Fiat 500C 4 cilinder benzine 2011

 

Een Fiat 500C uit 2011 komt bij het universele autobedrijf omdat het cabriodak niet meer open of dicht gaat en de ruitverwarming het niet doet. Met de warme zomers van de afgelopen jaren is het echter toch wel fijn als het dak zo nu en dan eens opengezet zou kunnen worden.

 

De auto was eerder ook al bij een ander autobedrijf geweest. De precieze geschiedenis van de auto was hiervoor niet duidelijk gecommuniceerd en daardoor niet volledig bekend. Dit weerhoudt het autobedrijf waar de auto nu staat er niet van om de klus alsnog aan te nemen en het probleem op te lossen. 

 

Als de monteur gaat meten, ontdekt hij dat er geen aansturing is vanuit de Body Control Module (BCM), ook wel de carrosserie-module genoemd. Ook constateert de monteur dat de BCM zichtbaar beschadigd is en gedemonteerd is geweest. Daarnaast ziet de monteur dat er voor de stekker van de BCM een extra, achteraf (en dus niet originele) module, ingebouwd is.

onderbreking in kabelboom

 

Als de monteur verder zoekt, ontdekt hij een onderbreking in de draad in de kabelboom tussen de accu en achterklep. De kapotte draad wordt gerepareerd en de extra achteraf ingebouwde module verwijderd, echter blijft de kap dienstweigeren. De monteur besluit hierop een gebruikte dakmodule te monteren, waarop de elektrische achterklepvergrendeling en de ruitverwarming het weer doen.

 

Ondanks de inspanningen geeft het cabriodak nog steeds geen teken van leven. Ook het inleren van de basisafstelling bij de Fiat dealer biedt geen soelaas. Hierop besluit de monteur de hulp van Automotive Techline in te schakelen voor verdere assistentie.

 

De technisch specialist van Automotive Techline wil allereerst een handmatige inleerprocedure uitvoeren en stuurt hiervoor een Technisch Service Bulletin (TSB) van Fiat naar de monteur. De inleerprocedure wordt uitgevoerd, echter leidt ook dit niet tot het gewenste resultaat en geeft het dak nog steeds geen sjoege.

Elektrische componenten beschermen

 

De technisch specialist duikt nu iets verder de technische informatie van Fiat over het cabriodak in. Al snel ontdekt hij dat de dakmodule informatie over de buitentemperatuur nodig heeft om de elektrische componenten te beschermen. Het dak kan volgens de fabrikant namelijk alleen geopend worden als de onderdelen voldoende gekoeld worden.

 

De informatie over de buitentemperatuur blijkt te moeten komen van de temperatuursensor in de buitenspiegel. Als de monteur de sensor wil controleren, ontdekt hij dat de spiegel helemaal geen sensor heeft. Navraag bij het autobedrijf waar de auto eerder was geweest, leert dat er een nieuwe buitenspiegel gemonteerd is.

 

Daar er geen sensor in de spiegel zit, maar er wel in zou moeten zitten, kan de conclusie getrokken worden dat er een verkeerde spiegel geplaatst is. De monteur monteert de juiste spiegel voor deze auto, dit keer mét temperatuursensor en het dak en de raamverwarming werken weer als vanouds.   


Deel deze pagina met je netwerk!