Van de Fiat 500 wordt de turbo vervangen. Na de reparatie verschijnt er echter na een tijdje op snelheid rijden een foutcode en gaat de regeleenheid in noodloop. De oorzaak van de storing wordt snel gevonden. Maar of het probleem daarmee opgelost is zal wellicht altijd een vraag blijven.
Technische gegevens Fiat 500 in dit artikel
Merk: Fiat
Model: 500
Type: 0.9 TwinAir 08
Brandstof: Benzine
Motorcode: 312A2000
Aantal cilinders: 2
Cilinder inhoud: 875 m3
Motor brandstof: Benzine
Eerste toelating: 2010-09-22
Het betreft een storing met foutcode P0244 - Turbolader laaddrukbegrenzing A, een generieke foutcode die gedefinieerd wordt als er een probleem met de turbodrukregeling is. De fout wordt gegenereerd als de Powertrain Control Module (PCM) een onverwachte of niet-gespecificeerde spanning in de turbodruk-sensor constateert.
Moer turbo schoepenwiel losgelopen
De monteur die met de storing belast is heeft al het een en ander gecontroleerd en het geheugen van de regeleenheid gewist, maar de storing is hardnekkig. Hierop wordt contact gelegd met Automotive Techline. De case wordt besproken en de monteur krijgt een aantal adviezen om op te volgen. Er worden meerdere controles uitgevoerd en handelingen verricht. De monteur koppelt echter terug dat de storing nog steeds aanwezig is en hij geen oorzaak van de storing kan vinden.
Na een aantal dagen koppelt de monteur terug dat hij nog wat controles gedaan heeft. Toen hij de inlaatslang van de turbo losmaakte, vond hij daar de moer waarmee het turbo schoepenwiel van de inlaatzijde op de turbo-as geborgd wordt. De recent vervangen turbo wordt gedemonteerd en onder garantie omgeruild voor een nieuwe. De foutcode wordt gewist en blijft weg.
Moer turbo schoepenwiel loopt niet zomaar los
De vraag is echter voor hoe lang. Moeren waarmee de schoepenwielen op de turbo-as geborgd worden, lopen namelijk niet zomaar los. Hierom is het essentieel dat er onderzoek gedaan moet worden naar de reden waarom de moer is losgelopen. Doe je dat niet, dan is de kans dat de moer opnieuw losloopt groot. Hoe snel en wanneer dat gebeurt is niet te voorspellen. In ieder geval moet je het voorkomen.
Controleer smeersysteem goed
Automotive Techline heeft vaker met dit bijltje gehakt en er wel onderzoek naar gedaan. In veruit de meeste gevallen blijkt dat de moer los loopt als de turbo vanaf hoge snelheid afgeremd wordt en vast slaat. Het schoepenwiel remt in dit geval niet zo snel af als de turbo-as, waardoor de moer los loopt.
Er zijn een aantal oorzaken aan te wijzen waarom het turbo toerental te snel afneemt en vastloopt of blokkeert. De hoofdoorzaak is in het algemeen een kwestie van slechte of te weinig smering. Zorg daarom altijd dat de olie op tijd ververst wordt met de juist door de fabrikant voorgeschreven motorolie.
Ook worden bij een nieuwe turbo in veel gevallen nieuwe olieleidingen en gerelateerde onderdelen meegeleverd. Vervang ook de meegeleverde onderdelen en controleer het smeersysteem en onderdelen zoals de aanzuigzeef als je de turbo vervangt goed. Zo voorkom je nieuwe problemen en, belangrijker nog, ontevreden klanten.
Deel deze pagina met je netwerk!