morgen ouderwets zijn. Zo blijkt ook bij de Mercedes-Benz Sprinter, waarvan na het starten van de motor het dynamo lampje blijft branden totdat het gaspedaal ingetrapt wordt.

 

Volgens de klant is het niet de eerste keer dat de Sprinter deze problemen heeft en zijn er in het verleden bij andere autobedrijven al de nodige controles en reparaties uitgevoerd. De monteur die de auto nu in handen krijgt is echter vastbesloten om het probleem voor eens en voor altijd op te lossen.

 

lin-communicatie

 

Uit de historie van de auto blijkt dat er een jaar eerder een gereviseerde OEM dynamo gemonteerd is en er bij weer een ander autobedrijf een nieuwe universele dynamo gemonteerd werd. Vanwege de reparatiehistorie van de Sprinter, besluit de monteur allereerst om te controleren of de LIN-communicatie tussen de motorregeleenheid en dynamo in orde is.

 

Door de stekker op de ‘slimme’ dynamo los te nemen, zou de accu namelijk direct opgeladen moeten worden. Nadat de stekker losgenomen is verandert er echter niets. Nadat de motor gestart is, moet er eerst een beetje gas gegeven worden voordat de dynamo de accu gaat opladen.

 

De monteur leest vervolgens het geheugen van de motorregeleenheid uit en de diagnoseapparatuur detecteert foutcode P3260 - ‘CAN signaal van de startgenerator regelapparaat - functiestoring’. Ook controleert de monteur de laadstroom van de dynamo, welke - na het het intrappen van het gaspedaal - in orde blijkt te zijn.   

 

Omdat de nieuwe universele dynamo nog niet zo lang geleden gemonteerd werd én omdat de dynamo nadat het gaspedaal ingetrapt wordt de accu oplaadt, besluit de monteur een nieuwe accu te plaatsen. Echter blijft ook met de nieuwe accu het dynamolampje na het starten branden, tot er gas gegeven wordt.

 

VERkeerde dynamo

 

De monteur besluit hierop alsnog om de recent geplaatste nieuwe universele dynamo te demonteren en opnieuw een gereviseerde OEM dynamo te monteren. De gedemonteerde dynamo wordt getest en blijkt in orde te zijn. Het probleem is echter nog steeds niet opgelost en de zoektocht naar de oorzaak wordt vervolgd.

 

De monteur heeft ondertussen ook contact met de Mercedes-Benz dealer. Deze sluit echter uit dat het probleem softwarematig is en dat de Sprinter helemaal up-to-date is. De monteur denkt er niet over om zich hierbij neer te leggen en schakelt de hulp van Automotive Techline in.

 

De helpdeskmedewerker hoort het hele verhaal aan en zet alles nog eens goed op een rijtje. Hij vraagt de monteur of de dynamo na het gasgeven bij stationair draaien de accu blijft laden, wat de monteur kan bevestigen.

 

Vervolgens worden een aantal tests en metingen uitgevoerd waaruit blijkt dat de bekabeling in orde is en de vermoedens ontstaan dat de dynamo en de motorregeleenheid niet met elkaar communiceren en er wellicht toch een verkeerde dynamo gemonteerd is. Om dit te bevestigen worden er nog een aantal metingen uitgevoerd welke er allemaal op duiden dat er een verkeerde dynamo gemonteerd is. 

 

Een nieuwe, juiste dynamo wordt besteld en gemonteerd waarop de Sprinter weer als vanouds functioneert. Nader onderzoek leert dat de eerder gemonteerde dynamo’s conventionele waren en niet de LIN-bus dynamo die op de auto hoort.